Geen grote twaalf- of achtcilinder voor de nieuwste uitvoering van de Bentley Bentayga. Voorin de Bentayga Hybrid zit namelijk een zescilinder die wordt bijgestaan door een flinke elektromotor.


50 kilometer

Net als bij de meeste plug-in hybrides zie je van buiten eigenlijk niets aan de Bentley Bentayga Hybrid. Het enige verschil is dan ook het kleine laadklepje aan de linkerkant van de auto. Bentley kiest niet voor een laadpunt in de neus of een voorpaneel, maar werkt het laadpunt op exact dezelfde plek weg als waar je aan de rechterkant Euro 98 moet tanken. Zit je accupakket helemaal vol met stroom, dan kun je volgens Bentley maximaal 50 kilometer rijden. Let wel, dit is gemeten volgens de NEDC-meetcyclus, dus in de praktijk moet je rekenen op zo'n 35 tot 40 elektrische kilometers.

Uitstoot

Met zijn V6, waarvan Bentley op een later tijdstip alle specificaties vrijgeeft, en zijn elektromotor haalt de Bentayga een gemiddelde uitstoot van 75 gram CO2 per kilometer. Dat betekent ook direct dat dit de voordeligste Bentayga wordt die je kunt kopen. Ondanks dat de aandrijflijn prijzig is, zal het BPM-bedrag gigantisch veel lager uitvallen dan dat van de huidige Bentayga's.

Laadpunt

Overigens heeft Bentley ook de nodige aandacht gestoken in het laadpunt. Nee, niet het klepje in de auto, maar wel het laadpunt voor thuis. Designer Phillipe Starck heeft zich over het laadpunt gebogen en kwam met een forse ronde wallbox, waar uiteraard nog steeds gewoon een stekker in moet. Hoe lang het dan precies duurt om de auto op te laden? Aan het stopcontact moet je 7,5 uur laden, maar met krachtstroom krijg je het accupakket (waarvan de specificaties óók later volgen) in 2,5 uur vol. Daarmee duurt laden overigens langer én korter dan bij de Porsche Panamera S E-Hybrid, die waarschijnlijk zijn aandrijflijn deelt met de grote Bentley. Die auto heeft een accupakket van 14,1 kWh, dat op te laden is in 5,8 uur aan het stopcontact, of 3,6 uur aan krachtstroom.

Genève

Hoe dan ook, dit is de nieuwe Bentley Bentayga Hybrid. Bentley heeft vanavond het doek van de auto getrokken op de vooravond van de Autosalon van Genève 2018. Morgen verwachten we meer details.