Autovisie
Autovisie Nieuws 22 okt 2019
Leestijd: 2 minuten

Bentley Flying Spur ook als plug-in hybrid

Er zal nauwelijks optisch verschil komen tussen de Bentley Flying Spur met W12-benzinemotor en de limousine met een plug-in hybride-aandrijflijn. Dat verzekert Bentley’s designbaas Stefan Sielaff aan Autovisie. Volgens de ontwerper zal de stekkerhybride zijn laadklep in het voorscherm krijgen.

Bentley introduceerde recent een ander hybride-model, de Bentayga Hybrid. Anders dan zijn naam doet vermoeden beschikt de SUV over een stekkeraansluiting. Hij beschikt over een V6-motor van 340 pk, waaraan een elektromotor met een vermogen van 94 kW is gekoppeld. Het systeemvermogen komt uit op 449 pk.

Architectuur Porsche Panamera

Het is nog de vraag of dezelfde aandrijflijn ook voor de Flying Spur beschikbaar komt. De vierdeurs limousine heeft een ander platform dan de Bentayga. Hij deelt namelijk de technische architectuur met de Porsche Panamera, en binnen die bodemsectie biedt het concern twee stekkerhybride-aandrijflijnen aan, één in combinatie met een V6 en één met V8. De V6-hybride biedt in de Duitse sportsedan een systeemvermogen van 462 pk. De V8-uitvoering komt tot liefst 660 pk. Als de Engelse autobouwer voor de Flying Spur voor de V8-versie kiest, dan heeft de limousine direct de krachtigste motorisering binnen het programma en overtroeft hij zelfs de nog aan te kondigen Speed-versie. De nu verkrijgbare W12-uitvoering is 635 pk sterk.

Prijs

De plug-in hybride is aantrekkelijk voor de Nederlandse markt als het om het prijskaartje gaat. De W12-versie kost exclusief belastingen 180.000 euro, maar met BTW en BPM erbij zal er een kleine ton bij opgeteld moeten worden. De stekkerhybride scoort echter een veel lagere uitstoot, waardoor het BPM-bedrag vele malen lager zal uitvallen dan op de W12-versie.

Bentley Flying Spur

Productiestart

Bentley zal de Flying Spur met plug-in hybride-aandrijflijn op z’n vroegst volgend jaar presenteren. De Engelse autobouwer gaat eerst de W12-versie in de markt zetten. Van dat topmodel is de productie deze week van start gegaan. Nadat de limousine door de handen van 200 medewerkers is gegaan en 84 productiestations heeft doorlopen, gaat de Flying Spur vanuit de fabriek in Crewe naar de eerste kopers. De luxueuze saloon werd eerder dit jaar officieel aangekondigd. Autovisie reed onlangs met de 333 km/h snelle Grand Touring.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.