Coen Grutters
Coen Grutters Nieuws 23 aug 2023
Leestijd: 2 minuten

Banjeren door het zand met de Porsche 911 Dakar!

Terreinbanden, verschillende offroadmodi en een verhoogd onderstel, dat is hoe de Porsche 911 Dakar voornamelijk verschilt van de Carrera 4 GTS waarop hij gebaseerd is. Maar hoeveel 911 blijft er dan nog over?

De Porsche 911 Dakar-persauto is voorzien van dakdragers en die zorgen op de Autovisie-redactie voor de nodige discussie. Vink je deze wel of niet aan op de optielijst? De discussie vloeit moeiteloos over in de lakkleur. De Dakar is namelijk ook leverbaar in de livery van Porsches rallywagens uit de jaren tachtig. De naam van tabaksproducent Rothmans moest echter plaatsmaken voor de term ‘Roughroads’. Tja, de vraag of deze auto een gimmick is, of een serieuze offroader is begrijpelijk.

Speciale banden voor de Porsche 911 Dakar

Porsche doet in ieder geval zijn best deze auto over te laten komen als een capabel terreinvoertuig. Zo vroeg het Pirelli speciaal voor de Porsche 911 Dakar terreinbanden te ontwikkelen. Tot onze verbazing is dit grove rubber niet buitensporig luid op hogere snelheden. Daarover gesproken, door de terreinbanden ligt de topsnelheid van de 480 pk sterke Dakar op een bescheiden 240 km/h. Een 0 tot 100-sprintje doet de offroad-911 in 3,4 seconden.

Porsche 911 Dakar foto
(Afbeelding: Jérôme Wassenaar)

Verder staat de sportwagen vijf centimeter hoger dan de Carrera 4 GTS. Zolang je niet harder dan 150 km/h rijdt, is de auto nog eens drie centimeter te verhogen. De Porsche 911 Dakar helt in bochten (op het asfalt) niet zo erg over als je wellicht verwacht, maar het scherpe stuurgedrag van een 911 is er wel vanaf.

Verzamelobject

Hoewel de 911 erg stoer oogt, is een maximale bodemvrijheid van 19 centimeter niet iets waar de gemiddelde terreinrijder van onder de indruk is. De Dakar lijkt een jack of all trades, but a master of none te zijn. Toch geven we de Porsche 911 Dakar een kans en voelen we de Lamborghini Huracán Sterrato-concurrent aan de tand bij een zandafgraving. Iets wat weinig kopers zullen doen. Niet alleen hangt er een behoorlijk prijskaartje van ruim drie ton aan, ook worden er slechts 2.500 stuks gebouwd. De meeste Dakars zullen hun leven lang geen korreltje woestijnzand tegenkomen. Spijtig.

 

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.