Autovisie
Autovisie Nieuws 4 jul 2019
Leestijd: 2 minuten

BAM! De nieuwe Mercedes-AMG A 45 én CLA 45

 

Waar Mercedes-AMG normaliter elke model hun eigen moment-of-fame geeft door ze na elkaar te introduceren, daar geeft de Duitse autobouwer nu vier types in een keer vrij. Hier zijn de Mercedes-AMG A 45 én CLA 45 in zowel de ‘standaardtrim’ als de S-uitmonstering.

Mercedes-AMG A 45

Nu zou je kunnen denken dat de lancering van de A 45 en CLA 45 heel eenvoudig is, want men neme een A 35 en CLA 35 en geeft de snelle uitmonsteringen een andere ECU. Maar de verschillen tussen de 35 en 45 zijn groter. Want waar de A 35/CLA 35 en A 45/CLA op papier beide een 2,0 liter viercilinder turbomotor hebben, daar beschikkende twee vierpitters over specifieke componenten. Het blok is sowieso gespiegeld. De twinscroll turbo en het uitlaatspruitstuk bevinden zich nu aan de achterzijde van het blok en het inlaatsysteem zit zodoende aan de voorzijde. Het resultaat is ongekend. De heren technici persen maximaal 421 pk uit de vier cilinders. Het koppel van de met de hand gebouwde krachtbron bedraagt maximaal 500 Nm, dat tussen de 5.000-5.250 tpm wordt afgegeven. De cijfers maken het blok de krachtigste productie viercilinder ter wereld.

Mercedes-AMG A 45 en Mercedes-AMG CLA 45

Prestatieniveau

Het prestatieniveau geldt voor de S-uitvoering van de motor. Er bestaat ook een basisuitvoering, al moet je dat niet al te letterlijk nemen. De minst bedeelde versie is al goed voor 387 pk en 480 Nm (4.750-5.000 tpm). Het levert uitermate rappe sprintcijfers op. De A 45 doet 0-100 km/h in exact vier tellen, terwijl de A 45 S 0,1 seconde rapper is. De CLA 45 legt op beide acceleratieproeven 0,1 seconde toe. De topsnelheid van de standaardversies bedraagt 250 km/h. De A 45 S en CLA 45 S kunnen dit laten opschroeven naar 270 km/h via het optionele AMG Driver‘s Package.

Aan de krachtbron koppelt Mercedes-AMG een nieuwe AMG Speedshift DCT 8G-transmissie, oftewel een automaat met dubbele koppeling en acht versnellingen. Hij dirigeert de trekkracht naar alle vier de wielen, waarbij de kracht per wiel elektronisch geregeld wordt. En wie denkt dat vierwielaandrijving de pret drukt, er zit een Drift-modus op.

Mercedes-AMG CLA 45

AMG-huisstijl

Natuurlijk is de 45-familie ontworpen volgens de AMG-huisstijl en dat betekent dat de hatchback en sedan -Mercedes noemt de CLA een vierdeurs Coupé- zich uiterlijk onderscheiden van de ‘Mercedes-modellen’. Kenmerkend is de grille met verticale spijlen, twaalf om precies te zijn, maar ook de motor is door zijn aerodynamische vorm en powerdomes specifiek voor de AMG-telg.

Doordat de aandrijflijn sterk afwijkt van de andere A-modellen, kwam ook de bumper opnieuw van de tekentafel. Het nieuwe design is op technische en aerodynamische gronden gedaan. De voorschermen komen verder naar buiten, aangezien de spoorbreedte werd vergroot. En profiel vallen de dorpelverbreders, de 18 inch tien-dubbelspaaks en 19 inch (S) vijf-dubbelspaaks lichtmetalen wielen en de remklauwen met wit of zwart (S) AMG-opschrift op. aan de achterzijde natuurlijk een dikkere bumperpartij en grote uitlaateindstukken, die voor de 387 pk sterke versie 82 mm in doorsnee zijn en op de 421 pk sterke S-uitvoering 90 mm breed zijn.

Prijzen

De A 45 en CLA 45 zijn per direct te reserveren. Wat de uitvoering moeten kosten, is nog niet bekend.

VIDEO MERCEDES-AMG A 35

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.