Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma | LinkedIn Nieuws 27 jul 2020

Autovisie dubbeltest: Honda e vs. Mini Electric

Elke twee weken testen we auto’s grondig in de grote Autovisie-test. Deze keer de Honda e vs. Mini Electric. Met elke auto gaan we de testbaan en de openbare weg op, doen we eigen metingen en rijden we een verbruiksronde. Na een week grondig testen geven we zo het best mogelijk aankoopadvies in Autovisie magazine. Hier enkele testnotities uit het duel Honda e vs. Mini Electric.

Verliefd

Elektrische auto’s zijn vaak saai en verstandig, zelden spannend en leuk. Behalve in de dubbeltest van Honda e vs. Mini Electric. Op deze twee kun je verliefd worden, maar wie geef je je jawoord? Deze categorie laat je gelijk over banale hordes springen. Zoals geld bijvoorbeeld, hoewel ze niet onbetaalbaar zijn, zijn ze wel duur. Budget moet dus een beetje bijzaak kunnen zijn. Wie gaat voor zo goedkoop mogelijk en zoveel mogelijk actieradius, kan beter bij Renault een Zoe bestellen. Dit duo koop je vooral omdat je van hip en trendy houdt. Dat hoef je Mini-klanten niet te vertellen, die weten dat al jaren. Maar hoe zit dat bij Honda? Dat is niet een merk dat bij de trendwatchers of personal shoppers op de hitlijst staat. Verklaarbaar, want deze e is ook voor Honda uitzonderlijk. Honda is eerder een merk voor technerds en kwaliteitsfreaks dan voor influencers en ander trendgevoelig volk.

Kosten, veiligheid en uitrusting

Waar hebben we het los van hip design dan over? Over de Honda e Advance, de duurste en sterkste versie van de twee uitvoeringen die je van de kekke Honda kunt krijgen. Deze Advance heeft 154 pk tegen 136 pk bij de basisversie. De accucapaciteit is hetzelfde, 35,5 kWh netto. De prijs? Dik 38 mille, zo’n vier mille meer dan de basisversie. Mini is vanaf dag één een lifestylemerk en dan draait het om de optielijst. Maar deze Electric is daarop een uitzondering, want wie net als bij deze testauto kiest voor de Yours-uitvoering, krijgt het meeste ook standaard. Toch is de Mini in deze uitvoering een stuk duurder: hij kost dik 42 mille.

DubbeltestDubbeltest

Ontwerp & interieur

De New Mini is inmiddels ook alweer een designclassic en een heerlijk voortborduursel op aloude sentimenten. Herkenbaar Mini met top-bouwkwaliteit en een premium prijskaartje. Dynamisch, solide, maar vooral ook trendy, hip en een beetje retro. Het Honda-design is speciaal maar ook niet flat out futuristisch.

Comfort & functionaliteit

De digitale spiegels van de Honda zitten in tegenstelling tot de Audi E-tron op de goede plaats, in de uiterste hoeken van dat sensationele, kamerbrede digitale dashboard. De Mini voelt bijna analoog, terwijl die toch ook heel digitaal is met twee schermen, maar die zijn verpakt in nostalgische ronde vormen. En hoe zit je eigenlijk achterin? Ook de interieurmaten zijn onderdeel van de Autovisie dubbeltest Honda e vs. Mini Electric.

Honda e vs. Mini Electric dash miniHonda dashboard

Prestaties & verbruik

Het aardige aan deze elektrische auto’s is dat ze je heel andere prioriteiten laten stellen: ineens is topsnelheid bijna onbelangrijk. We noteren bij de Honda 145 km/h en bij de Mini 150 km/h en dat waarderen we als voldoende. Ook bij dit stijlvolle duo ben je je elke meter bewust van je resterende actieradius. Bij de Mini is die volgens de WLTP-meetmethode maximaal 225 km, bij de Honda 210 km. Maar hoever kom je echt? In de volledige dubbeltest Honda e vs. Mini Electric in Autovisie magazine lees je het resultaat van onze verbruiksronde en krijg je een overzicht van alle kosten.

Honda e vs Mini Electric back

 

 

 

 

 

Reageer op artikel:
Autovisie dubbeltest: Honda e vs. Mini Electric
Sluiten