Audi stopt met Le Mans, kiest voor Formule E
Na achttien jaar deel te hebben genomen aan het World Endurance Championship (WEC), breit Audi er nu een eind aan. Het merk uit Ingolstadt gaat zich concentreren op Formule E.
Dertien overwinningen
In achttien jaar tijd heeft Audi zich opgewerkt tot de tweede meest succesvolle constructeur op Le Mans. In totaal boekte het merk dertien overwinningen in de legendarische race die gezien wordt als het toppunt van het WEC, slechts vijf minder dan Porsche. Toch is het volgens topman Rupert Stadler nu tijd om meer naar de toekomst te kijken en zich te concentreren op elektrische aandrijving en dus ook elektrische motorsport. De 300 medewerkers die zich nu met het WEC-kampioenschap bezighouden blijven allemaal werkzaam bij de motorsportafdeling, maar concentreren zich ook op de Formule E.
Dieselgate
Dat Audi stopt met het World Endurance Championship is een direct gevolg van de dieselproblematiek van Volkswagen. De afgelopen jaren maakten de WEC-racewagens gebruik van dieselmotoren in combinatie met elektromotoren. Het lijkt erop dat het merk de promotie van dieselmotoren wil stoppen en daarmee komt er dus ook een einde aan de – behoorlijk dominante – motoren van de R15 en R18 racewagens. Voor volgend seizoen zou er bovendien fors geïnvesteerd moeten worden om de dieselmotor weer aan de eisen van het nieuwe WEC-seizoen te laten voldoen.
DTM
Audi blijft overigens wel actief in de DTM met de RS5 DTM. Volgend jaar moet er een nieuwe versie van die auto aan de start verschijnen. De toekomst voor het World Rallycross Championship is minder zeker. Daarin doet het merk mee samen met team EKS.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Zo pakt België buitenlanders die rijden onder invloed hard aan
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper