Audi stopt met Le Mans, kiest voor Formule E
Na achttien jaar deel te hebben genomen aan het World Endurance Championship (WEC), breit Audi er nu een eind aan. Het merk uit Ingolstadt gaat zich concentreren op Formule E.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2FAudi-Formule-E-Autovisie.nl_.jpg)
Dertien overwinningen
In achttien jaar tijd heeft Audi zich opgewerkt tot de tweede meest succesvolle constructeur op Le Mans. In totaal boekte het merk dertien overwinningen in de legendarische race die gezien wordt als het toppunt van het WEC, slechts vijf minder dan Porsche. Toch is het volgens topman Rupert Stadler nu tijd om meer naar de toekomst te kijken en zich te concentreren op elektrische aandrijving en dus ook elektrische motorsport. De 300 medewerkers die zich nu met het WEC-kampioenschap bezighouden blijven allemaal werkzaam bij de motorsportafdeling, maar concentreren zich ook op de Formule E.
Dieselgate
Dat Audi stopt met het World Endurance Championship is een direct gevolg van de dieselproblematiek van Volkswagen. De afgelopen jaren maakten de WEC-racewagens gebruik van dieselmotoren in combinatie met elektromotoren. Het lijkt erop dat het merk de promotie van dieselmotoren wil stoppen en daarmee komt er dus ook een einde aan de – behoorlijk dominante – motoren van de R15 en R18 racewagens. Voor volgend seizoen zou er bovendien fors geïnvesteerd moeten worden om de dieselmotor weer aan de eisen van het nieuwe WEC-seizoen te laten voldoen.
DTM
Audi blijft overigens wel actief in de DTM met de RS5 DTM. Volgend jaar moet er een nieuwe versie van die auto aan de start verschijnen. De toekomst voor het World Rallycross Championship is minder zeker. Daarin doet het merk mee samen met team EKS.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2FAudi-WEC-Autovisie.nl_.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Heeft de Renault Twingo echt stootrubbers?
-
Waarom bij deze Land Rover Defender een heel stuk mist
-
Druk op Tesla nóg verder opgevoerd na meer klachten over gevaarlijke deurhendels
-
Ferrari wordt piswoest als het deze ‘offroader’ ziet
-
Max Verstappen houdt niet van deze circuits: ‘Daar horen geen F1-auto’s’
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Ford overweegt met deze elektrische auto te stoppen: ‘De vraag is er gewoon niet’
-
Paniekerig van rijstrook wisselen om een route te volgen? Dankzij Polestar hoeft dat niet meer
-
Duitsland over op digitaal kentekenbewijs: Nederlanders kunnen al testen
-
Waarom de Yangwang U9 (nog) méér is dan alleen de snelste auto ter wereld
-
‘Elon, Elon!’ Juichende aandeelhouders Tesla keuren obscene beloning Elon Musk goed
-
De Volkswagen Golf GTI Clubsport Edition 50 kost bijna 100.000 euro! (als je hem aankleedt)