Tsjonge jonge, wat gaan de heren van Audi Sport -voorheen Quattro GmbH genaamd- er volle bak tegen aan. Na de recent onthulde S4, S5, S6, S7 en SQ8 is het nu de beurt aan de Audi S8. En weet dat het daar niet bij blijft, want er staan ook RS-uitmonsteringen klaar!


Het is maar goed dat Audi onlangs al de SQ8 presenteerde. Anders zou je kunnen denken dat de Audi S-types alleen een V6-motor mogen gebruiken, aangezien de S4, S5, S6 en S7 over een dieselmotor met zes cilinders beschikken. De SQ8 komt echter voor de dag met een V8-blok. Maar de S8 zorgt ervoor dat de S-types terecht geen D-modellen -met de D van diesel- heten. De Audi S8 heeft een V8-benzinemotor onder de kap. Overigens beschikken buiten Europa alle S-uitvoeringen over een benzinemotor.

4.0 V8-benzine

De zakensedan met trainingspak en sneakers is zelfs de eerste V8-aangedreven versie binnen het huidige A8-programma. Audi’s topmodel is er tot op heden alleen met V6-motoren. De achtcilinder kent een slagvolume van 4,0 liter. Twee turbo’s ondersteunen de ademhaling en cilinderuitschakeling drukt het benzineverbruik. De technici weten 571 pk uit het blok te halen. Een waarde die boven bijvoorbeeld een Porsche Panamera Turbo (550 pk) ligt, maar ver onder die van een Mercedes-AMG S63 (612 pk). De BMW M760Li is sinds de motorupdate eerder dit jaar slechts een fractie sterker dan de Audi S8. Het verschil zou een jaar terug 39 pk bedragen, nu zit de S8 14 pk onder de M760Li, die over nota bene een V12-blok beschikt. Of er net als van de vorige S8 een plus-uitvoering komt, is niet bekend.

Audi S8


Grille-ontwerp

De Audi S8 is het voorlopige topmodel van de A8-reeks en de meest sportieve telg binnen het huidige gamma. Hij krijgt een afwijkende aankleding met onder andere een eigen grille-ontwerp, afwijkende buitenspiegelkappen en dorpelverbreders. Aan de achterzijde springen vier uitlaateindstukken in het oog. Voor wie de auto een tikkeltje anoniemer wil hebben, biedt Audi een Black Styling-pakket aan.

Audi drive select

De heren techneuten van Audi hebben eveneens het onderstel aangepast. In het Audi drive select-systeem is de keuze Comfort+ toegevoegd. Audi claimt dat in die stand de vierwielaangedreven en vierwielsturende S8 nagenoeg vlak de bocht rondt. De koets zou slechts 3 graden overhellen, aldus de Duitsers. Wanneer je voor de Dynamic-modus kiest helt de koets slechts 2,5 graden over. Ter vergelijking, in de standaard onderstelafstelling bedraagt de carrosseriebeweging 5 graden. Maar het onderstel kan nog meer. Wanneer je de deurgreep bedient, komt de Audi S8 uit zijn veren om de instap te vergemakkelijken. Het verschil? Vijf hele centimeters. Audi laat nog niet los wanneer de S8 de showroom binnen rijdt. De prijzen zijn evenmin bekend. De importeur geeft het kostenplaatje van de nieuweling binnenkort vrij.

Audi S8
Audi S8
Audi S8
Audi S8
Audi S8
Audi S8
Audi S8
Audi S8
Audi S8 interieur
Audi S8 interieur
Audi S8 interieur
Audi S8 interieur

Nu de S-reeks bijna voltooid is, zal Audi zich richten op de RS-types. Van de Q3, Q3 Sportback, A6 en A7 zullen spoedig de RS-versies volgen. Audi Sport heeft echt een vol programma.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!