Audi, het merk dat deel uitmaakt van hét concern dat middels sjoemelsoftware een belangrijk deel van zijn dieselmodellen aan de emissie-eisen liet voldoen, blijft de zelfontbrander trouw. En meer dan dat. Voor het eerst komt de dieselmotor onder de motorkap van de S6 en S7 te liggen.


Een bijzondere gebeurtenis in de historie van de S6 en S7, dat de sportmodellen met een zelfontbrander voor de dag komen. Het is niet voor het eerst dat Audi Sport -voorheen Quattro GmbH- zijn S-uitmonsteringen van een oliegestookte krachtbron voorzien. De SQ5 en de SQ7 gingen de S6 en S7 voor.

48V boordnet

In het geval van de S6, die leverbaar wordt als sedan en als Avant-stationwagon, en de S7 lepelt Audi een V6 met een slagvolume van 2.967 cc in het vooronder. De krachtbron is voorzien van een elektrische compressor, wat mogelijk wordt gemaakt door het boordnet van 48V en twee uitlaatgasturbo’s. Tot een toerental van 1650 tpm is de elektrische compressor actief, alsmede wanneer er meer acceleratiekracht wordt gewenst. Boven genoemd toerental zorgen de turbo’s voor de cilindervulling. Het maximum koppel van 700 Nm wordt bereikt bij 2.500 tpm en blijft tot 3.100 tpm constant. De acceleratie van stilstand naar 100 km/h neemt voor de 349 pk sterke S6 exact 5,0 tellen in beslag. De S7 neemt er o,1 seconden extra de tijd voor. De topsnelheid regelt Audi voor beide types elektronisch af op 250 km/h.


Zeilen

Aan het blok koppelt Audi standaard een automatische transmissie met acht verzetten, die voor de tussenkomst zorgt van de trekkracht richting de vier aangedreven wielen. Het verbruikscijfer bedraagt volgens fabrieksopgave 6,3 l/100 km  tot 6,5 l/100 km voor respectievelijk de S6 en S7. Mede bepalend voor het relatief lage verbruikscijfer zijn de motoruitschakeling (maximaal 40 sec.) tijdens gas loslaten. Door de aanwezigheid van een zogeheten belt alternator starter en een 10 Ah lithium-ion batterij wordt tijdens het vertragen tot 8 kW aan vermogen teruggewonnen en opgeslagen in de kleine batterij.

Vierwielbesturing

Audi voorziet de S-modellen uiteraard van een sportonderstel met een automatische dempingcontrol. Het ligt 2 cm lager boven het asfalt dan het reguliere onderstel. Zoals aangegeven is vierwielaandrijving standaard, maar ook vierwielbesturing monteren de Duitsers standaard. Bij snelheden boven de 60 km/h draaien de achterste wielen precies twee graden met de voorwielen mee voor een betere stabiliteit. Op lage snelheden draaien de voor- en achterwielen 2 graden in tegengestelde richting, zodat de draaicircel wordt beperkt. Af-fabriek geeft Audi de S6 en S7 stalen remschijven, maar op de optielijst staan keramische remschijven met een diameter van 40 cm en een 9 kg lager gewicht. Het remsysteem schuilt achter de 20 of optioneel 21 inch grote lichtmetalen wielen.


Honingraatstructuur

De verpakking van de 349 pk sterke 3.0 V6 TDI-dieselmotor, die louter in Europa wordt aangeboden, valt op door de grotere luchtinlaten in het front, de geïntegreerde splitter, brede dorpels, een diffuser en vier uitlaatpijpen. In het geval van de S6 komt daar in ieder geval nog een spoiler bij, terwijl specifiek voor de S7 zaken als luchtinlaten in honingraatstructuur en afwerkingsstrips op de dorpels zijn.

Prijs

Audi brengt de S6 sedan en Avant en de A7 Sportback later dit jaar op de markt. De prijsstelling wordt binnenkort bekend gemaakt.