Audi E-Tron Quattro voorbode van Model X-concurrent
De techneuten van Audi hebben flink moeten doorkachelen om de E-Tron Quattro voor de IAA klaar te krijgen, aldus Audi-directeur Rupert Stadler. Gelukkig hebben de ingenieurs voor het productiemodel meer tijd.
Want pas over tweeëneenhalf jaar moet de E-Tron Quattro productierijp zijn. Audi wil de SUV – die dan Q6 gaat heten – in 2018 in de verkoop nemen. De auto moet het antwoord worden op de Tesla Model X, die al komend jaar in Europa op de markt komt.
Audi heeft van het studiemodel voor de Q6 een vierpersoons elektroauto gemaakt. De E-Tron Quattro heeft een wagonachtige daklijn, waarmee hij niet de coupélooks van de Mercedes-Benz GLE en BMW X6 heeft. De SUV is 4,88 meter lang, 1,93 meter breed en 1,54 meter hoog. Daarmee is hij korter, smaller en fors lager dan zijn tegenstrever van BMW.
“De concept car is uitgerust met elementen die de aerodynamica actief beïnvloeden”
Het studiemodel mag dan E-Tron Quattro heten, maar een conventionele vierwielaandrijver is de auto niet. De Audi heeft op beide assen verschillende bronnen van aandrijving. Er zit een elektromotor op de vooras, terwijl op achteras voor twee kleinere elektro-units is gekozen. De output van het systeem komt tot 320 kW (436 pk) en in ‘overboost’ zelfs tot 370 kW (504 pk).
Het accupakket van de E-Tron Quattro heeft een capaciteit van 95 kWh. Het stelt het studiemodel in staat om een afstand van meer dan 500 km af te leggen. Daartegenover staat een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 4,6 seconden en een topsnelheid van 210 km/h.
De met vierwielbesturing uitgeruste concept car is uitgerust met elementen die de aerodynamica actief beïnvloeden, zoals elektronisch aangestuurde spoilertjes op de motorkap, de flanken en de achterzijde. Audi geeft aan dat de e-tron draadloos geladen kan worden. In het dak zijn zonnepanelen opgenomen die de batterij ook kunnen voeden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen