IAA Concept: Die van Mercedes-Benz is 5,4 meter lang
Gebbetje van Mercedes-Benz… Het nieuwe studiemodel van het merk heet IAA, maar dat staat niet voor Internationale Automobil Ausstellung. Het vreemd ogende ding gaat door het leven als Intelligent Aerodynamic Automobile.
En daarin ligt gelijk ook de bedoeling verscholen van de bizarre machine. De IAA is een experiment in actieve aerodynamica. Want ja, de Mercedes-concept is door zijn vormgeving al aalglad, maar komt mede door zijn 390 mm uitschuivende staart (die bij 80 km/h naar buiten komt) uit op een Cw-waarde van niet meer dan 0,19. Mercedes-ontwikkelingsbaas Thomas Weber onthulde aan Autovisie dat de IAA in tien maanden is ontworpen, waarvan zes maanden zijn besteed aan de ontwikkeling van de aerodynamica.
De IAA is overigens een flinke jongen, want in zijn lange modus meet hij maar liefst 5,43 m. Dat is dus ruim 18 cm langer dan een S-Klasse met verlengde wielbasis. Als zijn achterspoiler is ingeklapt, blijft daar ongeveer 5 meter van over, waarmee hij alsnog een Mercedes-Benz CLS in de schaduw stelt. De IAA is verder 2,0 meter breed, 1,3 meter hoog en heeft een wielbasis van 3 meter. Zijn ontwerp geeft, volgens Weber, een voorproefje van toekomstige Mercedes-modellen.
“De IAA is een experiment in actieve aerodynamica”
Onderhuids vinden we – hoe kan het ook anders – een plug-in hybride-aandrijflijn. Eentje die 279 pk haalt uit een benzinekrachtbron gecombineerd met een elektromotor. In de korte stand (Design Mode) is de elektrische actieradius 62 km en bedraagt de CO2-uitstoot 31 g/km. In de lange stand (Aerodynamic Mode) komt daar 4 km bij en gaat daar 3 g/km af.
Het dashboard van de IAA heeft wat trekjes van dat van de huidige Mercedes-Benz S-Klasse. Met dat verschil dat alle schermen die voor de neus van de bestuurder en passagier zitten aanraakschermen zijn. Weber vertelde aan Autovisie dat deze interfacetechnologie gaat terugkomen in de volgende generatie van de E-Klasse, die in januari op de autoshow van Detroit wordt onthuld.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Alpine heeft de mooiste spruitstukken aller tijden
-
Nieuwe Renault Twingo en Tesla Model Y-concurrent van BYD – Parijs Motor Show deel 1
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De nieuwe Alpine A110 R Ultime is gruwelijk duur
-
Mini John Cooper Works Electric en Aceman is sneller dan een Ferrari
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Zo pakt België buitenlanders die rijden onder invloed hard aan
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding