Audi e-tron 50 quattro, nieuw en niet verbeterd
De eerste echte volledig elektrische Audi, de Audi e-tron 55 quattro, krijgt een broertje. Niet kleiner in formaat, maar wel minder op het gebied van prestaties: de Audi e-tron 50 quattro.
De Audi e-tron 55 quattro is inmiddels al op de markt. De volledig elektrische Audi SUV moet in de basis bijna 85.000 euro kosten. Daarvoor krijgt de eigenaar wel 83,6 kWh-accupakket, twee elektromotoren die goed zijn voor 408 pk (300 kW) en een bereik van ongeveer 360 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. Audi denkt dat al deze cijfertjes wat te hoog kunnen liggen voor potentiele klanten, daarom komen de Stuttgarters nu met de Audi e-tron 50 quattro. Een iets minder krachtige e-tron.
Elektromotoren
Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen, want heel erg veel verschillen de cijfers van de e-tron 50 niet tegenover die van de e-tron 55. De iets zwakkere versie krijgt namelijk een 71 kWh-accupakket en twee elektromotoren die goed zijn voor 308 pk (230 kW) mee. Daarmee kan hij ongeveer 300 kilometer afleggen voordat de accu leeg is. Snel opladen gaat dan weer binnen 30 minuten, bijna net zo snel als bij zijn grotere broer. Dit komt doordat de 50 een maximale laadsnelheid van 120 kW heeft en de 55 kan met 150 kW laden.
Ook de prestaties op de weg blijven iets achter bij de nieuwe e-tron. De grote broer trekt binnen 5,7 seconden naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 200 kilometer per uur. De 50 quattro heeft, ondanks zijn mindere gewicht dankzij het kleinere accupakket, zeven seconden nodig om de 100 km/h aan te tikken en kan niet harder dan 190 km/h rijden.
Prijs
De nieuwe Audi e-tron 50 quattro is vanaf deze maand te reserveren bij de dealers en online. Eind dit jaar zal hij geleverd worden. Helaas weet Audi het belangrijkste cijfer voor deze auto nog niet te communiceren: de prijs. Audi geeft aan dat deze snel komt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard