Elektrische Audi e-Tron is er vanaf 84 mille
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-e-tron-audi-etron-autovisie-nl-copy-copy-copy-copy-copy-copy.jpg)
Het wordt druk in het segment van de elektrische SUV’s. De Tesla Model X en Jaguar I-Pace zijn er al, binnenkort komt de Mercedes-Benz EQC eraan en Audi heeft net de nieuwe e-Tron geprijsd. Hij is per direct te bestellen en kost minimaal 84.100 euro, wat ruim 3000 euro meer is dan de I-Pace.

En als u nou gelijk naar de Audi-site gaat om er een te configuren, wacht dan even. We willen niet weer Jaguar I-Pace-achtige taferelen met slecht geïnformeerde zakelijke rijders die beginnen te miepen over de actieradius. Want ja, het officiële WLTP-bereik van de Audi e-Tron is weliswaar 417 kilometer, maar dat betekent niet dat u dat ook haalt, zeker niet als het zo koud is als nu en als u constant 130 km/h rijdt op de snelweg.
Ruim 400 pk sterk
We begrijpen overigens helemaal waarom het zo moeilijk is om je in te houden achter het stuur van een EV. De directe acceleratie is nou eenmaal verslavend. Audi meldt dat de e-Tron in 5,7 seconden van stilstand naar 100 km/h gaat, met dank aan een vermogen van 408 pk en 664 Nm koppel. De topsnelheid van de vierwielaangedreven elektro-SUV is afgeregeld op 200 km/h.

Tussen de voor- en achteras ligt een batterijpakket met een capaciteit van 95 kWh. Simpel, duidelijk. Maar nu wordt het verwarrend. De e-Tron is op diverse manieren op te laden: via een reguliere 230 Volt-aansluiting, via een driefase 400 Volt-aansluiting, via een wisselstroomlader van maximaal 11 kW (optioneel is 22 kW beschikbaar) en via een gelijkstroom snellader van maximaal 150 kW. Ja, dat is wel wat anders dan brandstof tanken.
Audi e-Care
In Nederland levert Audi de e-Tron standaard met Audi e-Care. Dat is een servicepakket met daarin de volgende diensten en garanties: 2 jaar garantie, 8 jaar garantie op de batterij, 6 jaar onderhoudsinspecties en APK, 3 jaar lang onbeperkte over the air navigatie-updates, een afsleepservice naar het dichtstbijzijnde laadpunt bij een lege accu en een laadpas (eerste 12 maanden gratis). Een thuislaadpakket is optioneel en kost minimaal 1550 euro.
Lees ook:
- 6.0 W12 versus 1.5 TSI: mag je de Audi A3 een limousine noemen?
- 'Audi bouwt over 10 tot 15 jaar geen verbrandingsmotoren meer'
- Noorwegen: meer elektromodellen dan benzine, Tesla verliest koppositie
- 40 jaar Quattro: onze 2020-ervaringen met de baanbrekende Audi-techniek
Ook interessant
-
6.0 W12 versus 1.5 TSI: mag je de Audi A3 een limousine noemen?
-
5 must-haves: een televisie duurder dan een Model 3 en meer!
-
Autovisie Kennisquiz – Algemene kennis #3
-
Deze Aston Martin DB5 heeft de James Bond-gadgets – Sjoerds Weetjes 222
-
Volkswagen Groep haalt CO2-doel niet, moet flinke boete betalen
-
Formule 1-legende Jenson Button terug als adviseur bij Williams
-
Man wint gloednieuwe Corvette C8, maar krijgt ‘m niet
-
Kleinste ‘Auto van het jaar 2021’ nu al bekend
-
Mercedes-Benz EQS 580 vanaf april te bestellen
-
BMW M aan de stekker!
-
Sportiever dan sportief: de Cupra Formentor door Abt
-
DeLorean mag eindelijk bouwen, maar gaat elektrisch!