Elektrische Audi e-Tron is er vanaf 84 mille
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-e-tron-audi-etron-autovisie-nl-copy-copy-copy-copy-copy-copy.jpg)
Het wordt druk in het segment van de elektrische SUV’s. De Tesla Model X en Jaguar I-Pace zijn er al, binnenkort komt de Mercedes-Benz EQC eraan en Audi heeft net de nieuwe e-Tron geprijsd. Hij is per direct te bestellen en kost minimaal 84.100 euro, wat ruim 3000 euro meer is dan de I-Pace.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-e-tron-audi-etron-autovisie-nl-copy-copy-copy-copy-copy-copy.jpg)
En als u nou gelijk naar de Audi-site gaat om er een te configuren, wacht dan even. We willen niet weer Jaguar I-Pace-achtige taferelen met slecht geïnformeerde zakelijke rijders die beginnen te miepen over de actieradius. Want ja, het officiële WLTP-bereik van de Audi e-Tron is weliswaar 417 kilometer, maar dat betekent niet dat u dat ook haalt, zeker niet als het zo koud is als nu en als u constant 130 km/h rijdt op de snelweg.
Ruim 400 pk sterk
We begrijpen overigens helemaal waarom het zo moeilijk is om je in te houden achter het stuur van een EV. De directe acceleratie is nou eenmaal verslavend. Audi meldt dat de e-Tron in 5,7 seconden van stilstand naar 100 km/h gaat, met dank aan een vermogen van 408 pk en 664 Nm koppel. De topsnelheid van de vierwielaangedreven elektro-SUV is afgeregeld op 200 km/h.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-e-tron-audi-etron-autovisie-nl-copy-copy-copy.jpg)
Tussen de voor- en achteras ligt een batterijpakket met een capaciteit van 95 kWh. Simpel, duidelijk. Maar nu wordt het verwarrend. De e-Tron is op diverse manieren op te laden: via een reguliere 230 Volt-aansluiting, via een driefase 400 Volt-aansluiting, via een wisselstroomlader van maximaal 11 kW (optioneel is 22 kW beschikbaar) en via een gelijkstroom snellader van maximaal 150 kW. Ja, dat is wel wat anders dan brandstof tanken.
Audi e-Care
In Nederland levert Audi de e-Tron standaard met Audi e-Care. Dat is een servicepakket met daarin de volgende diensten en garanties: 2 jaar garantie, 8 jaar garantie op de batterij, 6 jaar onderhoudsinspecties en APK, 3 jaar lang onbeperkte over the air navigatie-updates, een afsleepservice naar het dichtstbijzijnde laadpunt bij een lege accu en een laadpas (eerste 12 maanden gratis). Een thuislaadpakket is optioneel en kost minimaal 1550 euro.
Lees ook:
- Nog onbekende Audi Q4 E-tron rolt nu al van de band
- Audi Q6 E-tron wordt broertje van elektrische Porsche Macan
- BMW iX vs. Audi E-tron vs. Mercedes-Benz EQC: alle verschillen
- Audi heeft laatste verbrandingsmotor al gebouwd
Ook interessant
-
Toyota BZ4X is meer dan een elektrische Toyota
-
Elektrische EQB zet transformatie Mercedes-gamma voort
-
Max Verstappen verrast: winst in tweede race van het seizoen
-
Dit is de voorloper van de Mercedes EQS, de F015 uit 2015
-
En dit is 6, de ID.6 van Volkswagen
-
Vijf redenen waarom je de nieuwe BMW M3 (niet) moet kopen
-
Audi Q4 E-tron Sportback wél van meet af aan gepland
-
Autovisie Kennisquiz: 11 estates in het D-segment
-
Einde training voor Max Verstappen: opnieuw technische problemen
-
Apple lijkt nu toch echt met een elektrische auto te komen
-
ANWB Wegenwacht gaat elektrisch met nieuwe Volkswagen
-
Helft EV-kopers wil een elektrische auto die nog niet bestaat