Audi A5 en S5 Coupé laten zich zien
Audi toont vandaag in Ingolstadt voor het eerst de nieuwe Audi A5 en S5 Coupé. De twee hebben geen radicaal ander uiterlijk gekregen, maar zijn wel volledig nieuw.
Design
Wat direct opvalt is de motorkap die veel verder lijkt door te lopen dan bij het vorige model. Dat, gecombineerd met de bredere, lagere grille geeft de nieuwe Audi A5 en S5 een scherpere neus dan voorheen. En profil oogt de neus juist wat ronder dan die van het vorige model. Audi heeft duidelijk vast willen houden aan het origineel van Walter Da Silva, maar dan met een iets modernere uitstraling. De auto oogt iets langer, door zijn scherpere vouw over de flank. Ook de lijn bij de dorpel is iets naar beneden getrokken, zodat hij lager oogt.
Techniek
De Audi A5 gaat zoals altijd veel techniek delen met de A4. De twee deelden altijd het platform en dat blijft nu ook het geval. Dat betekent ook dat de nieuwe A5 zestig kilogram lichter wordt en gaat profiteren van alle nieuwe technieken van dat model. Denk aan zaken als optionele Matrix LED-koplampen, een digitaal instrumentarium (Audi Virtual Cockpit) en het nieuwe MMI infotainmentsysteem. Ook zaken als een rijbaanassistent, adaptieve cruise control met stop and go, verkeersbordherkenning als een remassistent zijn leverbaar.
Motoren
Het motorenaanbod laat zich ook gemakkelijk raden, want ook dat deelt de Coupé met de A4. Bij de marktintroductie dit najaar zal hij leverbaar worden met twee benzinemotoren en drie diesels. Vermogens lopen uiteen van de 190 pk uit de 2,0 liter TFSI ultra benzinemotor tot en met 286 pk voor de sterkste 3,0 liter bi-turbo dieselmotor. Die laatste motor is altijd gekoppeld aan een achttraps automaat. De andere motoren zijn leverbaar met een handgeschakelde zesbak of zeventraps S-Tronic met dubbele koppeling. Alle viercilinders en de 218 pk sterke 3,0 liter TDI zijn zowel te krijgen met voor- als vierwielaandrijving.
S5
De S5 deelt zijn motor met de S4 en dat betekent dat hij de 354 pk sterke V6 turbomotor krijgt. Net als in die auto is het blok gekoppeld aan de achttraps automaat en gaat de aandrijving naar alle vier de wielen. De S5 komt weer een stuk dichter bij de RS5, want met zijn sprinttijd van 4,7 tellen naar 100 km/u is hij nog maar één tiende trager dan het topmodel met de 450 pk sterke atmosferische V8.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard