Aston Martin: terugkeer Lagonda van de baan
Het idee van de vorige topman van Aston Martin om het historische merk Lagonda nieuw leven in te blazen voor de elektrische modellen van de Engelse autobouwer, is door de nieuwe eigenaar van tafel geveegd.
De begin dit jaar ingestapte aandeelhouder Lawrence Stroll is een merkenman. Hij weet van de hoed en de rand als het gaat om sterke merken, labels, imago’s en merkwaarden. En dus veegde hij het plan om Lagonda voor de elektrische modellen te gebruiken resoluut van tafel. “Het moet Aston Martin zijn, dus veranderen we de merknaam terug in Aston Martin”, zegt Lawrence Stroll in gesprek met Autocar, tijdens het Financial Times Future of the Car Summit. Hij wil geen onderscheid maken tussen een model met een elektromotor en een verbrandingsmotor. “Het merk is essentieel. Aston Martin staat historisch gezien bekend om de bouw van de mooiste auto’s.”
Uitgesteld
Aston Martin Lagonda had zich ten doel gesteld om zijn eerste elektrische SUV in 2022 op de markt te brengen, maar de ontwikkeling vergt meer tijd, energie en Engelse ponden dan de fabrikant had voorzien. De deadline werd zonder extra inspanningen niet gehaald. Toen het bedrijf eind 2019 in de financiële problemen raakte, kreeg het begin 2020 een nieuwe eigenaar in de vorm van Lawrence Stroll en enkele bevriende investeerders. Hij stelde direct de ontwikkeling van de elektrische types uit. Op dat moment had de designafdeling al de opdracht gekregen om te werken aan de eerste producten voor Lagonda. In de jaren ervoor had de onderneming al verschillende prototypes voorgesteld. Een limousine en een SUV om precies te zijn. Die auto’s kunnen voor nu even de ijskast in. De marktintroductie van de eerste elektrische auto van Aston Martin staat nu gepland voor 2026.
AMG-motoren met Aston Martin-karakter
Nu de elektrische aandrijflijnen onder Aston Martin-label worden uitgebracht, betekent dat niet het einde van de verbrandingsmotoren van het prestigieuze merk. De Engelsen zullen onveranderd benzinemotoren aanbieden. Op dit moment loopt een intensief programma om meer AMG-techniek in de Aston Martin-modellen onder te brengen. Anders dan de huidige overeenkomst, waarbij de Engelsen de 4,0-liter V8-motor uit de Mercedes-AMG C63 in de Vantage, DB11 en DBX hangen, krijgt Aston Martin een aangepaste krachtbron aangeleverd. Daarbij worden de motorprestaties en karakteristiek op de Engelse modellen afgestemd. De sportwagenbouwer doet de ontwikkeling zelf, maar laat de productie aan AMG over. De motorblokken voor de Britse fabrikant worden met dezelfde handen als die voor de AMG-motoren vervaardigd, wat in het Duitse Affalterbach plaatsvindt.
Van V12 naar V6
Aston Martin gebruikt nu alleen de V8 van AMG. De twaalfcilinder is een doorontwikkeling van de eigen V12-krachtbron, zij het met een verkleinde cilinderinhoud en de toevoeging van twee turbo’s. Van de twaalfcilinder leidt de Britse fabrikant zelf een V6-motor af. Die krachtbron komt in de hypercar Valhalla te hangen.
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland