Saudisch bedrijf houdt Aston Martin in leven
En weer is er een financiële injectie voor Aston Martin aanstaande. Volgens de zakenkrant Financial Times heeft de Engelse sportwagenbouwer een overeenkomst van meer dan 500 miljoen pond gesloten met een vermogensfonds uit Saoedi-Arabië.
De organisatie zou een belangrijke aandeelhouder binnen het concern worden, zo stelt de Financial Times. De krant schrijft dat “het voorstel ertoe zal leiden dat het Saudi’s Public Investment Fund (PIF) tot 200 miljoen pond investeert voor een aandeel van bijna 20%. PIF krijgt een zetel in het bestuur van Aston Martin”. De Financial Times baseert zijn verhaal op twee personen. De geplande financiering omvat ook een claimemissie van ten minste 300 miljoen pond en zou aanzienlijk hoger kunnen zijn, aldus het rapport.
Belangen in meerdere autofabrikanten
PIF toont al geruime tijd interesse in de auto-industrie. Het investeringsfonds heeft reeds belangen in autofabrikant Lucid en de supercargroep McLaren. Nu wil het Aston Martin aan zijn portfolio toevoegen, aldus de Financial Times. Momenteel kent het Engelse merk verschillende investeerders, inclusief de Canadese miljardair Lawrence Stroll, F1-hotshot Toto Wolf en Daimler.
Aston Martin werd in 2020 voor de zoveelste keer voor de poorten van de hel weggesleept, nadat het wederom in financiële nood verkeerde. Het bedrijf was toen in handen van een investeringsmaatschappij dat de fabrikant van een andere investeerdersgroep overnam, waaraan het Ford-concern de Engelse autobouwer in 2007 had verkocht.
Toekomstplannen Aston Martin
De huidige problematiek komt voort uit de coronacrisis, die Aston Martin noodzaakte om de fabriek enkele malen voor een langere tijd te sluiten. De afzet stortte ineen terwijl de investeringen doorliepen. Het huidige management bepaalde dat de sportwagens Vantage, DB11 en DBS rond 2026 zouden worden vervangen door elektrische modellen, terwijl voor de sportwagens een lijn met middenmotor-modellen Valhalla en Vanquish komt.
De Aston Martin DBX zou overgaan op een elektro-aandrijflijn. Van laatstgenoemde type had het management hoge verwachtingen. De SUV zou tezamen met twee derivaten de productie van Aston Martin moeten opvoeren tot 14.000 stuks, waarvan de combinatie Vantage, DB11 en DBS de helft zou opeisen.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Aston Martin Vantage wil jouw racelicentie zien
-
Covermodel: Aston Martin Vantage – Engelands eerste echte supercar
-
Voor de aankomende Aston Martin Vantage moet de ME uitrukken
-
Deze innovatieve Aston Martin verbruikt geen benzine of elektriciteit
-
Deze exclusieve Aston Martin occasion is net zo betrouwbaar als een Toyota
-
Aston Martin Valkyrie doet tóch mee op Le Mans! Deze prijs wint hij geheid
-
Fisker heeft geen geld meer en stopt tijdelijk de productie
-
‘Houd op met vernielen van je Cybertruck!’, zegt Tesla tegen kopers
-
Ruim driekwart van de mannen is weleens agressief in het verkeer
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Smart #3
-
Duurtest: Toyota Prius – Hoe goed is hij daadwerkelijk?
-
Koop nu snel een Porsche 911! Voor het straks te laat is…