Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 22 jul 2022

Aston Martin gooit deur dicht voor geld Geely

Aston Martin heeft weer nieuw kapitaal binnengehaald, dat ditmaal uit Saudi-Arabië afkomstig is. De Engelsen wezen echter wel eerst een financieel voorstel af van niemand minder dan het kapitaalkrachtige Geely.

Jawel, Geely. Het bedrijf dat in de afgelopen jaren razendsnel furore maakt in de internationale autowereld door tal van fabrikanten over te nemen, al dan niet voor de poorten van de hel weg te slepen. In het portfolio van de Chinese ondernemer zitten onder andere Volvo en Lotus, terwijl het nieuwe labels als Polestar en Lynk & Co en een aandeel in bijvoorbeeld Renault Korea Motors en Proton nam. Het bedrijf liet ook een oogje vallen op Aston Martin en deed verschillende pogingen om het Engelse label in te lijven, in ieder geval financieel te ondersteunen.

Zorgvuldig bekeken

Meest recent, op 8 juli 2022 stuurde Geely International een voorstel naar de Aston Martin-eigenaren. Tezamen met Investindustrial Group Holdings S.à r.l. wilde de in Hong Kong gevestigde onderneming als Atlas Consortium een aandeleninvestering van maar liefst £ 1,3 miljard in Aston Martin doen. Volgens de autobouwer heeft zijn Raad van Bestuur “zorgvuldig naar het voorstel gekeken, gezien de huidige financiële prestaties van het bedrijf en de toekomstige kapitaalvereisten.

Na dit te hebben gedaan, is de Raad van mening dat het voorstel geen aantrekkelijke financieringsoptie of waardetoevoeging bood voor de aandeelhouders. De Raad van Bestuur verwierp “unaniem” het voorstel. Bovendien gooit Aston Martin keihard de deur dicht door te stellen dat er “geen basis is voor een verdere bespreking”.

Nieuw geld

Het financiële voorstel van Geely en partner oversteeg de wensen van de Raad van Bestuur van Aston Martin. Voor bestaande aandeelhouders zou hun belang sterk verwateren, zo geeft het bedrijf aan. Het Atlas Consortium wilde een ​​controlerende en meerderheidsbelang verwerven zonder enige financiële compensatie voor de huidige aandeelhouders.

Dit is de eerste Aston Martin Valkyrie op Nederlands kenteken!

Toch krijgt Aston Martin nieuw geld binnen. Investeringsfonds PIF gaat op de passagiersstoel zitten en wordt de op een na grootste aandeelhouder in de onderneming. Met de nieuwe partij erbij genereren de bestaande aandeelhouders een kapitaalverhoging om de beoogde langetermijngroei te versterken en te versnellen. De eerste aankondiging is dat PIF, het Yew Tree Consortium en Mercedes-Benz AG totaal £ 335 miljoen investeren.

 

Ultraluxe Britse sportwagenmerk

Lawrence Stroll, uitvoerend voorzitter van de Raad van Bestuur, daarover: “De aankondiging van vandaag markeert het laatste succes in de evolutie van Aston Martin, het herstel van het bedrijf en de financiële balans van de vorige aandeelhouders. Sinds ik in 2020 Executive Chairman werd, hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt op onze reis om ‘s werelds meest gewilde, ultraluxe Britse sportwagenmerk te worden.” Aston Martin DBX707

“We zijn begonnen met het herstellen van de basisprincipes van het bedrijf, het succesvol afbouwen van de voorraad van het dealernetwerk om vraag en aanbod opnieuw in evenwicht te brengen en het optimaliseren van voorraadniveaus. We profiteren nu van het sterkste orderboek dat we in vele jaren hebben gezien.”

10.000 Aston Martin’s per jaar

Volgens Aston Martin zijn de tweedeursmodellen tot en met 2023 uitverkocht. De DBX doet het eveneens goed, al ligt de huidige afzet nog onder het niveau van 2021. De fabrikant verwacht dit jaar meer dan 6.600 auto’s af te leveren. Het doel van 10.000 stuks per jaar staat nog steeds. Stroll beweert dat het bedrijf in 2021 meer dan 60% nieuwe klanten wist aan te trekken. Dat is hoofdzakelijk te danken aan de beschikbaarheid van de DBX.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.