Aston Martin Bulldog gaat voor een tweede recordpoging
De Aston Martin Bulldog zou ruim 380 kilometer per uur moeten halen, maar redde dat bij lange na niet. Na een dikke veertig jaar gaat men een tweede poging wagen.
Aston Martin introduceerde in 1979 een concept onder de naam Bulldog. De hoekige hypercar met pyramide-achtige vormen, vleugeldeuren en een bijzonder kwartet aan koplampen was een heel indrukwekkende creatie. De Bulldog was de eerste Aston Martin met een middenmotor: achter de stoelen plaatste men een 5,3-liter biturbo V8, goed voor een vermogen van ruim 700 pk. De Britten waren van plan om van de Bulldog de snelste productieauto ter wereld te maken.
Financiële problemen
Zijn theoretische cijfers maakten dat mogelijk. Volgens de ingenieurs was een topsnelheid van 237 mijl per uur (381 km/h) mogelijk. Maar tijdens de eerste poging om die snelheid te halen, lukte het men niet om boven de 191 mijl per uur (307,4 km/h) te komen. Aston Martin kwam kort daarna in de financiële problemen. Het moest de productie van de Bulldog staken. De Britten waren van plan om 25 auto’s te bouwen, maar een tweede snelheidspoging bleef dus uit.
Maar nu is er een partij opgestaan om die poging wél te herhalen om de verwachte 237 mijl per uur aan te tikken. Classic Motor Cars, een Brits restauratiebedrijf, gaat de originele Aston Martin Bulldog in 18 maanden volledig restaureren. Dat is nog wel een hele kluif, want veel onderdelen van deze one-off zijn vermist. CMC gaat daarom enkele onderdelen zelf maken. Het bedrijf gaat er in ieder geval vanuit dat niets aan de auto werkt, waarschijnlijk om teleurstellingen te voorkomen.
Origineel
CMC probeert de auto zo origineel mogelijk te houden. Maar ook daar zit een probleempje: men weet niet precies wat origineel is aan de auto. Zo is de kleur van de auto veranderd en heeft men het vermoeden dat er andere carburateurs zijn geplaatst. CMC voegt zelf ook moderne componenten toe aan de Aston Martin ‘om de betrouwbaarheid van de auto te verbeteren’.
De Aston Martin Bulldog heeft dus een twin-turbo 5.3-liter V8 in zijn midden, goed voor 710 pk en 678 Nm koppel. De Cw-waarde van de hoekige auto bedraagt 0,34, waardoor z’n huidige eigenaren vertrouwen hebben in een goede afloop. Lukt het ze om de verwachte snelheid te halen, dan neemt CMC de Aston Martin mee voor een heuse wereldtournee.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?