Aston Martin Bulldog gaat voor een tweede recordpoging
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Faston_martin_bulldog_concept_1.jpg)
De Aston Martin Bulldog zou ruim 380 kilometer per uur moeten halen, maar redde dat bij lange na niet. Na een dikke veertig jaar gaat men een tweede poging wagen.
Aston Martin introduceerde in 1979 een concept onder de naam Bulldog. De hoekige hypercar met pyramide-achtige vormen, vleugeldeuren en een bijzonder kwartet aan koplampen was een heel indrukwekkende creatie. De Bulldog was de eerste Aston Martin met een middenmotor: achter de stoelen plaatste men een 5,3-liter biturbo V8, goed voor een vermogen van ruim 700 pk. De Britten waren van plan om van de Bulldog de snelste productieauto ter wereld te maken.
Financiële problemen
Zijn theoretische cijfers maakten dat mogelijk. Volgens de ingenieurs was een topsnelheid van 237 mijl per uur (381 km/h) mogelijk. Maar tijdens de eerste poging om die snelheid te halen, lukte het men niet om boven de 191 mijl per uur (307,4 km/h) te komen. Aston Martin kwam kort daarna in de financiële problemen. Het moest de productie van de Bulldog staken. De Britten waren van plan om 25 auto’s te bouwen, maar een tweede snelheidspoging bleef dus uit.
Maar nu is er een partij opgestaan om die poging wél te herhalen om de verwachte 237 mijl per uur aan te tikken. Classic Motor Cars, een Brits restauratiebedrijf, gaat de originele Aston Martin Bulldog in 18 maanden volledig restaureren. Dat is nog wel een hele kluif, want veel onderdelen van deze one-off zijn vermist. CMC gaat daarom enkele onderdelen zelf maken. Het bedrijf gaat er in ieder geval vanuit dat niets aan de auto werkt, waarschijnlijk om teleurstellingen te voorkomen.
Origineel
CMC probeert de auto zo origineel mogelijk te houden. Maar ook daar zit een probleempje: men weet niet precies wat origineel is aan de auto. Zo is de kleur van de auto veranderd en heeft men het vermoeden dat er andere carburateurs zijn geplaatst. CMC voegt zelf ook moderne componenten toe aan de Aston Martin ‘om de betrouwbaarheid van de auto te verbeteren’.
De Aston Martin Bulldog heeft dus een twin-turbo 5.3-liter V8 in zijn midden, goed voor 710 pk en 678 Nm koppel. De Cw-waarde van de hoekige auto bedraagt 0,34, waardoor z’n huidige eigenaren vertrouwen hebben in een goede afloop. Lukt het ze om de verwachte snelheid te halen, dan neemt CMC de Aston Martin mee voor een heuse wereldtournee.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie