De Environmental Protection Agency (EPA) - onder leiding van de door president Trump benoemde klimaatscepticus Scott Pruitt - wil de strenge Amerikaanse emissie-eisen terugdraaien. Maar daar wil een groot aantal staten en steden helemaal niets van weten.

Trump


Fotocredit: Joshua Roberts/Reuters

In totaal elf Amerikaanse staten en vijftig steden hebben aangekondigd zich stevig te zullen verzetten tegen een versoepeling van emissie-eisen voor auto's en lichte trucks. Een door president Obama geïntroduceerde wet bepaalt dat het gemiddelde brandstofverbruik in 2025 op 54,5 mph moet liggen, oftewel 1 op 23,2. De regering Trump wil die bepaling flink afzwakken.

Naar de rechter

Californië mag al decennialang zijn eigen standaarden bepalen. Die zijn strenger dan de landelijke standaarden en worden gebruikt door twaalf andere staten. Californië, New York, Iowa en Massachusetts hebben reeds aangegeven naar de rechter te zullen stappen als de regering Trump zijn plannen doorzet.

Goed op weg

"Alle Amerikanen verdienen zuinige en schone auto's die geld besparen op brandstof, die beter zijn voor de gezondheid en die zorgen voor meer Amerikaanse banen", aldus de elf staten en vijftig steden in een verklaring. Volgens hen zijn de fabrikanten goed op weg om de Obama-standaarden te halen en zijn de benodigde investeringen daarvoor lager uitgevallen dan verwacht.

Scott Pruitt

EPA-directeur Pruitt beweert juist dat de emissie-eisen de Grote Drie (Fiat Chrysler, Ford en General Motors) te veel geld kosten en dat klanten daardoor de hoofdprijs betalen voor nieuwe auto's. Pruitt was procureur-generaal van Oklahoma, een staat die veel olie produceert. Net als Trump denkt hij dat klimaatverandering een verzinsel is.