De Amerikaanse president Trump laat werkelijk geen spaan heel van de nalatenschap van zijn voorganger. Zo gaat hij de strenge verbruiksregels voor auto's en lichte trucks - die door president Obama werden geïntroduceerd - flink afzwakken.

TrumpTrump


De huidige regeling is als volgt: Auto's en lichte trucks die gebouwd zijn na 2011 moesten in 2016 een gemiddeld verbruik halen van 35,5 mph, oftewel 1 liter brandstof per 15,1 kilometer. In 2009 lag het gemiddelde verbruik nog op 25 mph (1 op 10,6) en in 2025 moet dat 54,5 mph (1 op 23,2) worden. Deze zogenoemde Corporate Average Fuel Economy-standaarden (CAFE) wil Trump van tafel hebben.

Californië

Scott Pruitt, directeur van de Environmental Protection Agency (EPA), heeft nog niet gezegd wat de nieuwe standaarden gaan worden, maar dat ze omlaag gaan, staat buiten kijf. En daarmee komt de Amerikaanse overheid lijnrecht tegenover Californië en nog twaalf andere staten te staan. Die hebben al aangekondigd aan hun eigen, veel strengere verbruikseisen te zullen vasthouden. Pruitt wil van die uitzonderingspositie voor de staten af.

Klimaatverandering

Milieuorganisaties zijn boos over het besluit van de regering Trump. Volgens hen heeft een hoger gemiddeld brandstofverbruik negatieve effecten op de volksgezondheid en de opwarming van de aarde. Niet dat Trump met dat laatste zal zitten overigens, want de president - en ironisch genoeg ook de directeur van de EPA - denkt nog steeds dat klimaatverandering een verzinsel is.

Autofabrikanten positief

En voorspelbaar genoeg reageerde de Amerikaanse auto-industrie buitengewoon positief op de aankondiging van de regering Trump. Fiat Chrysler, Ford en General Motors hebben al eerder geklaagd dat de Obama-standaarden te streng zijn, dat ze te veel investeringen moeten doen om die te halen en dat daardoor hun auto's te duur worden voor de consument.