Hoe snel is de Chiron? Dat gaat Bugatti toch niet testen
Bugatti krabbelt terug. Het merk gaat waarschijnlijk toch niet testen wat nou de werkelijk topsnelheid van de Chiron is. De 1500 pk sterke supersportwagen is elektronisch begrensd op 420 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fchiron-sport-10007.jpg)
Bij de lancering van de Chiron in 2016 zei Wolfgang Dürheimer, de toenmalige topman van Bugatti, dat er pas in 2018 een officiële test van de echte topsnelheid zou plaatsvinden. In 2010 zette de 1200 pk leverende Veyron 16.4 Super Sport een wereldrecord neer van 431,072 km/h, maar wat de vmax van de krachtigere Chiron is, zullen we mogelijk nooit weten.
Geen prioriteit
“Ik heb het nogal druk”, zei Bugatti-directeur Stephan Winkelmann tegen CNBC. “Zo’n snelheidstest staat niet op mijn prioriteitenlijstje, want we hebben genoeg andere dingen te doen. Misschien komt er wel nooit een test, ik weet het niet.” Winkelmann denkt bovendien dat Chiron-kopers de topsnelheid helemaal niet belangrijk vinden. “Ik weet het zeker. Ik weet zelf niet eens hoe hard onze auto kan.”
Koenigsegg-record
Misschien dat Bugatti terugkrabbelt omdat Koenigsegg vorig jaar met de Agera RS een record neerzette van 447 km/h. Het zou natuurlijk een beetje beschamend zijn als de Chiron die snelheid niet haalt. Ook wordt er gesuggereerd dat de wielen en banden van de Bugatti de werkelijke topsnelheid van de auto niet aankunnen. Michelin zou aan nóg sterkere sloffen werken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Heeft de Renault Twingo echt stootrubbers?
-
Waarom bij deze Land Rover Defender een heel stuk mist
-
Druk op Tesla nóg verder opgevoerd na meer klachten over gevaarlijke deurhendels
-
Ferrari wordt piswoest als het deze ‘offroader’ ziet
-
Max Verstappen houdt niet van deze circuits: ‘Daar horen geen F1-auto’s’
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Ford overweegt met deze elektrische auto te stoppen: ‘De vraag is er gewoon niet’
-
Paniekerig van rijstrook wisselen om een route te volgen? Dankzij Polestar hoeft dat niet meer
-
Duitsland over op digitaal kentekenbewijs: Nederlanders kunnen al testen
-
Waarom de Yangwang U9 (nog) méér is dan alleen de snelste auto ter wereld
-
‘Elon, Elon!’ Juichende aandeelhouders Tesla keuren obscene beloning Elon Musk goed
-
De Volkswagen Golf GTI Clubsport Edition 50 kost bijna 100.000 euro! (als je hem aankleedt)