Alpina trekt doek van B4 Gran Coupé, een 4 Serie voor liefhebbers
Alpina trekt het doek van de B4 Gran Coupé, een van de krachtigste en meest luxueuze 4 Series die je kan kopen.
Alpina was eerder een losstaand merk dat auto’s bouwde met het platform en de carrosserie van een BMW. Inmiddels is het merk overgenomen door de Duitse grootheid, toch is de eerste auto onder het bewind van BMW Groep nog een échte Alpina.
Een echte Alpina
De twee bedrijven gaan in ieder geval tot 2025 op dezelfde voet verder. De Alpina B4 Gran Coupé is dus geen BMW met Alpina-labeltje, maar een daadwerkelijk eigen model.
In de basis een BMW 4 Serie Gran Coupé
Toch lijkt de Alpina in de basis erg op de BMW M440i Gran Coupé, maar dan met wat kleine aanpassingen. Zo krijgt de Alpina B4 de welbekende striping, een bumperlip, side skirts en een einddemper met vier uiteindes.
Een Alpina is geen Alpina zonder multispaakvelgen, in geval van de B4 zijn deze 20 inch groot met daaromheen Pirelli Sottozero Series II ALP-banden. Deze zijn op maat gemaakt voor de Gran Coupé.
Ook in het interieur vertelt de B4 middels een Alpina-badge op de middentunnel en het logo op het stuur, dat je niet in een BMW ziet.
Verbeterde prestaties voor de Alpina B4
Naast uiterlijke upgrades, kent de bolide verbeterde prestaties. Het in Buchloe gevestigde bedrijf zegt wijzigingen aan het onderstel te hebben doorgevoerd voor een dynamischere rijervaring, zonder dat dit invloed heeft op het comfort.
Onder de kap ligt dezelfde S58-motor als in de BMW M3 en M4. De zes-in-lijn met een slagvolume van 3,0 liter levert in de Alpina 495 pk. Samenwerkend met een automaat, die beschikt over acht verzetten, sprint hij in 3,7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid bedraagt 301 kilometer per uur.
Duik in de prijslijst: BMW M4 Competition Cabrio versus C 63 S Cabrio
De Nederlandse prijzen voor de Alpina B4 Gran Coupé zijn nog niet bekend. In Duitsland is de bolide verkrijgbaar vanaf 91.800 euro. Alpina verwacht de eerste modellen in juli van dit jaar uit te leveren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze heerlijke Alpina verliest het van de Nederlandse belastingen
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!