Te koop! Deze Alpina B12 is voor mannen met snor en gouden ketting
![Alpina B12](https://img.autovisie.nl/images/HHWcvXvfriF0pj_JZit0pu6_UUI=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2F2024_03_13_10_56_13_Downloads-e1710507691340.jpg)
Is-ie fout? Een beetje Jacobse en Van Es? Ja, maar na ruim dertig jaar is de Alpina B12 5.0 Coupé ook ontzettend begeerlijk. Wij zouden onze lotterijwinst eraan uitgeven!
De Alpina B12 5.0 Coupé is gebaseerd op de BMW 850i. Hij heeft in de basis dezelfde 5,0-liter M70-V12, maar dan opgekrikt van 300 pk en 450 Nm naar 350 pk en 470 Nm.
Technische aanpassingen
Alpina gebruikte onder meer andere zuigers, grotere inlaatkleppen, een nieuw uitlaatsysteem en een iets aangepast Bosch Motronic-motormanagement. De B12 5.0 was er alleen met viertraps automaat.
![Alpina B12](https://img.autovisie.nl/images/qPrmwydOx8kPpBGfKhmqr6Z57pY=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2F2024_03_13_10_56_31_Downloads.jpg)
Verder heeft Alpina ook aan het onderstel gesleuteld, zitten er 17-inch twintigspaaks wielen onder de B12, en is de kinspoiler naar onderen verlengd. Optioneel – en op deze auto aanwezig – is de bekende striping.
Waarom de Alpina Roadster V8 bijna een V12 had | Sjoerds Weetjes 319 | Autovisie
Prestaties Alpina B12
Een vergelijkbare 850i met viertraps automaat gaat in 7,4 seconden naar 100 km/h en haalt een begrensde topsnelheid van 250 km/h. De B12 5.0 zit in 6,8 tellen op snelwegsnelheid en mag door naar 280 km/h.
![Alpina B12](https://img.autovisie.nl/images/SztImb5y4J3PgPda3fO_G5WEGiQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2Falpina-b12-1.jpg)
Er zijn slechts zevenennegentig exemplaren van de B12 5.0 Coupé gebouwd. Dat verklaart ook deels de forse vraagprijs voor de auto die bij Hemcar in Leiden staat: 185.000 euro.
Vervangen door Alpina B12 5.7
Overigens werd de B12 5.0 in 1994 vervangen door de B12 5.7, die als basis de 380 pk en 550 Nm sterke BMW 850CSi had. De 5,6-liter V12 van het origineel werd vergroot naar 5,7 liter, voor 416 pk en 570 Nm.
Net als de 850CSi heeft de B12 5.7 een handbak met zes versnellingen. Iets meer dan de helft van de 5.7’s zijn echter uitgerust met een handgeschakelde Shift-Tronic met een hydraulische koppeling.
Slechts zevenenvijftig stuks
Alpina bouwde de B12 5.7 in een beperkte oplage van zevenenvijftig stuks, waarvan eenendertig dus zijn uitgerust met een gerobotiseerde handbak. De 5.7 is te herkennen aan de roosters op de motorkap.
Volgens de officiële specificaties gaat de Alpina in 5,8 seconden naar 100 km/h en haalt hij een top van 300 km/h. De 850CSi is afgeregeld op 250 km/h en heeft 6,0 seconden nodig om op 100 km/h te geraken.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe BMW 5-serie Touring biedt ‘Freude am Variieren’
-
BMW moet megabedrag betalen nadat soft close-deur duim afhakt
-
Cabriotest: BMW Z4 M40i – met heerlijke zescilinder
-
DTM-winnaar krijgt update: dit is de BMW M4 GT3 Evo
-
Let op, met deze BMW-motoren houdt politie je voortaan staande
-
BMW haalt M-badge uit nieren en de reden verwacht je niet
-
Deze heerlijke Alpina verliest het van de Nederlandse belastingen
-
De BMW 2-Serie Coupé heeft een facelift gehad… kennelijk
-
Gelekt: dit is de nieuwe BMW X3
-
Vernieuwde BMW 3-Serie: meer range in de PHEV en sterkere M3
-
Dit is het nieuwe oogappeltje van BMW, maar niet alles is elegant
-
BMW i5 Touring is concurrentie te snel af