Alliantie Renault, Nissan, Mitsubishi: andere rolverdeling
Waar het volgens de geruchtenmolen zou uitdraaien op een scheiding en later het terugtrekken van Nissan op de Europese markt, daar gaat de alliantie Renault, Nissan en Mitsubishi juist intensiever samenwerken en de ontwikkelingskoek nadrukkelijker verdelen. Binnen het verband krijgt elk merk de rol van of leider of volger.
Het drieluik verdeelt de wereld in drie gebieden. Sectie één is China, Noord-Amerika en Japan. Dat gebied komt onder supervisie van Nissan. Sectie twee is Europa, Rusland, Noord-Afrika en Zuid-Amerika, waar Renault de hoofdrol krijgt. Sectie drie bestaat uit Azië (exclusief China en Japan) en Australië, waar Mitsubishi het voortouw neemt. Binnen deze verdeling ontwikkelt het hoofdmerk voor het gebied de nieuwe auto’s, waarvan afgeleide onder de twee andere merknamen verschijnen.
Technologie
De alliantie blijft alle segmenten bedienen en met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologieën komen. Als het gaat om autonoom rijden, dan is Nissan voor de ontwikkeling verantwoordelijk. Het uitwerking van een architectuur voor elektrische voertuigen komt in handen van Renault, maar de elektrische aandrijflijn wordt onder supervisie van Nissan uitgewerkt. Mitsubishi gaat de plug-in hybridetechniek onder zijn hoede nemen, en wel voor het C- en D-segment.
Moedermodel en zustermodellen
Voor elk segment komt er binnen de alliantie één zogenaamd ‘moedermodel’, gevolgd door een dochtermodellen onder de twee andere merknamen. Het hoofdmerk neemt de leiding binnen de ontwikkeling, de andere labels ondersteunen. Het nieuwe concept past de alliantie al min of meer toe in de bedrijfswagensector. Zo is er voor de Australische markt een Mitsubishi-variant van de Renault Vivaro beschikbaar. Hier is er echter sprake van alleen een andere badge. De opvolgers van de Renault Kadjar, Nissan Qashqai en de Mitsubishi-modellen Eclipse Cross, ASX en Outlander komen onder supervisie van Nissan. Renault zal de zorg dragen over de volgende Captur en de Nissan Juke, alsmede afgeleide modellen.
40% extra kostenreductie
Binnen het B-segment wordt de Latijns-Amerikaanse markt losgekoppeld van de wereldwijde strategie. Voor dat afzetgebied komt één platform voor alle modellen beschikbaar, dat dan gebruikt wordt voor Renault en Nissan. Het zijn er nu vier. De nieuwe opzet moet volgens het drieluik een verdere investeringsreductie opleveren van maar liefst 40%. De drie merken ontwikkelen momenteel al gemeenschappelijke platforms en motoren. De drie zullen blijven samenwerken op het gebied van gezamenlijke inkoop.
Platformen
De alliantie stelt dat in 2025 rond de 50% van alle modellen wordt ontwikkeld volgens het moeder-zuster-principe. De fabrikanten introduceerden recent het vernieuwde CMF-B-platform voor de Renault Clio en Captur en de Nissan Juke. Binnen afzienbare tijd lanceert de alliantie de nieuwe CMF-C/D en CMF-EV platformen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!