Aiways U5 vs. Volkswagen ID.4: Chinese start-up versus een Duitse gigant
Kan een ambitieuze jongeling de langverwachte elektrische SUV van een machtige reus bedreigen? Ofwel de Aiways U5 versus de Volkswagen ID.4.
Fotografie: Martijn Bravenboer
Met zijn aanlokkelijke prijs is de Aiways U5 in elk geval interessant. Voor 41.850 euro levert het merk een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor in combinatie met een accupakket dat een netto-inhoud heeft van 63 kWh. Daarmee is een actieradius van 400 kilometer haalbaar volgens de WLTP. Bij het vertrouwde Volkswagen is de ID.4 vanaf 47.340 euro leverbaar met eveneens 204 pk en 310 Nm. De achterwielaangedreven ID.4 1st heeft een accupakket met een bruikbare capaciteit van 77 kWh om tot een actieradius van 501 kilometer te komen.
Hamerhaai
De ruim tien centimeter langere Aiways U5 ziet er naast de Volkswagen ID.4 traditioneler gestileerd uit. Een echte SUV met strakke lijnen en een soort van hamerhaai-achtige frontpartij, terwijl de kont aan Koreaanse SUV’s doet denken. De Volkswagen maakt visueel duidelijk onderdeel uit van de elektrische brigade die met de ID.3 werd afgetrapt. De windtunnel was zijn designer.
Chinees-Duitse knoppen
Aiways maakt in het interieur zichtbaar gebruik van Duitse toeleveranciers Stuurkolomstengels, buitenspiegelverstelling en de knopjes op het stuurwiel kennen we uit oudere VAG-auto’s. Dat ziet er allemaal keurig uit, maar de afwerking is alleen grof. Er zijn nog updates nodig om het multimediasysteem te laten functioneren. Apple Carplay werkt bijvoorbeeld nog niet. Over software-uitdagingen kunnen ze bij Volkswagen meepraten, want die zorgden ervoor dat de ID.3 verlaat op de markt kwam. De ID.4 heeft bij zijn introductie wel de gewenste smartphone-connectiviteit en een multimediasysteem dat goed, maar niet feilloos werkt.
Bedreiging?
De basis van de Aiways is dus aantrekkelijk, want de U5 is aardig vormgegeven en is ontzettend ruim. Maar is hi daarmee ook een bedreiging voor de Volkswagen ID.4? Lees de volledige test met alle praktijkcijfers, over laadcapaciteiten en het verbruik, die je moet weten in Autovisie Magazine nummer 2, dat nu in de winkel ligt.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)