AC Schnitzer laat BMW i3 sneller ogen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F48288928372_c9a93ebd9f_o.jpg)
BMW-tuner AC Schnitzer heeft zich gewaagd aan de milieuvriendelijkste BMW van dit moment: de BMW i3. De ‘upgrades’ zijn niet alleen visueel, maar ook technisch.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F48288928272_76194204ae_o.jpg)
AC Schnitzer staat vooral bekend om zijn aanpassingen op topmodellen van BMW. Maar de Duitse tuner doet nu meer dan dat, want het vergrijpt zich ook aan de BMW i3. De enige volledig elektrische auto van BMW heeft van zichzelf al bijzondere looks. Daar bouwt AC Schnitzer vrolijk op voort met een uitgesproken bodykit. Maar onderhuids zijn ook technische aanpassingen gedaan.
Sneller
Vanzelfsprekend hebben de mensen bij het tuningsbedrijf de auto visueel onder handen genomen met de nodige extra’s. Zoals de speciale bumpers en vleugel, die moeten in dit geval de i3 niet alleen sneller laten lijken, maar ook de aerodynamica van de auto verbeteren. Pluspunt is ook dat deze zonder enig spuitwerk op de auto te schroeven zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F48288928452_8423e5c8df_o.jpg)
AC Schnitzer wilde ook nog de rijkwaliteiten van het elektrische stadswagentje aanpakken. Dit deden ze door 12 mm spacers achter elk wiel te plaatsen. De extra spoorbreedte zorgt volgens het bedrijf voor extra stabiliteit op zowel hogere als lagere snelheden. Daarnaast zijn er nieuwe veren geplaatst waardoor de i3 20 mm dichter op het wegdek komt te liggen. Dat moet ook helpen bij het weggedrag.
Carbon fiber
Opvallend genoeg zijn geen van de onderdelen van carbon fiber gemaakt. Een materiaal wat menig Duitse tuner graag in grote hoeveelheden gebruikt. AC Schnitzer koos voor de i3 voor ASA (acrylonitrile styrene acrylic ester) en PUR (polyurethaan).
Dan blijven we alleen nog met de vraag achter of al die updates wel wenselijk zijn op een BMW i3. De auto heeft van zichzelf al niet een buitengewoon hoog bereik en het verhogen van de downforce gaat daar geen positieve impact op hebben. Hogere downforce betekent doorgaans meer rolweerstand, en dat betekent weer minder bereik. Kortom, met deze updates maakt AC Schnitzer dat de BMW i3 sneller oogt, maar waarschijnlijk langzamer gaat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: wat kost de nieuwe Land Rover Range Rover Sport?
-
Productieversie 1000+ pk waterstofauto komt van Pininfarina’s tekentafel
-
Lamborghini komt met offroad-versie van Huracan
-
Citroën C4 X is geen standaard sedan
-
Hybride Honda Civic e:HEV, dit is de prijs van de hatchback in Nederland
-
Elektrische leaseauto vanaf 2025 verplicht
-
Nieuwe namen voor opvolgers Lamborghini Huracan en Aventador
-
Hyundai Ioniq 6 doet het beter dan de Mercedes-Benz EQE
-
Deze occasion wil je: NSU Ro 80, Auto van het Jaar met wankelmotor
-
BMW M is op de Touring-tour: praktische M5 op komst
-
Duitsland tóch voor verbod verbrandingsmotor, maar…
-
De MG 4 is een nieuwe hatchback op een splinternieuw platform