Koopwijzer: occassion Mazda 3 (2013-2019)

De Mazda 3 is een aantrekkelijke ‘anders dan anders’ middenklasser. Hier alles wat je moet weten als je een occasion koopt.

Mazda 3

Afscheid nemen hoeft niet altijd pijn te doen. Niet lang na het losweken van Ford Motor Company presenteert Mazda de nieuwe Mazda 3 (BM). De hatchback en sedan vallen op door hun uitgesproken Kodo-styling, afwijkende SkyActiv-motortechniek en goede rijeigenschappen. Ook als occasion is Mazda’s middenklasser een aantrekkelijk alternatief voor de mainstream-modellen van het C-segment.

Carrosserie

Mazda’s nieuwe ontwerpfilosofie heeft een naam die klinkt als een speelfilm: ‘Kodo – Soul of Motion’. Volgens het merk staat ‘Kodo’ voor kracht en dynamiek. Met zijn chroom-omlijste grille, katachtige aangezicht en flanken met opvallende vouwen neemt de nieuwe 3 radicaal afscheid van het behoudende uiterlijk van het uitgaande model. De vijfdeurs hatchback meet 4,46 meter, de vierdeurs sedan is 4,58 meter lang en beide carrosserievarianten zijn breder en lager dan voorheen. De wielbasis is 2,70 meter groot. Indachtig de Skyactiv-filosofie zorgen hoge-sterkte staalsoorten voor een toegenomen torsiestijfheid en een 60 kg lager gewicht. De GT-M heeft een zwarte grille en mistlampen met chroomrand. Het faceliftmodel van 2016 heeft nieuw ontworpen bumpers, een grille die optisch doorloopt in de koplampen en (optionele) full-led koplampen. Het lakwerk lijkt bovengemiddeld gevoelig voor steenslag en vogelpoep; regelmatig wassen en waxen is verstandig.

Interieur

Het dashboard mixt beeldelementen van andere C-segmenters met een vleugje CX-5 en MX-5. Afhankelijk van de uitvoering heeft het instrumentarium een centrale analoge snelheidsmeter of een centrale toerenteller en (matig afleesbare) digitale snelheidsweergave. Het 7-inch kleurendisplay boven op het dashboard is onderdeel van het MZD Connect-infotainmentsysteem en verbonden met de HMI Commander, een roterende iDrive-achtige bedieningsknop op de middenconsole. Mazda biedt segmentconforme fabrieksopties aan, zoals bluetooth, navigatie, internet, premium audio en parkeerhulp. Ook een head-up display is beschikbaar. Onder de noemer ‘i-Activsense’ vallen actieve veiligheidssystemen waaronder een noodremsysteem, een rijbaanassistent, dodehoekwaarschuwing en adaptieve cruisecontrole. Het faceliftmodel heeft een nieuw stuur en nieuwe elektrische handrembediening. Controleer bij een occasion of het infotainmentsysteem en de navigatie soepel werken en of de nieuwste softwareversies zijn geïnstalleerd.

Mazda 3 Interieur

Motor

Mazda’s allesomvattende ‘SkyActiv’-technologie is ook terug te vinden onder de motorkap. Tegen de downsizingtrend in monteert het merk een tweetal atmosferische SkyActiv-G-benzinemotoren met directe inspuiting en een hoge compressieverhouding van 14:1. De SkyActiv-G is er als 1.5 (100 pk/150 Nm) en als 2.0 (120-165 pk/210 Nm). De SkyActiv-D-dieselmotoren zijn wel uitgerust met een turbolader en voldoen aan de Euro 6-emissienorm. De 1.5D levert 105 pk/220 Nm; de 2.2D levert 150 pk/380 Nm. Emissie- en verbruikverlagende hulpsystemen zijn i-Stop (start/stop) en i-Eloop (remenergieregeneratie). Sommige eigenaren van de 2.0-benzinemotor uit 2014 hebben last (gehad) van inhouden tijdens wegrijden. Nieuwe software en/of nieuwe bobines lossen dit op. Controleer bij de 2.2D of de verstuivermodificatie is uitgevoerd. Onvoldoende strak gemonteerde verstuivers kunnen olievervuiling en motorschade veroorzaken.

Transmissie

De Mazda 3 heeft voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. In combinatie met de 2.0-benzinemotor (120 pk) en de dieselmotoren is een zestrapsautomaat met koppelomvormer leverbaar. Bij de handgeschakelde transmissies adviseert Mazda om de versnellingsbakolie elke 180.000 km te verversen.

Mazda-3-Motor

Wielophanging

De BM/BN-modelserie staat op een nieuw ontwikkeld Skyactiv-platform met onafhankelijke voorwielophanging en een multilink achteras. Dat zorgt voor ‘een speels rijgedrag met rijplezier zonder vermoeiende trekjes’, zoals Autovisie vaststelt tijdens de eerste test in 2013. De direct werkende elektrische besturing gooit evenmin roet in het eten en als geheel behoren de rijeigenschappen van de Mazda 3 tot de top van zijn segment. Af-fabriek staat de middenklasser op 16- tot en met 18-inch wielen, de grootste wielmaat is standaard op de GT-M. Tegelijk met de facelift (2016) debuteert G-Vectoring Control, een elektronisch systeem dat de grip verbetert door het motorvermogen kortstondig en haast onmerkbaar terug te schroeven.

Welke moet ik hebben?

Door het gunstige gewicht kunnen alle benzine- en dieselmotoren prima met de Mazda 3 uit de voeten. Basismodel S (wieldoppen, handbediende airco) kan je beter overslaan ten gunste van een TS (16-inch lmv, mistlampen, keyless, climate control, cruise control, 7-inch infotainment, Bluetooth) of een TS+ (TS aangevuld met bi-xenon, privacy glass, licht- en regensensor). De relatief zeldzame GT-M (18-inch lmv, parkeerhulp voor + achter, navigatie, head-up, Bose, leer) is gebruikt stevig geprijsd, maar stelt daar veel mooie spulletjes tegenover. Andere interessante occasions zijn de zakelijk verkochte Skylease-uitvoeringen.

Moet dit hem worden?

Herkenbare vormgeving, rijplezier en levendige prestaties gaan bij de Mazda 3 samen met efficiënte en nagenoeg probleemloze aandrijftechniek. Met het zelf ontwikkelde model bewijst het Japanse merk dat het ook zonder Ford-invloeden in staat is om een aantrekkelijke middenklasser te bouwen. Ondanks alle positieve eigenschappen zijn de hatchback en de sedan in kleinere aantallen verkocht dan ze verdienen. Daardoor is het logische gevolg een bescheiden occasionaanbod en een relatief hoog prijsniveau. In deze klasse zijn er andere merken en modellen die meer aandrijflijnen en personalisatiemogelijkheden aanbieden. Maar wie voor de Mazda 3 kiest, koopt zonder keuzestress altijd een adequaat gemotoriseerde, compleet uitgeruste en goed rijdende auto. Ook krijgt diegene bovengemiddelde betrouwbaarheid op de koop toe.

Tijdlijn

2013 – introductie derde generatie Mazda 3 (BM) hatchback en sedan
2015 – 1.5 SkyActiv-G
2016 – 1.5 SkyActiv-D, facelift (BN)
2018 – introductie vierde generatie Mazda 3 (BP)

Kopen

+ Probleemloze techniek
+ Rijdt en stuurt uitstekend
+ Compleet uitgerust (vanaf TS)

Niet kopen

– Benzinemotoren missen turbodraaimoment
– Onoverzichtelijke carrosserie

Dit kosten ze

Op gaspedaal.nl staan zo’n 300 stuks van de Mazda 3 te koop. De voordeligste is een Mazda 3 2.0 GT-M hatchback (120 pk/2014/182.000 km) voor 9.700 euro. De best betaalbare diesel is een 2.2D GT-M sedan (2014/200.000 km) voor 10.000 euro. Een Mazda 3 met een benzinemotor en minder dan anderhalve ton ervaring is er vanaf krap 14 mille (2.0 GT-M/2014/146.000 km). Een 2.0 TS+ (2014/101.000 km) kost 14.500 euro. Een Mazda 3 met automaat komt in zicht vanaf 16.500 euro (2.0 GT-M sedan/2014/116.000 km). Het faceliftmodel kost minimaal 22.000 euro. Voor dat geld staat een Mazda 3 2.0 TS+ (120 pk/2017/13.500 km) te koop.

Onderdeelprijzen

Remschijven voor, per set € 184,73
Remblokken voor, per set € 104,11
Koppeling incl. drukgroep, vanaf € 293,62
Bobine, per stuk vanaf € 82,32
Aircocondensor incl. droger, vanaf € 263,90
Toyo Proxes Sport, 215/45 R18 XL, per stuk vanaf € 109,00

*Prijzen gelden voor een Mazda 3 2.0 GT-M van 2014 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoud

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 225,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 325,-
Het onderhoudsinterval is 20.000 kilometer of 1 jaar.
Beschikbaarheid op de markt: redelijk
Waar voor geld: goed-uitstekend
Betrouwbaarheid en degelijkheid: uitstekend
Beschikbaarheid onderdelen: goed

Punten van aandacht voor aankoop

– Bij dieselversies: motorschade en olievervuiling door onvoldoende strak gemonteerde verstuivers.
– Vlekken en steenslag in de lak. Deze lijkt bovenmatig gevoelig voor steenslag en vogelpoep
– 2.0-benzinemotor uit 2014 kunnen inhouden. Oplossing is nieuwe bobines en software.
– Check of het infotainmentsysteem en de navigatie soepel werken en of de nieuwste softwareversies zijn geïnstalleerd

Denk ook eens aan

Alfa Romeo Giulietta (2010-HEDEN)

Met zijn onderscheidende vormgeving, goede rijeigenschappen en sterke turbomotoren is de Giulietta een echte smaakmaker in het C-segment. Bescheiden binnenruimte, royale uitrusting en vriendelijke vraagprijzen. 6.000-45.000 euro

Honda Civic (2012-2017)

Het ruimteschipdesign van de Civic VII maakt  bij de Civic VIII plaats voor een wat meer ingetogen lijnenspel. Wat blijft, is de mooie techniek, het rijplezier en de R-versie. De Tourer debuteert in 2014. 9.000-45.000 euro.

Bekijk het huidige Mazda 3 aanbod op Gaspedaal.nl.