Autovisie
Autovisie Koopwijzer 26 apr 2020

Koopwijzer: occasion Porsche 911 997 (2004-2013)

De Porsche 911 997 verbindt watergekoelde techniek met luchtgekoeld rijplezier. Wat zijn aandachtspunten bij de aanschaf van een tweedehands exemplaar?

De opvolger van de allereerste watergekoelde Porsche 911 wordt door steeds meer mensen geprezen als de fijnste watergekoelde 911 van de moderne tijd. Dankzij een geslaagde combinatie van klassieke lijnen, krachtige motoren en scherpe maar veilige rijeigenschappen is de 997 gebruikt net zo geliefd als nieuw.

Porsche 911 Carrera S
Porsche 911 Carrera S

Carrosserie

De vormgeving is geïnspireerd op de laatste luchtgekoelde modellen en markeert de terugkeer van ronde koplampen en geprononceerde heupen, die bij uitvoeringen met vierwielaandrijving extra breed zijn. Carrosserievarianten zijn de Coupé, de Targa met elektrisch bedienbaar glasdak en de Cabrio met elektrisch bedienbare stoffen kap. In 2008 krijgt de 997 een facelift met nieuwe koplampen, led-dagrijverlichting en nieuwe led-achterlichten. Ook verschijnen speciale uitvoeringen zoals de Sport Classic (2009) met nostalgische ducktail en de Speedster (2010) met verlaagde voorruit. Bij aankoop van een occasion is oude structurele schade het grootste aandachtspunt. Er is een levendige internationale handel in schade-Porsches en een lakdiktemeter geeft een goede indicatie of verse lak is aangebracht vanwege steenslag of vanwege een onzachte aanraking met de omgeving.

Porsche 911 Carrera S
Porsche 911 Carrera S

Motor

De watergekoelde zescilinder boxermotoren worden overgenomen uit de 996. Atmosferische modellen zijn de Carrera (325-345 pk), de Carrera S (355-385 pk) en de GT3 (415-450 pk). Geblazen versies zijn de Turbo/Turbo S (480-530 pk) en de brute GT2 (530-620 pk). Met de facelift van 2008 doen nieuwe DFI-motoren met directe inspuiting hun intrede. Deze leveren meer vermogen en zijn schoner en betrouwbaarder.

Ook maken nieuwe uitvoeringen hun opwachting: hoogtepunten zijn de atmosferische GTS (408 pk) en de GT3 RS 4.0 (500 pk). Ongeacht de motorisering is het essentieel dat het koelsysteem in optimale conditie verkeert, dus controleer of alle koelers, slangen en aansluitingen schoon en lekvrij zijn. De vroegste motoren hebben een verhoogde kans op slijtage aan het tussenaslager en de cilinderboringen. Een versterkt tussenaslager, een aangepaste olie-/luchtscheider en een opgewaardeerd koelsysteem verlengen de levensduur van een gezonde motor. De nieuwste DFI-motoren zijn het degelijkst; wel kunnen vervuilde inlaatkanalen de prestaties negatief beïnvloeden.

Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo

Transmissie

De eerste serie (997.1) is er met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een Tiptronic vijftrapsautomaat met koppelomvormer. Er is opnieuw keuze tussen twee- en vierwielaandrijving. Met achterwielaandrijving is de 997 het lichtst en het puurst, vierwielaandrijving voegt meer grip en tractie maar ook gewicht toe. Met de facelift (997.2) verdwijnt de conventionele automaat ten gunste van de sportievere PDK-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Intensief straat- en circuitgebruik vergroot de belasting van de transmissie, dus kijk bij handbakken en PDK-versies uit voor mogelijke slijtage door overmatig sportief gebruik.

Porsche 911 Targa
Porsche 911 Targa 4S

Onderstel

De 997 heeft rondom onafhankelijke wielophanging met een multilink achteras en variabele hydraulische stuurbekrachtiging. De rijeigenschappen zijn scherper en veiliger en er zijn verschillende onderstellen, waaronder het adaptieve 10 mm verlaagde PASM-onderstel met Normal- en Sport-stand en het Sportchassis met 20 mm verlaging en een sperdifferentieel. Het standaard remsysteem genereert meer dan genoeg stopkracht. Remfetisjisten en circuitrijders kunnen uitwijken naar keramische remschijven (PCCB) die nog beter vertragen, maar die duur zijn als er een remschijf scheurt of breekt. De wielmaten variëren van 18- tot 19-inch; controleer de banden op onregelmatige slijtage door verkeerde uitlijning.

Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo

Interieur

Het interieur is traditioneel ingetogen zonder overbodige opsmuk, met materialen die zichtbaar en voelbaar mooier zijn dan in de 996. Opties zijn het Sport Chrono-pakket met stopwatch en Sport-knop, Porsche Communication Management met navigatie en telefoon, verschillende audiosystemen, leerpakketten voor de stoelen, deurpanelen en het dashboard, Porsche-logo’s in de stoelen, carbon-, alu- of houtafwerking, lichtgewicht racestoelen, enzovoorts. De GT-modellen hebben een gestript interieur en wegen minder. De facelift van 2008 brengt een opgefrist interieur en een vernieuwd PCM-systeem met 6,5-inch touchscreen. Haperende elektronica is een aandachtspuntje, dus controleer of alles correct werkt.

Porsche 911 Carrera S
Porsche 911 Carrera S

Welke moet ik hebben?

Volgens veel eigenaren is de 997 de ultieme moderne 911, en dankzij het ruime aanbod motoren, carrosserievarianten en uitvoeringen is kiezen gemakkelijker dan ooit. Een Carrera of Carrera S met achterwielaandrijving en handbak is een voortreffelijke 911: licht, sportief en met genoeg vermogen om jezelf eindeloos te vermaken. De Turbo’s, GT’s en GTS’en bieden nog meer tempo en pret; de achterwielaangedreven GTS is waarschijnlijk de leukste uitvoering voor straatgebruik. Zoals altijd bij een Porsche 911 wordt de courantheid bepaald door de combinatie van kilometerstand, historie, uitvoering, opties en kleur, dus let goed op wat je koopt.

Posche 911 GT3 RS
Posche 911 GT3 RS

Moet dit hem worden?

De Porsche 997 maakt de belofte van beste allround sportauto voor dagelijks gebruik moeiteloos waar dankzij toegankelijke prestaties, fijngeslepen techniek en volop keuze uit motoren, transmissies, carrosserievarianten en uitvoeringen, van de ontspannen Carrera 4 Tiptronic tot de rauwe GT3 RS. Het model spreekt een breed publiek aan, is zeer gewild en waardevast, want op een stipt onderhouden exemplaar met een modale kilometerstand hoef je niet veel af te schrijven, terwijl zeldzame uitvoeringen zelfs in waarde stijgen. Helaas trekt dit succes ook rommelaars aan, en dat is een risico voor occasionkopers. Aanrijdingsschade, teruggedraaide kilometertellers en circuitgebruik zijn potentiële valkuilen, dus koop alleen een auto met een verifieerbare kilometerstand en een onderhoudshistorie van een Porsche-dealer of –specialist en laat altijd een professionele aankoopkeuring uitvoeren, want dan heb je achteraf het meeste plezier van je aankoop.

Porsche 911 Turbo Cabrio
Porsche 911 Turbo Cabrio

Tijdlijn

2004 – Porsche 997 Carrera/Carrera S
2005 – Carrera 4/4S
2006 – Turbo, GT3, Targa 4/4S
2007 – GT2
2008 – facelift (997.2), GTS
2010 – Turbo S
2011 – GT3 RS, introductie Porsche 991

Porsche 911

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set 138,50
Remschijven voor, per set 468,92
Koppeling compleet, 556,85
Waterpomp, per stuk 225,74
Aircocondensor, per stuk vanaf 182,31
Michelin Pilot Sport PS2, 295/30 R19 N2, per stuk vanaf 308,90

Prijzen gelden voor een handgeschakelde Porsche 997 Carrera 4 uit 2006 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 650,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 850,–

Het onderhoudsinterval is 30.000 km of 1 jaar.

Porsche 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS

Kopen

+ Geslaagde 911
+ Sportauto voor dagelijks gebruik
+ Ruim aanbod motoren en uitvoeringen
+ Waardevast

Niet kopen

– Hoge gebruikskosten
– Karige standaarduitrusting

Porsche 911 GT2 RS
Porsche 911 GT2 RS

Denk ook eens aan een…

Audi R8 (2007-2012)
De Audi R8 is een supercar-koopje, want je krijgt een Lamborghini Gallardo voor de prijs van een nieuwe Audi TT. De Duits-Italiaanse smaakmaker heeft een V8 of een V10 en standaard vierwielaandrijving. 55.000-250.000 EURO

Audi R8
Audi R8

Jaguar XK/XKR (2006-2014)
De Jaguar XK is een smaakvolle Grand Tourer met vier zitplaatsen, een atmosferische of een geblazen V8 en onberispelijke manieren. Voor extra scherpte en snelheid is de XKR een goede keuze. 21.000-100.000 EURO

Jaguar XKR
Jaguar XKR