Autovisie
Autovisie Koopwijzer 27 mei 2019

Koopwijzer: Occasion Nissan Qashqai (2006 – 2013)

De Nissan Qashqai is een hoogpotige hatchback die avontuurlijker oogt dan hij werkelijk is. Hier alles wat je moet weten als je een occasion koopt.

Nissan Qashqai

De Nissan Qashqai is een crossover voor klanten die van oudsher shoppen voor een c-segment hatchback, stationwagen of mpv. Met zijn avontuurlijke uiterlijk, hogere zitpositie en betaalbare prijsstelling ontpopt de Qashqai zich als een heuse verkoopknaller. Gebruikt betekent is er veel aanbod én veel vraag – met stevige prijzen als logische uitkomst.

Carrosserie

De Nissan Qashqai vervangt de kwalitatief goede, maar commercieel weinig succesvolle Almera en laatste generatie Primera. Het Qashqai-ontwerp komt uit de Europese designstudio van Nissan; de productie vindt plaats in het Noord-Engelse Sunderland. Nissans nieuwe crossover heeft overzichtelijke afmetingen (lengte 4,31 meter) en oogt als een ‘hoog op de poten’ hatchback met stylinginvloeden van de Murano. In 2008 voegt het merk de 4,53 meter lange Qashqai+2 toe. De zevenzitter heeft een grotere wielbasis, meer hoofdruimte achterin, en is herkenbaar aan grotere achterramen, achterdeuren en dakrails. Beide varianten zijn leverbaar met een panoramaglasdak. De facelift van 2010 frist het koetswerk effectief op met een nieuwe voorbumper, nieuwe grille, grotere koplampen en led-achterlichten. In de beginjaren krijgt de Qashqai een recall vanwege een spontaan openspringend kofferklepslot. Voor een loslatende achterklephandgreep bestaan reparatiesets met sterkere montageclips.

Interieur

In tegenstelling tot de Primera, de 350Z en de Murano heeft de Qashqai een tamelijk conservatief vormgegeven interieur. Achter het driespaaksstuur staat een dashboard met een analoog instrumentarium, ronde uitstroomopeningen en een middenconsole met veel knoppen. Handbediende airco, een radio/cd-speler en elektrische raambediening zijn standaard. Hoger in de uitrustingsboom staan automatische airco, leer, Nissan connect infotainment, navigatie, een parkeercamera, Bluetooth en keyless entry. De Qashqai+2 heeft een opklapbare derde zitrij – geschikt voor kinderen – en een verschuifbare achterbank met een verstelbare en in delen neerklapbare leuning. Het opfrismodel (2010) profiteert van hoogwaardigere materialen, betere geluidisolatie en een nieuw instrumentarium. In 2013 verschijnt een 360 graden camerasysteem (Around View Monitor) in de optielijst. Bij het pre-faceliftmodel is de stoffen stoelbekleding bovengemiddeld slijtagegevoelig. Een niet-werkende airco ligt meestal aan een lekkende condensor.

Nissan Qashqai interieur

Motor

Voor de aandrijving zorgt Japanse (benzine) of Franse (diesel) aandrijftechniek. Er is keuze uit twee atmosferische viercilinder benzinemotoren, een 1.6 (115-117 pk) en een 2.0 (140 pk). Diesels zijn de 1.5 dCi (106-110 pk) en de 2.0 dCi (150 pk) met commonrail inspuiting en turbolader. In 2012 verschijnt een nieuwe 1.6 dCi (130 pk). De benzinemotoren zijn degelijk: alleen de lambdasondes spelen weleens op. De diesels zijn reparatiegevoeliger. Controlepunten bij deze generatie 1.5 dCi zijn egr-vervuiling en de vervangingsinterval van de distributieriem (6 jaar/160.000 km). Bij de 2.0 dCi, motorcode M9R, komen weleens lagerschade, injectorproblemen en roetfilterregeneratieproblemen voor.

Transmissie

De Qashqai heeft een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. De benzinemotoren zijn leverbaar met een traploos variabele cvt-automaat. De 2.0 dCi is leverbaar met een zestraps koppelomvormerautomaat. All-Mode vierwielaandrijving is een optie op de sterkste benzine- en dieselmotor. Onder normale omstandigheden drijft het awd-systeem alleen de voorwielen aan. Bij gripverlies leidt het systeem maximaal de helft van de aandrijfkracht naar de achteras. De cvt-automaat is niet foutloos. Door een slippende duwband kan de aandrijfkracht wegvallen; schurende bijgeluiden zijn een andere voorbode van grote rekeningen. Bij de awd-versies is het belangrijk dat juiste bandenmaat is gemonteerd. De awd-aandrijflijn kan versneld slijten door banden met een afwijkende afrolomtrek.

Nissan Qashqai motor

Wielophanging

De Qashqai heeft onafhankelijke voor- en achterwielophanging. De rijeigenschappen zijn hatchback-waardig met een sportief randje. Wel is de achteras nogal stug geveerd, wat het comfort in onbelaste toestand niet ten goede komt. Het faceliftmodel heeft een aangepaste onderstelafstemming met directere besturing en een zachtere dempingskarakteristiek. Ongeacht het bouwjaar lever je met de twee grootste wielmaten (18- en 19-inch) veel rijcomfort in. Technische aandachtspunten zijn gescheurde ashoezen, zwetende schokdempers en draagarmslijtage. Controleer de remschijven op overmatige en onregelmatige slijtage.

Welke moet ik hebben?

Met de 1.6 benzinemotor zijn de prestaties krap aan. De 2.0 is voelbaar sterker maar ook onzuiniger; zeker als automaat. Door het breed uitgesmeerde draaimoment passen de diesels allemaal goed bij de Qashqai. Vanuit het oogpunt van de risicomijdende occasionkoper zijn exemplaren met voorwielaandrijving en een handbak de veiligste keuze. De oer-Qashqai is snel oud geworden – het faceliftmodel ziet er stukken moderner uit, stuurt beter en maakt kwalitatief een betere indruk. Wat langer doorsparen is dus zeker de moeite waard. Uitvoeringen heten Visia (16-inch wielen, handbediende airco, radio/cd), Acenta (17-inch lichtmetaal, mistlampen, climate control, cruise control, parkeersensoren), Connect Edition (18-inch lichtmetaal, navigatie) en Tekna/Optima (xenon, panoramadak, leer). Vanaf facelift heten de uitvoeringen Visia, Tekna, Urban Edition en Executive.

Moet dit hem worden?

De Nissan Qashqai is een ouderwetse Nissan-middenklasser in de positieve zin van het woord: een keurig afgewerkte auto met goede rijeigenschappen en keurige prestaties. Het belangrijkste verschil met zijn voorgangers Almera en Primera is de funky verpakking. Buiten de hogere zitpositie en de suv-achtige vormgeving biedt de standaard Qashqai weinig extra functionaliteit. De Qashqai+2 heeft die extra gebruiksmodelijkheden wel, maar de zevenzitter is zeldzamer, minder handzaam en een stuk duurder. Kan je als koper zonder de hoge zitpositie en de stoere looks, dan bieden traditionele c-segment auto’s meer waar voor hun geld. Val je voor de onbetwiste charmes het crossover-concept, dan is de Qashqai ook tweedehands een terecht populaire keuze.

Nissan Qashqai achterkant

Tijdlijn

2004 – Nissan Qashqai Concept
najaar 2006 – introductie Nissan Qashqai (J10)
2008 – Qashqai +2 (NJ10)
2010 – facelift, 1.5 dCi Pure Drive
2011 – vernieuwde motoren, start/stop, 1.6 dCi, Around View Monitor
2013 – Qashqai 360
najaar 2013 – introductie Nissan Qashqai (J11)

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set 55,92
Remschijven voor, per set 132,89
Achterste lambdasonde, per stuk 142,31
Aircocondensor, 132,15
Driehoeksdraagarm achteras rechts, per stuk 144,09
Bridgestone Dueler H/P Sport, 215/60 R17, per stuk 105,00

Prijzen gelden voor een Nissan Qashqai 1.6 van 2008 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt 125,-
Grote onderhoudsbeurt 225,-

Het onderhoudsinterval is 1 jaar/30.000 km.

Dit kosten ze

Op gaspedaal.nl staat de eerste generatie Qashqai ruim 1.100 keer te koop. De voordeligste is een 1.5 dCi Acenta met panoramadak (2008/334.000 km) voor 4.500 euro. De voordeligste benzine-Qashqai is een 1.6 Acenta met navigatie (2007/240.000 km) voor 5.450 euro; een 2.0 Tekna met leer en panoramadak (2007/176.000 km) kost 6.950 euro. Reken op minimaal 7.450 euro voor een Qashqai+2 met benzinemotor (2.0 Optima/2009/250.000 km). Een Qashqai+2 1.6 Tekna (2009/121.000 km) kost 9.950 euro. De facelift-Qashqai komt in beeld vanaf 7.000 euro voor een 1.6 dCi (2012/213.000 km), 7.650 euro voor een 1.6 Visia (2011/244.000 km) en 8.350 euro voor een Qashqai+2 1.6 Connect Edition (2011/200.000 km).

beschikbaarheid op de markt: uitstekend
Waar voor geld: redelijk-goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend

Kopen

+ Ruim occasionaanbod
+ Degelijke benzinemotoren
+ Betaalbare crossover

Niet kopen

– Beperkt motoraanbod
– Verouderde vormgeving (pre-facelift)
– Aanloopproblemen bouwkwaliteit

Punten van aandacht voor aankoop

– Loslatende achterklephandgreep (hier bestaan reparatiesets met sterkere montageclips voor).
– Stoffen stoelbekleding is bovengemiddeld slijtagegevoelig (pre-faceliftmodel).
– Een niet-werkende airco (ligt meestal aan een lekkende condensor).
– lambdasondes spelen bij benzinemotoren op.
– De diesels zijn reparatiegevoeliger. Controlepunten bij deze generatie 1.5 dCi zijn egr-vervuiling en de vervangingsinterval van de distributieriem (6 jaar/160.000 km). Bij de 2.0 dCi, motorcode M9R, komen weleens lagerschade, injectorproblemen en roetfilterregeneratieproblemen voor.
– Slippende duwband in de cvt-automaat kan zorgen voor wegvallende of verminderde aandrijving.
– Schurende bijgeluiden duiden op problemen met cvt-automaat
– Controleer op juiste bandenmaat. Bij verkeerde maat kan de awd-aandrijflijn sneller versleten raken.
– Regelmatig voorkomend: gescheurde ashoezen, zwetende schokdempers en draagarmslijtage.
– Controleer de remschijven op overmatige en onregelmatige slijtage.

Denk ook eens aan

Skoda Yeti (2009-2017)
De Skoda Yeti is een suv-mpv met een ruim VarioFlex-interieur, een goed weggedrag en een ruim motoraanbod. Winnaar van de AV-dubbeltest (2010) tegen de Qashqai. 5000-25.000 EURO

Ford Focus III/C-Max (2010-2018)
Ford bedient het c-segment met de breed getalenteerde Focus III en de praktisch ingestoken C-Max. Beide modellen scoren hoog op stuurplezier – helemaal met een Ecoboost-motor. 4500-45.000 EURO