Koopwijzer: occasion Lancia Delta III (2008-2014)
De Lancia Delta III verbindt controversiële vormgeving met een rijke aankleding en moderne technologie. Wat zijn aandachtspunten bij een occasion?
Over het merk Lancia heeft bijna iedereen een mening, in de eerste plaats Lancia-liefhebbers zelf. Sinds de overname door Fiat wordt elk nieuw model argwanend beoordeeld op oorspronkelijkheid en zijn ‘Lancia-gehalte’. Regelmatig luidt de conclusie dat het vorige model origineler/beter/etc. was dan de nieuwkomer. Die vergelijking gaat niet op voor de Lancia Delta III uit 2008, een auto die (nog) meer karakter heeft dan zijn succesvolle voorgangers.
Radicaal
Na een onderbreking van acht jaar verschijnt een radicale nieuwe Delta met de vormgeving van een vierdeurs coupé en de binnenruimte van een stationwagen. De lijnvoering, met scherpe vouwen en zachte rondingen, verwijst subtiel naar familieleden zoals de Thesis (boogvormige led-achterlichten) en de Flavia/Fulvia Zagato (oplopende taillelijn met driehoekige achterste zijruitjes) en roept pure liefde of diepe afkeer op. Zoals dat hoort bij een echte Lancia.
De nieuwe Delta deelt zijn bodemsectie, motoren en transmissies met de Fiat Bravo/Alfa Romeo Giulietta en de verlengde wielbasis van 270 centimeter is gelijk aan de Fiat Croma. Het stevig-comfortabele onderstel wordt standaard aangevuld met het Absolute Handling System, inclusief ESP en een elektronisch sperdifferentieel plus tamelijk gevoelloze elektrische stuurbekrachtiging.
Motoren in Delta III
Het motorenaanbod bestaat uit louter turbomotoren en begint met de direct ingespoten 1.4 T-Jet benzinemotor met 120 of 150 pk. In 2010 wordt de sterkste T-Jet vervangen door de 1.4 MultiAir-turbomotor met 140 pk. De krachtigste benzinemotor, de 1.8 Di Turbojet met directe inspuiting, variabele turbolader, variabele nokkenastiming en 200 pk, is alleen beschikbaar met Sportronic-automaat. Het dieselaanbod omvat de 1.6 Multijet (120 pk), 2.0 Multijet (165 pk) en 1.9 Multijet met twinturbo (190 pk). Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard op alle uitvoeringen. De 1.8 Di Turbojet heeft een conventionele zestrapsautomaat, de 1.6 Multijet Selectronic een gerobotiseerde zesbak.
De Lancia Delta wordt aangeboden als Argento, Oro, Platino en Executive, waarbij laatstgenoemde alleen beschikbaar is met de sterkste benzine- en dieselmotor. De bijzondere vormen worden geaccentueerd door aparte lakkleuren en diverse kleurencombinaties. Voor de buitenkant zijn bijvoorbeeld pastel, mica en metallic lak leverbaar. Ook interessant zijn de ‘B-colore’-uitvoeringen met contrasterende dakkleur; de B-colore Hard Black heeft bijvoorbeeld een matzwarte koets en een zwart hoogglans dak.
Premiumbelofte
Ook het interieur vervult de premiumbelofte met verve. Het dashboard is grotendeels identiek aan dat van de Fiat Bravo, maar onderscheidt zich met bekleding van imitatie of echt leer, verchroomde knoppen en schakelaars en een retro-instrumentarium met witte verlichting. De middenconsole is afgewerkt met aluminiumkleur of ‘Mont Blanc’ hoogglans zwarte lak (Executive) en het zitmeubilair is naar wens bekleed met stof, stof/alcantara, leer/alcantara of Poltrona Frau-leer.
Functioneel
Onderscheidend en functioneel is de tien centimeter verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning, die de achterpassagiers in limousinesfeer brengt. De Executive heeft overigens een niet-verschuifbare achterbank met, volgens Lancia, extra zitcomfort. Op de optielijst staan zaken zoals navigatie, Blue&Me telefoonverbinding met usb-aansluiting en de Magic Parking parkeerassistent, aangevuld met 16 t/m 18 inch lichtmetalen wielen, Reactive Suspension System (elektronische schokdemping), adaptieve xenonverlichting, privacy glass en het Granluce-panoramadak.
In 2011 krijgt de Delta een kleine facelift, herkenbaar aan de grille met horizontale spijlen. De uitrustingsniveaus heten voortaan Steel, Silver, Gold, Lounge en Platinum en worden aangevuld met verschillende Business Packs. Het motorenaanbod van de tweede serie bestaat uit de 1.4 T-Jet 120 pk (vanaf 2012 als BiFuel), 1.4 MultiAir 140 pk en 1.8 Di Turbojet Sportronic (200 pk). De 1.6 Multijet heeft twee smaken (105/120 pk) en wordt geleverd naast de 2.0 Multijet (165 pk) en de 1.9 Multijet 190 pk (einde in 2012). Begin 2013 verschijnt een speciale MomoDesign-uitvoering; de opvolger van de derde generatie Delta wordt in 2014 verwacht.
Eigenzinnig
De Lancia Delta III is een eigenzinnige karakterauto in een marktsegment gevuld met gelijkvormige massaproducten. Het is een moderne interpretatie van Lancia’s oude merkwaarden, met aandacht voor vormgeving, technologie en luxe. Naast de markante stilering zijn de rijke uitrusting, oogstrelende kleuren en materialen en het ruime interieur belangrijke aankoopargumenten. De benzine- en dieselmotoren zijn prettig in de omgang. Bouwkwaliteit en afwerking, staan op een hoog niveau, niet alleen voor een Italiaanse auto, ook in vergelijking met andere merken. Wie toe is aan een forse injectie automobiele levensvreugde, moet absoluut kennis gaan maken.
Motor
De compacte turboladers van de 1.4 T-Jet en 1.4 MultiAir-motor zijn gevoelig voor tijdige oliewissels en rijstijl, dus wees alert op eventuele turboslijtage. Inhouden of op drie cilinders lopen kan bij de MultiAir-motoren wijzen op een probleem met het elektrohydraulische klepbedieningshuis. De JTD-motoren zijn betrouwbaar, maar kijk en luister kritisch naar mogelijke turboslijtage, olieverbruik en vervuilde EGR-kleppen en roetfilters.
Transmissie/onderstel
Vroegtijdige slijtage komt weleens voor bij de handgeschakelde zesversnellingsbakken. Controleer of de versnellingen soepel aangrijpen, want haken en kraken betekent meestal reviseren. Olie verversen verlengt de levensduur van de handbakken en ook de Sportronic- en Selectronic-automaten hebben tijdig verse olie nodig. De grote wielmaten staan prachtig, maar verminderen het comfort, tenzij de auto is voorzien van de elektronische dempingsregeling.
Interieur/exterieur
Bouwkwaliteit en afwerking zijn goed en de elektronica is betrouwbaar. Het Blue&Me-systeem communiceert niet met elke mobiele telefoon, dus controleer de compatibiliteit voor aanschaf. De onoverzichtelijke koets vergroot de kans op parkeerschades en de onbeschermde flanken zijn gevoelig voor deukjes en krassen; controleer of de verchroomde raamlijsten van de achterste zijruiten goed vastzitten. Een panoramadak met windruis is eenvoudig te repareren door afstellen.
Tijdlijn
2008 – introductie Lancia Delta III
2009 – 1.8 Di Turbojet, Executive
2010 – Hard Black, Multiair
2011 – facelift, BiFuel
2013 – MomoDesign
KOPEN
+ rijdende kunstvorm
+ rijke aankleding
+ limousine-interieur
+ moderne uitrusting
NIET KOPEN
– love it or hate it
– besturing vraagt gewenning
Denk ook eens aan een…
Alfa Romeo Giulietta (2010-2019)
De sportieve neef van de Delta heeft minder binnenruimte en een forse dosis sportiviteit. Smakelijke vormgeving en aankleding, smeuïge benzine- en dieselmotoren en eindeloos interessanter dan de gevestigde orde.
Citroën DS4 (2011-2018)
Onderscheidende en chique middenklasser ‘Franse stijl’, met klemtoon op uitstraling en luxe. Bescheiden binnenruimte en geen uitgesproken comfortabel onderstel, wel compleet uitgerust en keuze uit prettige turbomotoren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
Deze populaire ruimteauto heb je als occasion voor 10.000 euro
-
Veel pk’s per euro: deze Dodge-occasion heeft meer dan 700 pk
-
Voor 10.000 euro heb je in deze occasion een zee van ruimte
-
Op zoek naar snelle kilometervreter? Check deze vijf occasions
-
Deze betaalbare occasion is erg ruim en stuurt lekker
-
Koopwijzer: Tesla Model 3 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Met goedkope Mazda-occasion kun je nog vele kilometers rijden
-
Met deze degelijke occasion kun je goedkoop veel kilometers rijden
-
Unieke Japanse occasion te koop in Nederland
-
Degelijke goedkope occasion koop je gerust met hoge kilometerstand
-
Verkopen occasions flink in de plus, zoveel zijn er dit jaar verkocht