Autovisie
Autovisie Koopwijzer 8 aug 2021
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: occasion Honda CR-V (2006-2012)

De derde generatie Honda CR-V wisselt zijn offroad-aspiraties in voor optimale prestaties op asfalt. Wat zijn aandachtspunten van een occasion?

De ervaring leert dat crossovers en SUV’s het leeuwendeel van hun leven op de gebaande paden doorbrengen. Met de nieuwe, derde generatie van de CR-V brengt Honda een doordachte en gezinsvriendelijke crossover op de markt die zijn offroad-aspiraties inwisselt voor dagelijks gebruiksgemak en uitstekende asfaltprestaties.

Carrosserie

Een snelle blik op de lijnen van de CR-V verraadt dat het model niet is getekend door de Gran Turismo-verslaafde Manga-fans die verantwoordelijk zijn voor de laatste generaties van de Civic. Ondanks het ontbreken van woeste details is de vormgeving een grote stap vooruit ten opzichte van de vierkante voorspelbaarheid van de vorige generatie en het is knap dat de 4,53 meter lange en 1,82 meter brede crossover groter oogt dan hij werkelijk is. Opvallende elementen zijn de hoge, stompe neus, de boogvormige raamomlijsting en de smalle, rechtopstaande achterlichten. Een praktisch detail is de achterklep znder reservewiel die voortaan aan de bovenkant scharniert en niet langer aan de zijkant, zoals voorheen. De enige facelift, eind 2009, is bescheiden en blijft beperkt tot subtiel bijgepunte koplampen en bumpers. Zoals bij de meeste crossovers is de kans op parkeerschade groter dan de kans op terreinschade, maar even door de knieën gaan voor een inspectie van dorpels, bodemplaat en subframes kan nooit kwaad.

Interieur

In vergelijking met het uiterlijk is het interieur meer ingetogen. Het dashboard heeft een analoog Optitron-instrumentarium met helderwitte verlichting, een geïntegreerd audiosysteem met aux-/iPod-aansluiting en een dubbel dashboardkastje. De versnellingspook ligt onder handbereik en is in het dashboard geïntegreerd; de ‘aangrijpvriendelijk’ gevormde handremhendel staat tussen de voorstoelen. In plaats van een krappe derde zitrij kiest Honda voor extra flexibiliteit op de tweede zitrij. De achterbank is in delen verschuifbaar en opklapbaar en de rugleuning is verstelbaar en in drie delen (40:20:40) neerklapbaar. De aircocompressor laat het soms afweten, dus check of het systeem goed koelt (lastig in de winter) en of de compressor geen bijgeluiden maakt. Controleer verder of de voorgeschreven airbag-recall (Takata) is uitgevoerd.

Motoren

Onder de motorkap ligt een 2.0 i-VTEC (150 pk) benzinemotor of een 2.2 i-CTDi (140 pk) dieselmotor met roetfilter.  Eind 2009 verschijnt de 2.4 i-VTEC (166 pk) viercilinder in de prijslijsten. De facelift die kort daarna volgt, brengt een nieuwe 2.2 i-DTEC-dieselmotor die aan de Euro 5-emissienorm voldoet. Zowel de benzine- als de dieselmotoren hebben een distributieketting die in principe onderhoudsvrij is. Als uit de onderhoudshistorie blijkt dat de oliewissels tijdig en met de juiste olie zijn uitgevoerd, kan er weinig stuk aan de aandrijftechniek. Dat geldt met name voor de VTEC-motoren, want bij de diesels komen weleens storingen zoals haperende egr-kleppen en vervuilde roetfilters voor.

Transmissie

De benzine- en dieselmotor zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een vijftrapsautomaat is tegen meerprijs beschikbaar op de 2.0i en standaard op de 2.4i. De combinatie van een dieselmotor met een automaat laat tot de facelift op zich wachten: vanaf eind 2009 levert Honda de nieuwe 2.2 i-DTEC tegen meerprijs met – wederom – een vijftrapsautomaat. De keuze voor een conventionele koppelomvormerautomaat is voor occasionkopers een voordeel, want met periodieke oliewissels kan de transmissie kerngezond oud worden. Bij de handgeschakelde diesels is slijtage aan de koppeling en het tweemassavliegwiel het belangrijkste potentiële aandachtspunt.

Wielophanging

De onderstelconfiguratie, met McPherson voorwielophanging en double wishbone achterwielophanging, weerspiegelt de nadruk op goede rijeigenschappen op verharde wegen. Ondanks het hogere zwaartepunt doen de rijeigenschappen nauwelijks onder voor een ’normale’ personenauto met een goed gekozen balans tussen comfort en weggevoel. Alle uitvoeringen hebben Real Time 4WD met Honda’s Dual Pump System met twee hydraulische pompen en een meervoudige natteplaatkoppeling. Onder normale omstandigheden heeft de CR-V gewoon voorwielaandrijving. Zodra er een toerentalverschil – en daarmee drukverschil – tussen de beide assen ontstaat, wordt de natteplaatkoppeling geactiveerd en schakelt het systeem over naar vierwielaandrijving. Als de aandrijflijn in koude toestand bijgeluiden maakt, ligt dat meestal aan verouderde olie in het achterdifferentieel. Verversen is eenvoudig en goedkoop.

Welke moet ik hebben?

Ondanks de grote kwaliteiten van Honda’s eigen dieselmotoren kiezen de meeste occasionklanten voor een benzinemotor. Het draaimoment van de atmosferische VTEC-viercilinders blijft logischerwijs achter bij moderne turbomotoren, maar dankzij de ingenieuze klepbediening ontbreekt het niet aan souplesse en toerengretigheid. Basismodel Comfort heeft 17-inch stalen velgen en handbediende airco. Interessanter is de Elegance met 17-inch lichtmetaal, mistlampen voor, automatische airco, cruise control en een leren stuur en pookknop. Topmodel Executive heeft 18-inch wielen, xenon, parkeerhulp rondom, leren bekleding en een panoramadak. Fabrieksopties zijn onder meer actieve koplampen, adaptive cruise control, een noodremassistent en touchscreen navigatie.

Moet dit hem worden?

Van Europese chic en Koreaanse value for money tot Japanse degelijkheid: in het middelgrote crossover-/SUV-segment ontbreekt het bepaald niet aan keuzemogelijkheden. Binnen dit concurrentieveld onderscheidt de Honda CR-V zich met een gezonde portie eigenzinnigheid, aangename rijeigenschappen en een ruim en flexibel interieur. Ook het standaard AWD-systeem is een valide aankoopargument. Honda’s keuze voor atmosferische benzinemotoren en een automaat met koppelomvormer is eveneens gunstig voor occasionkopers, want in vergelijking met direct ingespoten motoren en dubbelekoppelingtransmissies is de kans op mechanische malheur prettig klein. Wie een betrouwbare hoogzitter zoekt met de lusten van een crossover zonder de (onderhouds)lasten, doet met de CR-V een doordachte aankoop.

TIJDLIJN

najaar 2006 – introductie derde generatie Honda CR-V
najaar 2009 – 2.4i, facelift, 2.2 i-DTEC
2012 – einde productie, introductie vierde generatie Honda CR-V

KOPEN
+ Fijne rijeigenschappen
+ Goede bouwkwaliteit
+ Efficiënt 4WD-systeem
+ Variabele achterbank

NIET KOPEN
– Smaakgevoelige vormgeving
– Stevige occasionprijzen
– Veel sterke concurrenten

143

Denk ook eens aan een…

Subaru Forester (2008-2013)
Net als de CR-V schudt de derde generatie Forester zijn hoekige vormen af. Het Impreza-platform zorgt voor goede rijeigenschappen; boxermotoren en S-AWD waarborgen het vertrouwde Subaru-gevoel.

Toyota RAV4 (2006-2013)
De RAV4 is een midi-SUV met onderkoelde vormgeving, onberispelijke techniek en 2WD of 4WD. Onder het degelijke terreinauto-uiterlijk is het een verrassend sportief sturende auto.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.