Walter van Sloten
Walter van Sloten Klassiekers 20 feb 2022

De Rover 220 GTi was meer gentleman dan straatvechter

In elk nummer duiken we in onze cover-geschiedenis en lichten we een model uit dat destijds op ons magazine prijkte. Ditmaal gaat het om de Rover 220 GTi.

Met uitzondering van de briljante Mini Coopers (de oude én de nieuwe) hebben de hot hatches van (Austin) Rover nooit echt potten kunnen breken. De tot MG opgewaardeerde Metro’s en Maestro’s zijn het ondanks de turboversies net niet helemaal, en ook de eerste 216 GTi met 122 pk slaat geen deuk in een pakje boter. De oplossing ligt voor de hand: more power!

Rover propt een 140 pk sterke tweeliter in het vooronder van zijn GTi en zo kan de scherp gelijnde hatchback wél een vuist maken tegen Astra GSi, Escort RS2000 en consorten. Nou ja, bijna dan. Toch is onze testredactie niet op alle vlakken even lovend over de Britse sportieveling. Qua prestaties komt de 220 GTi aardig in de buurt van zijn rivalen en de wegligging is dankzij zijn Honda-genen niet verkeerd.

Powerbuldge

Dat geldt ook voor de looks: de driedeurskoets is uniek voor de Rover (tweelingbroer Honda Concerto was alleen als vier- en vijfdeurs verkrijg-baar) en smoelt van nature al sportief, al is er te weinig uiterlijk onderscheid met zijn minder potente broeders. Een achterspoiler en een powerbuldge op de motorkap (anders past de distributie niet) moeten het verschil maken.

Uit de schaduw van de Golf: covermodel Volkswagen Polo II

De besturing is wat vaag en en de verder prima remmen mogen bijteriger. Ook staat de 220 te hoog op poten, waardoor hij teveel om zijn lengte-as rolt en in het grensbereik zwiepers met zijn achterkant kan uitdelen.

Hoeken

Voor wie echt wil hoeken met zijn 220, adviseert Autovisie een aftermarket verlagingssetje. Al met al voelt hij nogal comfortabel aan, iets wat je juist niet wilt in je GTi. Net als het volstrekt misplaatste plankje hout op het dashboard. “Een extra-tje dat mijns inziens de open haard in Coventry in had gemogen. Daar geeft het mij een warmer gevoel dan in deze GTi.” Aldus de dienstdoend testredacteur.

De status van legendarische GTi is dus aan deze Rover 220 voorbijgegaan. Eind 1992 maakt Rover het deels goed met de serieus snelle, 200 pk sterke 220 Turbo (bij ons alleen als Coupe), de gewone 220 GTi wordt in 1994 omgedoopt tot GSi.

Aanbod en prijzen

Daar hebben we meteen het grootste probleem te pakken, want vind maar eens zo’n driedeurs Rover 220 GTi! Of GSi, of een Turbo. Ze waren destijds al zeldzaam, maar nu zijn het witte raven. De kans dat je er een tegenkomt, is het grootst in het Verenigd Koninkrijk, als je tenminste kunt leven met een stuur dat rechts is gemonteerd. De bloedsnelle 220 Turbo Coupé is hier en daar nog wel met het stuur aan de juiste kant te vinden. Voor 10.000 euro heb je een mooi onderhouden exemplaar in handen, al loont het om ook daarvoor over de grens te kijken. Eigenlijk is dat de auto die je moet willen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
De Rover 220 GTi was meer gentleman dan straatvechter
Sluiten