Deze occasion wil je: Amphicar 770, zowel een leuke oldtimer als een boot

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Amphicar 770.

Sla je dit jaar je kerstbonus stuk op een boot of een auto? Je hoeft niet te kiezen. Het kan op allebei tegelijk. Dan kun je volgend jaar de Italiaanse (of Friese) meren onveilig maken met een Amphicar die zowel kan rijden als varen.

It giet oan met de Amphicar 770

Autovisie ging in 2018 op pad met de Amphicar 770 en legde de ‘tocht der tochten’ (de Elfstedentocht) op unieke wijze af. “We zetten koers naar het havenplaatsje Harlingen. De viercilinder van de autoboot, die uit de Triumph Herald afkomstig is, klinkt stoerder dan je zou verwachten van een motortje met een inhoud van slechts 1147 cm3. Er was trouwens ook nog een 1250 cm3 metende versie en de zwaarste uitvoering ooit had een motorinhoud van 1493 kubieke centimeter. Met vermogens die uiteenliepen van 38 pk tot 75 pk.”

(Afbeelding: AutoWereld)

Leuk weetje: het getal in de benaming ‘Amphicar 770’ staat voor de maximale snelheid in het water (7 knopen) en de topsnelheid (70 mph) die het 1030 kg wegende voertuig aan land zou moeten kunnen halen.

Een clown in autoland

“Het is een beetje de clown in autoland, die Amphicar, ook nu weer bij deze ontmoeting in Friesland. Het is een lief, gek autootje en al bij de eerste aanblik een overduidelijk twijfelgeval. […] Het cabrioletje uit de jaren zestig, met chromen staartvinnen, staat hoog op de poten en heeft overduidelijk een waterlijn. Onder de achterkant zie je twee plastic schroeven die vrolijk waterpret aankondigen.”

amphicar 770, occasion
(Afbeelding: AutoWereld)

“De in lengterichting gemonteerde motor ligt achterstevoren achter in de Amphicar 770 en is gekoppeld aan de versnellingsbak van een Porsche 356. Uiteraard is de aandrijflijn aangepast, want ook de voortstuwing te water moest geregeld worden. En omdat de Amphicar niet één, maar twee schroeven heeft, komen er uit een soort tussenbak twee extra aandrijfassen.”

Uw Garage: “Hij rijdt niet als een auto, hij vaart niet als een boot”

“De schroeven zelf zijn van kunststof om de impact van stenen of andere harde objecten te kunnen incasseren zonder dat die krachten doorwerken op de kostbare versnellingsbak en daarin schade veroorzaken. En zo zijn er wel meer doordachte voorzieningen die nodig zijn voor de watertaak, want ook de staartvinnen zijn er niet alleen voor de sier. Ze zijn tevens bedoeld als golfgeleiders die moeten voorkomen dat het water over de motorkap stroomt en in de motorruimte komt.”

De Amphicar 770 occasion

Tussen 1960 en 1965 zijn er 3878 Amphicars 770 gebouwd. Van 1961 tot 1968 zijn de boot-auto’s uitgeleverd. Autovisie vindt een van deze bijzondere auto’s als gerestaureerde occasion.

De auto is van modeljaar 1966 en heeft sinds zijn restauratie slechts 700 kilometer gereden – of gevaren. Het model beschikt over de 1197 cc-motor die er – net als de rest van de auto – smetteloos uitziet. Voor de geinige oldtimer vraagt de verkoper 73.500 euro. Een flink bedrag, maar dan heb je wel een ontzettend bijzonder voertuig dat in een geweldige staat verkeert, en dus ook op autoshows warm zal worden onthaald.

Reageer op artikel:
Deze occasion wil je: Amphicar 770, zowel een leuke oldtimer als een boot
Sluiten