Jong gaat voor oud

Oldtimers zijn voor oldtimers, toch? Niets blijkt minder waar. De laatste tijd melden zich steeds vaker mensen aan voor onze rubriek Uw Garage die nog heel jong zijn. Kijk hier wat vijf jeugdige liefhebbers beweegt om voor een klassieker te gaan.

Hoe jong kun je zijn?

Hoewel Senne pas 18 jaar jong is, is dit niet zijn eerste auto. Die kocht hij namelijk al toen hij 11 jaar was. Rijden op de openbare weg mocht nog niet, dus leerde hij rijden in het weiland van zijn opa. Hij was en is gek van auto’s en geboeid door allerlei verschillende modellen. De Volvo werd daarom na enige tijd verkocht en daarna volgde een Golf II, een Kever en een Polo Mk 1. Uiteindelijk besloot hij even door te sparen en te wachten tot hij 18 was en toen kocht hij deze Mini 1000 E Check Mate uit 1990. Dat is nu zijn dagelijkse auto. En dat is bijzonder volgens Senne: “Een klassieker rijden is heel erg anders dan met ene moderne auto. Mensen kijken, zwaaien en spreken je aan”.

Bovenaan beginnen

Een Mercedes-Benz is voor velen een kroon op hun carrière maar voor de 24-jarige Rick van Krieken was het zijn eerste. Zo jong en dan gelijk een Coupé in een hele mooie staat. Het gaat om een Mercedes-Benz 230 CE (C124) uit 1992. Rick rijdt alweer jaren in deze klassiek ogende auto met een viercilinder en een handbak en heeft er inmiddels al 56.000 km probleemloze km’s mee gereden. En niet alleen op de zondagmiddagen want hij gebruikt de auto ook voor lange ritten en reed er bijvoorbeeld al mee naar een vriend in Berlijn.

Niet een maar twee, eerste auto’s

Als je de verhalen van Senne en Rick al jongensboekenmateriaal vond, dan verdient de 17-jarige Rick Martens uit Eindhoven helemaal een hoofdstuk. Want nog voordat hij er alleen in mag rijden, heeft hij niet een maar twee Opel Ascona’s. Hij kocht zijn eerste auto, een witte Opel Ascona 1.6i GLS uit 1987 toen hij 16 jaar oud was. En hoewel elke Ascona tegenwoordig al zeldzaam is, wist Rick nog een tweede veel rijker uitgeruste 1.8 E CD. Je bent jong en je wilt wat maar waarom deze? “Ik hou van ondergewaardeerde auto’s, en deze horen daar zeker bij” .

Forever jong

De Peugeot 205 geldt inmiddels als een van de designklassiekers van de Peugeot. Met zijn tijdloze lijnen ziet hij er nog steeds vlot uit en lijkt hij de eeuwige jeugd te hebben. Niet voor niets had Peugeot enige tijd als een uitzwaaiversie de Forever-uitvoering. En juist dat model heeft de 19-jarige Mark van der Ent. Zijn Peugeot 205 1.1 Forever is ouder dan hijzelf en stamt uit 1994. Waarom deze? “Dat het een 205 geworden is, komt doordat we eigenlijk al mijn hele leven op vakantie gaan in Frankrijk. Ik daar een voorliefde opgebouwd voor de jarentachtigauto’s die je daar nog veel ziet rondrijden”.

We noemen hem baby-M

Edwin Heijkamp was 20 jaar jong toen hij samen met zijn vader een BMW 318i S uit 1990 kocht. Hij noemt het een baby-M. Niet gek want het is een sportieve versie van de BMW E30-serie waarvan de echte M3-versie een absolute cult-held is. Maar dat autosport icoon is niet alleen sterker en sneller maar heeft ook een veel hoger prijskaartje. Deze 318i S met zijn 136 pk 1.8 liter zestien klepper is inmiddels ook zeldzaam en zeker vlot te noemen. Edwin en zijn vader Walter liepen de auto bij toeval tegen het lijf in Spanje en wisten de eigenaar na een goed gesprek uiteindelijk tot verkoop te bewegen. Maar toen moest de auto nog naar Nederland gereden worden. Een reis waarbij de rillingen ze over het lijf liepen

Uw Garage

Uw Garage is een unieke videorubriek van Autovisie, waarin we op bezoek gaan bij auto-eigenaren die een bijzonder verhaal over hun liefde vertellen. En dat zijn zeker niet altijd oudere mensen met een duurdere auto. Zoals je in de afgelopen weken hebt gezien, zijn er veel jongeren langsgekomen die een enorme passie voor hun eerste en vaak bescheiden auto hebben. Lijkt het jou ook leuk om jouw verhaal te delen met andere liefhebbers? Stuur een mail naar [email protected]autovisie.nl en vertel daarin kort over je auto en je passie. Wie weet komen we dan wel bij je langs!