Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 14 mrt 2021
Leestijd: 6 minuten

Verkiezingen 2021: dit zijn de autoplannen van de partijen! (Deel 2/2)

De Tweede Kamerverkiezingen 2021 staan voor de deur. Daarom dook Autovisie in de partijprogramma’s om de belangrijkste autostandpunten van de eerste tien partijen te ontdekken. Lees hieronder wat hun plannen zijn!

Gisteren kon je al lezen wat de autoplannen van de SP, PvdA, ChristenUnie, Partij voor de Dieren en 50PLUS zijn. Vandaag bespreken we de autoplannen van de eerste vijf partijen die op de lijst van de Tweede Kamerverkiezingen 2021 staan, te weten:

  • VVD
  • PVV
  • CDA
  • D66
  • GroenLinks

VVD

Terug naar 130 km/h
De VVD wil de maximumsnelheid van 130 km/h op A-wegen, die nu op veel plekken in Nederland ‘s nachts geldt, behouden. Het stelt daarbij dat het ook de wens heeft om ook overdag weer 130 km/h te gaan rijden, maar dat kan alleen als de stikstofuitstoot in andere sectoren voldoende is teruggebracht.

Betalen naar gebruik
Ook de VVD wil wat betreft autobelastingen overstappen van betalen naar bezit naar betalen naar gebruik. Het is volgens de partij een prioriteit dat de autobelastingen niet omhoog gaan, maar dat juist mensen met emissieloze auto’s moeten gaan meebetalen voor de aanleg en het onderhoud van wegen. Als steeds meer mensen een emissieloze auto rijden, vindt de VVD dat we helemaal over kunnen stappen op de kilometerheffing. In dat geval kan de wegenbelasting helemaal worden afgeschaft. De VVD wil daarbij overigens absoluut geen spitsheffing.

Investeren in het wegennet
Volgens de VVD laat de coronacrisis zien dat mensen steeds meer behoefte hebben aan een eigen auto en dus de weg op gaan. Het wil daarom nieuwe wegen aanleggen en bestaande knelpunten verbreden. Het gaat daarbij vooral om de verbreding van de A4 (regio Leiden), A12 (regio Gouda) en de A50 (regio Oss). De VVD wil ook de N-wegen aanpakken. Want, zo stelt de partij, het heeft geen zin als je goed kunt doorrijden op de snelweg om direct na de afslag in de file te staan op de provinciale weg. Spitsstroken moeten ook zo veel mogelijk worden opengesteld, zegt de VVD.


PVV

Tegen rekeningrijden
De PVV is als een van de weinige partijen tegen rekeningrijden of het principe van betalen naar gebruik. De partij stelt dat er nu al een vorm van rekeningrijden bestaat, namelijk aan de pomp. Volgens de PVV betaalt de automobilist nu al naar gebruik, want wie meer rijdt, gebruikt meer brandstof.

Stimulering elektrische auto door overheid
De PVV is niet tegen elektrisch rijden, maar wil dat de overheid stopt met het vergeven van ‘perverse prikkels‘ in de vorm van het verstrekken van subsidies. Het stelt dat de transitie naar elektrisch rijden door de markt moet worden opgepakt. Dat geldt volgens de partij ook voor de laadinfrastructuur. In plaats daarvan wil de partij dat er blijvend wordt geïnvesteerd in goede en veilige wegen.

Hogere maximumsnelheid
Waar veel partijen pleiten voor een maximumsnelheid van 100 km/h, altijd en overal, ziet de PVV de maximumsnelheid op snelwegen graag verhoogd worden naar 140 km/h.


CDA

Hervorming autobelastingen
Het CDA wil op termijn een hervorming van de autobelasting. Dat moet er volgens de partij voor zorgen dat ook elektrische auto’s gaan bijdragen aan de aanleg en onderhoud van wegen. Een voorwaarde voor de partij is dat het totaal aan autobelastingen niet stijgt.

Transitie naar elektrisch rijden
Net als veel partijen wil ook het CDA de transitie naar elektrisch rijden maken, maar het stelt wel dat de oversubsidiëring van elektrische auto’s moet worden aangepakt.

Aanpakken van klelpunten
Het CDA wil de wegverbindingen in ons land verbeteren, door knelpunten aan te pakken om onder meer de doorstroming te vergroten en files tegen te gaan. Tegelijkertijd wil het met het aanpassen van die knelpunten ook flink inzetten op het vergroten van de verkeersveiligheid in ons land. Daarbij pleit het ook expliciet voor strengere handhaving op ‘hufterig verkeersgedrag’.


D66

Verbod op verbrandingsmotoren
D66 wil dat er vanaf 2030 enkel nog emissievrije auto’s in Nederland worden verkocht. Elektrische auto’s, ook tweedehands, moeten volgens de partij daarom aantrekkelijker worden voor particulieren. Het wil daarom door blijven gaan met tijdelijke aankoopsubsidies of op garanties op de batterijen van tweedehands EV’s. D66 gaat zelfs verder en stelt dat Nederland moet aandringen op strengere Europese uitstootnormen voor nieuwe auto’s. Daarbij zou het doel moeten zijn dat er vanaf 2030 enkel nog emissievrije auto’s in en voor Europa worden geproduceerd.

Betalen naar gebruik
Net als veel partijen pleit D66 voor het principe van betalen naar gebruik. Het wil de motorrijtuigenbelasting en tolheffing vervangen door een intelligente kilometerheffing, gebaseerd op CO2-uitstoot van een auto, de plaats en tijd waar gereden wordt. Ook wil de partij een spitsheffing instellen. Het wil tegelijkertijd dat de BPM (deels) in stand blijft en ook voor bestelbussen, motoren en oldtimers gaat gelden.

Maximumsnelheid
Als het aan D66 ligt wordt de maximumsnelheid op snelwegen nergens en op geen enkel tijdstip hoger dan 100 km/h. Op N-wegen binnen de bebouwde kom pleit de partij voor een snelheidsverlaging naar 70 km/h. Om ervoor te zorgen dat de maximumsnelheid op wegen niet kan worden overschreven, wil D66 gemeenten de mogelijkheid geven om verplichte snelheden aan het gemotoriseerd vervoer een Intelligent Speed Adaptation System op te leggen.


GroenLinks

Maximumsnelheid
Nu mogen we enkel overdag maximaal 100 km/h rijden op snelwegen, maar als het aan GroenLinks ligt geldt er op A-wegen altijd en overal een maximumsnelheid van 100 km/h. Op snelwegen rond steden moet de snelheid worden verlaagd naar 80 km/h. Binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 km/h, zo pleit de partij.

Betalen naar gebruik
Net als vrijwel iedere partij sluit GroenLinks zich aan naar het principe van betalen naar gebruik. De partij wil verder een tijd-, plaats- en uitstootafhankelijke kilometerheffing invoeren. Dat betekent dat het een lager tarief wil invoeren voor mensen die buiten de spits of in rustige gebieden reizen, in een elektrische of hybride auto. Volgens de partij betekent dat dat de automobilist buiten de spits per kilometer gemiddeld 3 cent meer gaat betalen (dus 52 i.p.v. de huidige 49 cent per kilometer). In de spits gaat dat met gemiddeld 15 cent per kilometer omhoog. De BPM verdwijnt niet als het aan GroenLinks ligt: het wil vuile auto’s juist duurder maken en de BPM als middel inzetten om het wagenpark snel te elektrificeren.

Stimuleren elektrische auto’s
GroenLinks zegt het liefst onmiddellijk alle brandstofauto’s te willen vervangen door elektrische modellen, maar is realistisch dat dat niet zo snel kan. Daarom zet het in op het streven om in 2030 enkel nog elektrische auto’s toe te laten in Europa, door strengere eisen te stellen en de aankoop van elektrische auto’s te blijven stimuleren. Dat wil het doen door middel van het uitkeren van vaste bedragen per auto.


Ben je benieuwd naar de autostandpunten van de SP, PvdA, ChristenUnie, Partij voor de Dieren en 50PLUS? Lees dan verder in dit artikel.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.