Deze occasion wil je: BMW M1, de enige met middenmotor
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F0-6763773e-61fe-41fe-b32c-37bffe598813-1.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een BMW M1.
Achterwielaandrijving en een motor in de neus, dat is hoe je BMW kent. Maar niet iedere auto uit München heeft de krachtbron op of net achter de voorste as. BMW kwam in 1979 op de proppen met een hardcore supercar die voorzien is van middenmotor.
Van de racerij naar de straat
Eind jaren ’70 ontwikkelden de Duitsers een sportwagen voor de Groep 5-raceklasse. Toen autosportorganisatie FISA de regels veranderde, was de BMW M1 niet meer bruikbaar in deze klasse en week het team uit naar Groep 4.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F0-b1bde9cb-9a4e-43f5-a2e0-73f307b58a64.jpg)
Pas na vierhonderd homologaties mocht BMW weer meedoen in de Groep 5-klasse. Een aantal dat de fabriek in 1978 al wilde bereiken. Dit doel werd niet behaald. Dat jaar werd wel de eerste M1 voorgesteld op de autoshow van Parijs.
De BMW M1 was duur
De BMW M1 was een stuk prijziger dan zijn concurrentie, zo’n 50 procent duurder dan een Porsche 911 Turbo. Een verkoopsucces werd de BMW met middenmotor nooit, er werden slechts 453 exemplaren gebouwd (inclusief twintig circuitauto’s).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F0-f38d6003-be93-4ecd-bc98-7de62f1b9e5e.jpg)
Naast dat er weinig exemplaren gebouwd zijn van het model, is het ook de enige BMW ooit met een middenmotor. De 3,5-liter zescilinder is in de straatversie goed voor 277 pk en zorgt voor een topsnelheid van 262 kilometer per uur.
Italiaans design
Hoewel de motor een echte BMW-krachtbron is, kreeg de fabrikant bij de rest van de auto hulp van andere merken. Allereerst schoot Lamborghini te hulp, maar na onenigheid tussen de firma’s, en de financiële problemen bij de Italianen, werd de productie van de carrosserie overgedragen aan Baur.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F0-9592f3d8-bd54-4d5b-bd86-4191c1e37443.jpg)
Het ontwerp van de koets kwam uit de hand van Giorgetto Giugiaro, die bijvoorbeeld ook de Fiat Panda, Lancia Delta en Volkswagen Golf Mk1 tekende. Zijn inspiratie haalde hij uit de BMW E25 Turbo die nooit in productie werd genomen. De BMW M1 zorgde op zijn beurt weer voor inspiratie bij de designers van de BMW 8 Serie en de BMW i8.
De BMW M1 occasion
Ondanks het wonderschone ontwerp en de heerlijke middenmotor bleven veel verkopen – mede door zijn prijs – uit. Toch sloten veel BMW-liefhebbers het model in hun hart en werd het een geliefde oldtimer. Autovisie vindt de bijzondere Duitse sportwagen bij een garage in Nederland.
Het model werd voor het eerst in gebruik genomen in 1980 en heeft slechts 21.927 kilometer op de teller staan. Dit exemplaar is uitgevoerd in de kleur Inka Orange en ziet er perfect uit. Goedkoop is de auto nooit geweest en dat zal hij ook nooit meer worden. De verkoper vraagt voor dit exemplaar 699.000 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion wil je: Polestar 1, een toekomstige klassieker?
-
Voor ons onbekende occasion: Cupra Formentor met Audi RS3 vijfcilinder
-
Nederlandse overheid biedt Citroën BX aan: ‘in theorie de beste auto’
-
Deze occasion wil je: Subaru XV, een Japans trekpaard
-
Deze occasion wil je: Peugeot 208 GTi, ‘fraaier dan een Fiesta’
-
Voor ons onbekende occasion: Honda Accord Crosstour, onterecht onsuccesvol
-
Deze occasion wil je: BMW 635 CSi E24, alleen voor de échte liefhebber
-
Nederlandse overheid biedt Jeep Grand Cherokee SRT aan
-
Deze occasion wil je: Saab 96, “een wagen om te hebben”
-
Deze occasion wil je: Lancia Beta, een betaalbare smaakvolle klassieker
-
Deze occasion wil je: Volkswagen Atlas VR6, een gigantische Amerikaan
-
De occasion wil je: Mercedes CLS, ‘een verrijking van het straatbeeld’