Alleen maar voordelen: BMW 3-Serie Baur TC1 – covermodel

Aan de hand van een oude Autovisie-cover belichten we het toenmalige covermodel: ditmaal een bijzondere BMW Baur cabriolet uit 1981.

Gerenommeerde koetswerkbouwer

BMW 502
De BMW 502 werd ook al door Baur gebouwd.

De relatie tussen BMW en de gerenommeerde  koetswerkbouwer Baur gaat ver terug. Al in de jaren ’30 worden BMW’s in Stuttgart van een cabriodak voorzien. In de jaren ’60 bouwt Baur een cabriootje op basis van de 700, en eind jaren ’70 helpt het BMW uit de brand door de productie van de M1 over te nemen na een mislukte deal met Lamborghini.

covermodel 21

Targa-achtig dak

Na een reeks volcabrio’s op 02-basis voorziet Baur in 1971 de BMW 2002 van een targa-achtig dak. Dakstijlen en raamomlijsting blijven staan en worden verbonden met een rolbeugel. Het dakdeel boven de voorstoelen is uitneembaar en laat zich handig in de kofferruimte opbergen. Het deel boven de achterbank is een kleine softtop en vouwt open boven de hoedenplank. Zo kun je als targa, landaulet of (bijna) volledig open rijden. De constructie zorgt er ook voor dat de carrosseriestijfheid intact blijft en zware verstevigingen achterwege kunnen blijven.

BMW E30 Baur
Omdat BMW zelf ook een E30-cabriolet bouwde, kreeg deze Baur-versie minder aandacht.

Ook voor Opel

Deze dak-constructie levert Baur ook aan Opel voor de Kadett Aero. BMW ziet in de cabrio-arme jaren ’70 geen brood in een cabriolet van eigen fabrikaat, wegens de strenge Amerikaanse veiligheidseisen die cabrio’s kunnen verbieden. De constructie van Baur is stevig, veilig, goed afgewerkt en vol-doet aan de gestelde eisen.

Opel Aero
De Opel Kadett Aero was ook van de hand van Baur.

Ondergesneeuwd

Reden te meer om een door Baur omgebouwde E21 Top Cabriolet via de eigen dealer-organistatie aan te bieden. Alle E21-varianten zijn geschikt voor ombouw en de fabrieksgarantie blijft bestaan. 4595 TC1’s worden er op deze manier verkocht. Ook van opvolger E30 verschijnt vrijwel meteen na introductie een Baur TC2 met een dak volgens hetzelfde principe. BMW brengt echter halverwege de jaren ’80 een eigen, fraaie 3-Serie cabriolet uit, waarna de TC2 enigszins ondersneeuwt. Hij blijft wel in productie en Baur probeert met een opmerkelijk gestileerd prototype op 3-Serie-basis het tij te keren. BMW steekt daar een stokje voor. Deze TC3 zit te veel in het vaarwater van de Z1, die Baur overigens wel mag produceren.

Vierdeurs Baur

Het laatste wapenfeit is de TC4 op basis van de vierdeurs(!) 3-Serie. Deze tamelijk apart vormgegeven constructie kan maar weinig kopers bekoren en kan niet voorkomen dat het in 2002 over en uit is met Baur. Het voorste dakdeel past precies in de kofferruimte. De meerprijs van de Baur-ombouw was destijds iets meer dan 10.000 gulden en was beschikbaar voor iedere BMW 3-Serie.

 

BMW E36 Baur
Niet geliefd maar wel zeldzaam en bijzonder de E36 TC4

Aanbod en prijzen

Het buitenbeentje uit de E21-reeks heeft zich inmiddels tot een gezocht collectors’ item ontwikkeld. Dat blijkt ook uit de prijzen: een Baur ‘voor weinig’ is er niet meer bij. De twee exemplaren die in Nederland te koop staan, een donkerrode 320 met ‘period’ bodykit en een begerenswaardige grijze 323iA kosten serieus geld, respectievelijk 20 en 30 mille. Meer keus is er over de grens, maar reken ook daar niet op lagere prijzen. Ga voor een zo origineel mogelijke zescilinder, en kijk vooral uit voor roest. Een fijne E30 met hetzelfde dak is overigens tussen de 10 en 20 mille te vinden.

BMW E21 cabrio

BMW 320i Baur TC1

  • bouwjaar 1981
  • nieuwprijs (1981) fl. 40.174,– (€ 18. 230,–)
  • gemaakt van/tot 1978-1982
  • topsnelheid 181 km/h
  • acceler. 0-100 10 s
  • gem. verbruik1 op 10,9 (100 km/h)
  • motor zes-in-lijn, 1990 cm3
  • max. vermogen 122 pk/6000 min-1
  • max. koppel 150 Nm/4000 min-1
  • transmissie 4-traps handgesch., achterwielaandr.
  • massa leeg 1115 kg

Fabrieksgegevens