Covermodel: de ongelukkige planning van de Jaguar XJR-15

De Jaguar XJR-15 was dertig jaar geleden het betere alternatief voor de XJ220. Het model prijkte destijds op de cover van Autovisie Magazine.

Het is vast een kwestie van ongelukkige planning, maar anno 1991 heeft Jaguar niet één, maar twee supercars in het assortiment. En in beide gevallen heeft ene Tom Walkinshaw een dikke vinger in de pap.

Ferrari F40

De (indertijd omstreden) XJ220 is een interne Jaguar-ontwikkeling, die met hulp van TWR tot wasdom komt. De XJR-15, half race-, half straatauto op basis van Le Mans-winnaar XJR-9, is een idee van Walkinshaw zelf. Peter Stevens (o.a. McLaren F1) tekent voor het uit koolstofvezel geboetseerde ontwerp, dat je zonder schaamte naast een Ferrari F40 kunt parkeren.

50 stuks worden gebouwd bij Jaguar-Sport, een joint venture van TWR en Jaguar Cars, waar ook de XJ220 het daglicht ziet. Maar waar deze het met een geblazen V6-je (uit de Metro 6R4) moet doen, krijgt de XJR-15 een volwaardige Jaguar-V12 in de staart, zes liter groot, 450 pk sterk en voor het circuit gekoppeld aan een ongesynchroniseerde 6-bak of een 5-bak mét syncromeshes als je de weg op wilt. De motor is een dragend onderdeel van het chassis; de vrijwel één-op-één van de XJR-9 overgenomen achterwielophanging is eraan opgehangen.

Waarom de Jaguar XJ220 begon op een kerstkaart – Sjoerds Weetjes #169

Vermakelijke raceauto

Het resultaat is een luidruchtige geweldenaar die in de handen van een geoefend bestuurder een zeer vermakelijke raceauto blijkt. Dat straatgebruik kan overigens wel met een korrel zout worden genomen, want de XJR-15 is verre van praktisch. Ondanks de wat vergrote koolstofvezel monocoque is de cockpit krap en er is nauwelijks geluidsisolatie en bagageruimte. Waar de XJ220 als luxe hogesnelheidsvervoer wordt gepositioneerd, ligt bij de XJR-15 de nadruk op racekwaliteiten. Hiervoor word zelfs een eigen raceklasse uit de grond gestampt, de Jaguar Intercontinental Challenge. Deze komt slechts drie keer van start, voorafgaand aan de F1, met onder andere ‘onze’ Cor Euser aan het stuur.

Aan het eind van de productierun wordt er ook nog een vijftal exemplaren van de 710 pk sterke XJR-15 LM met 7-liter V12 gebouwd. Nadat Jaguar zich heeft teruggetrokken uit de racerij, ontwikkelt TWR het XJR-15 chassis voor Nissan door tot de R390 GT1.

Aanbod en prijzen

50 auto’s, waarvan 27 geschikt voor de openbare weg, dat is de oplage van de XJR-15. Na jaren in de vergetelheid van privécollecties te hebben verkeerd, neemt de interesse de laatste jaren weer toe. Niet in de laatste plaats omdat ze na 25 jaar nu ook naar de VS geëxporteerd mogen worden. Zo nu en dan verschijnt er een exemplaar op de markt. Het goede nieuws is dat er momenteel twee te koop staan (prijzen op aanvraag). Al naar gelang de staat moet een XJR-15 inmiddels tussen de een en anderhalf miljoen euro kosten. Dat is dus geen slechte investering geweest.

Specificaties

  • bouwjaar: 1991
  • nieuwprijs (1991): £ 500.000,–
  • gemaakt van/tot: 1990-1992
  • topsnelheid: 307 km/h
  • acceler. 0-100 3,9 s
  • gem. verbruik: n.b.
  • motor: V12, 5993 cm3
  • max. vermogen: 450 pk/6250 min-1
  • max. koppel: 569 Nm/4500 min-1
  • transmissie: 6-traps handgesch., achterwielaandr.
  • massa leeg: 1050 kg