Autovisie
Autovisie Extra 11 nov 2023
Leestijd: 2 minuten

Zoveel zonnepanelen zijn nodig om je EV in één dag op te laden

Autovisie vraagt zich af: hoeveel zonnepanelen zijn nodig om je elektrische auto in één dag volledig op te laden?

De panelen stellen EV-bezitters in staat hun auto kosteloos op te laden. Althans, als je niet te veel stroom opwekt. Energieleveranciers rekenen sinds kort namelijk terugleverkosten voor de overtollige stroom, waardoor zonnepanelen minder in trek zijn. We willen dus ook vooral niet te veel panelen op ons dak.

Hoeveel stroom wekt één zonnepaneel op?

De kracht van zonnepanelen wordt uitgedrukt in Wp, een afkorting voor Wattpiek. Dit is hoeveel Watt een zonnepaneel onder optimale omstandigheden op kan wekken.

Zo slecht is snelladen daadwerkelijk voor je elektrische auto

Over het algemeen genereert een zonnepaneel zo’n 350 Wp. In de praktijk dien je dit getal echter te vermenigvuldigen met 0,88 om tot een realistisch jaarlijks stroomopbrengst te komen, zo schrijft energieleverancier Essent.

laden laadpaal elektrische auto ev elektrische auto's zonnepaneel zonnepanelen energie stroom opwekken
Is dit genoeg om in één dag je elektrische auto op te laden? (Afbeelding: Unsplash)

Eén zonnepaneel van 350 Wp levert per jaar dus zo’n 308 kWh aan stroom op. Hoewel zonnepanelen op zonnige dagen meer opleveren, delen we de 308 kWh voor het gemak even door 365. Dat komt in theorie neer op gemiddeld zo’n 844 Wh per dag, per paneel.

Benodigd aantal om elektrische auto te laden

Stel dat je (straks) een Volvo EX30 bezit. Deze elektrische auto heeft standaard een accucapaciteit van 49 kWh. Nu zal het in de praktijk zelden tot nooit voorkomen dat je hem met 0 procent lading op de oprit parkeert, maar in dit voorbeeld rekenen we toch even met de volle 49 kWh. Om op één zonnige dag zoveel stroom op te wekken zijn dus in theorie maar liefst 58 zonnepanelen nodig. En dan zijn de laadverliezen nog niet meegerekend. Zoals gezegd, dit is de achterkant-van-een-bierviltje-theorie. In de praktijk werkt het anders. Zo hoef je je EV niet in elke dag op te laden en de stroom voor een laadbeurt niet in één dag op te wekken.

Zo bizar veel belasting betaal jij vanaf 2026 voor een elektrische auto

Wil je – zeker met de afbouw van de salderingsregeling in het achterhoofd – daadwerkelijk je zelf opgewekte stroom gebruiken om je auto op te laden? Dan zul je je EV ook nog eens overdag aan de lader moeten hangen, wanneer zonnepanelen optimaal gebruik maken van het licht. In de praktijk blijkt ‘s nachts juist het moment dat elektrische auto’s aan huis worden opgeladen. Het plaatsen van een thuisaccu zou in dit geval een oplossing kunnen bieden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.