Stijn Kuster
Stijn Kuster Extra 15 sep 2022

In gesprek met: Tom Matano, de Mazda MX-5-designer

Voor de magazine-rubriek ‘De Rit’ spreekt Autovisie onder andere met de belangrijkste en spraakmakendste personen in de auto-industrie. Ditmaal met niemand minder dan Tom Matano, de designer van de eerste twee generaties Mazda MX-5.

Tom Matano (75) is dé designer waar autoliefhebbers de Mazda MX-5 aan te danken hebben. Althans, de NA en NB. Tijdens zijn korte bezoek aan Nederland zoeken we hem op.

In gesprek met Mazda MX-5-designer Tom Matano

De toenmalige hoofddesigner is geboren in het Japanse Nagasaki, groeide op in Tokio en maakte carrière bij Mazda in Amerika. Tom Matano is voor korte tijd in Nederland. We gaan bij hem langs aan het IJ in Amsterdam.

Tom Matano, Mazda MX-5, Autovisie
(Afbeelding: van der Vaart)

“Bij het ontwerp van de Mazda MX-5 kregen wij als designers volledig de vrije hand. Omdat de marketingafdeling geen idee had hoeveel ze voor de auto moesten vragen, deden ze een ‘price clinic’. Dat is de enige invloed die het publiek ooit op mijn auto’s gehad heeft. De uitslag van de clinic was uiteindelijk niet realistisch, vind ik. Ze verkochten de NA voor 13.700 dollar! Dit is veel te goedkoop”, zegt Tom Matano die zich nog steeds opwindt over het feit dat de auto volgens hem 1300 euro duurder geprijsd had moeten worden. 

Mazda MX-5 Shooting Brake is mini Ferrari FF

De huidige ND vindt Tom Matano het andere uiterste. “Die is veel te duur”, zegt hij. “Bij Mazda probeerden we altijd het design 20 procent duurder te laten lijken dan de prijs van de auto is. We konden simpelweg niet concurreren in prijs en het design was ons unique selling point.”

Lees de volledige ‘De Rit’ in Autovisie nummer 19

Wil je meer weten van de ontwerpen van de Mazda MX-5, Tom Matano. Lees dat nu Autovisie Magazine nummer 19 (ook digitaal). Op 8 pagina’s kom je alles te weten van de Japanse Amerikaan.

Tom Matano, Mazda MX-5, Autovisie
(Afbeelding: van der Vaart)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.