Dennis Wilman
Dennis Wilman Extra 12 jan 2020
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Rover 75/ MG ZT (1999 – 2005)

De Rover 75/MG ZT is onderscheidend, exclusief en zeer betaalbaar. Hier alles wat je moet weten als je een occasion koopt.

Oude tijden herleven met de Rover 75. In samenwerking met BMW ontwikkelt het Engelse merk een auto met retrospectieve vormgeving en moderne techniek. Het eerste gezamenlijk ontwikkelde model is meteen het laatste: na het vertrek van BMW laat het einde van het merk niet lang op zich wachten. Gebruikt is de 75/ZT een opvallende, betaalbare en boven verwachting betrouwbare auto.

MG ZT

Carrosserie

Met zijn dubbele koplampen, traditionele grille en veel chroomdetails verwijst de Rover 75 naar historische voorgangers als de P4 en de P6. Onderhuids is het een moderne auto met veel BMW-techniek. De 75 is er als vierdeurs Saloon en als vijfdeurs Tourer met 400-1222 liter grote bagageruimte. In 2001 debuteert de MG. De sportversie heeft bumpers met gaasgrilles, zwarte raamlijsten en sierlijsten in carrosseriekleur. In 2004 krijgen alle modellen een facelift met strakgetrokken voor- en achterbumper en nieuwe projectorkoplampen uit één stuk. De stootstriploze portieren zijn gevoelig voor parkeerdeukjes. Bij vroege bouwjaren kan de onderkant van het kofferdeksel roesten. Door de zwaar gemodificeerde bodemsectie heeft de V8 geen reservewielbak.

Interieur

Net als de buitenkant ontvangt het interieur hoon en lof. Liefhebbers van automobiele nostalgie komen aan hun trekken met crèmekleurige wijzerplaten, houtfineer, zacht velours of leer met contrasterende piping. De MG ZT verruilt de herenclubinrichting voor sportstoelen, titaniumkleurige sierlijsten en aluminium. De beenruimte achterin is beperkt. De facelift (2004) brengt enige verbetering met anders geprofileerde stoelleuningen en een gewijzigde achterbank. Ondanks de positieve BMW-invloeden op de bouwkwaliteit komen weleens elektronicastoringen voor. Mogelijk is dat geprogrammeerd, zodat traditionele Rover-klanten zich beter thuis voelen. Check of alle contactsleutels aanwezig zijn en goed werken. Verstopte afwateringsgaten in de opvangbak onderaan de voorruit kunnen waterschade aan de motorstuureenheid veroorzaken.

MG ZT Interieur

Motor

Benzinemotoren zijn de K-Series viercilinder 1.8 (120 pk) en 1.8 Turbo (150-160 pk) en de 2.0 en 2.5 V6 (150-190 pk). De MG ZT 260 heeft een 4.6 V8 (260 pk) van Ford. De 2.0 CDTi common rail turbodieselmotor (116-135 pk) is van BMW. Een zwak punt bij de benzineversies is de opvoerpomp in de benzinetank. Koelproblemen en lekkende koppakkingen zijn een bekende K-Series kwaal. Ook de 2.5 V6 heeft er weleens last van. De meeste koppakkingen zijn inmiddels vervangen, maar controleren is altijd slim. Aandachtspunten bij de V6 zijn roestende koelvloeistofbuizen achter de radiateur en defecte stappenmotoren in het variabele inlaatspruitstuk. De distributieriemwissel bij een V6 (150.000 km/6 jaar) is arbeidsintensief en kostbaar. De Ford V8 (ZT 260) kan tegen een stootje, mits de techniek respectvol is behandeld.

Transmissie

De 75/ZT heeft een handgeschakelde Getrag vijfversnellingsbak of een sequentiële Jatco vijftrapsautomaat met koppelomvormer. De automatische transmissie is leverbaar op de vier- en zescilinder benzinemotor en de sterkste dieselmotor. De MG ZT 190 heeft een vijfbak met kortere overbrengingen. De MG ZT 260 heeft de handgeschakelde vijfbak van de Ford Mustang GT en een sperdifferentieel. Pas bij handgeschakelde modellen op voor mogelijke koppelingsproblemen. De vijfbak van de V8 vraagt om een geduldige hand; ruw of onvoorzichtig schakelen kan slijtage veroorzaken. De automatische versnellingsbak is duurzaam, mits de olie periodiek is ververst.

MG ZT motor

Wielophanging

De Rover 75 staat op een voorwielaangedreven platform met onafhankelijke McPherson voorwielophanging en multilink achterwielophanging. De ‘Z’-achteras is afgeleid van de BMW 3 Serie en opnieuw gekalibreerd voor voorwielaandrijving. Een authentiek Rover-ingrediënt is de comfortabele onderstelafstemming – vroeger stonden Rovers bekend om hun bijna Franse veercomfort. De MG ZT behoudt het comfortabele karakter, maar kruipt met zijn stijvere rubbers, dikkere stabilisatoren, 18-inch wielen en levendige besturing meer richting Jaguar. Een aparte vermelding verdient de in lengterichting geplaatste V8 met achterwielaandrijving, waarvoor het voorwielaangedreven platform grondig is verbouwd. Aandachtspunten bij een gebruikte 75/ZT zijn onregelmatige bandenslijtage, kans op roestende remleidingen en de afstelling/werking van de handrem.

Welke moet ik hebben?

De atmosferische 1.8 is ondermaats, of exceptioneel onthaastend, zoals Engelsen het zelf onderkoeld zouden omschrijven. Voor het soepele reislimousinegevoel is de 1.8 Turbo, of de 2.0/2.5 V6 een betere keuze. De zescilinders maken hun dorst goed met hun stemgeluid; met name de ZT klinkt erg fijn. De V8-modellen zijn collector’s items voor fans met diepe zakken. Standaard heeft de Rover 75 wieldoppen, velours bekleding, vier airbags en een radio/cassettespeler. De Club (lichtmetaal, automatische airco), Sterling (leer, hout) en Business voegen extra sfeer, smaak en spullen toe. Aanvullend zijn Packs leverbaar met xenon, parkeerhulp, navigatie en audio-upgrades. De MG ZT heeft standaard 18-inch lichtmetaal en een sportinterieur met leer/alcantara. Het Monogram-label brengt extra kleurpersonalisatiemogelijkheden.

Moet dit hem worden?

Onder de vleugels van BMW moest Rover uitgroeien tot een comfortabel Jaguar-alternatief. Het Engels-Duitse avontuur was van korte duur, maar aan de kwaliteiten van de 75 heeft dat niet gelegen. De bouwkwaliteit is overwegend goed en de modellen die onder BMW-toezicht zijn gebouwd, steken solide in elkaar. Een kleine kanttekening is de oplopende leeftijd. Zelfs de jongste exemplaren zijn alweer bijna vijftien jaar geleden van de band gelopen. Bij aankoop van een occasion horen bepaalde ouderdomskwaaltjes er dus gewoon bij. Met een Rover 75/MG ZT koop je een fijne reis- of rijdersauto die je niet vaak tegenkomt, voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

Tijdlijn

1999 – introductie Rover 75 Saloon (RJ)
2000 – overdracht BMW à Phoenix Venture Holdings
2001 – introductie Rover 75 Tourer, MG ZT/ZT-T
2002 – Rover 75 Vandenplas/Limousine
2003 – introductie MG ZT 260
Voorjaar 2004 – MG ZT 260, facelift Rover 75 & MG ZT
Najaar 2004 – Rover 75 V8
2005 – einde MG Rover, overname Nanjing en SAIC

Kopen

+ Comfortabele reisauto (75)
+ Ontspannen GT (ZT)
+ Opvallende vormgeving
+ Zeldzame verschijning

Niet kopen

– Beperkte binnenruimte
– Dorstige V6 en V8
– Klein aanbod (NL)

Punten van aandacht voor aankoop

– Bij vroege bouwjaren kan de onderkant van het kofferdeksel roesten.
– Check of alle contactsleutels aanwezig zijn en goed werken.
– Verstopte afwateringsgaten in de opvangbak onderaan de voorruit kunnen waterschade aan de motorstuureenheid veroorzaken.
– Een zwak punt bij de benzineversies is de opvoerpomp in de benzinetank.
– Koelproblemen en lekkende koppakkingen zijn een bekende K-Series kwaal.
– Controleer alle koppakkingen op lekkage en vervanging.
– Check bij de V6 op roestende koelvloeistofbuizen achter de radiateur en defecte stappenmotoren in het variabele inlaatspruitstuk.
– Aandachtspunten bij een gebruikte 75/ZT zijn onregelmatige bandenslijtage, kans op roestende remleidingen en de afstelling/werking van de handrem.

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 88,32
Remschijven voor, per set € 153,75
Distributieset incl. waterpomp, € 221,84
Voorbumper kaal, ongelakt, vanaf € 258,70
Einddemper uitlaat, vanaf € 175,18
Avon ZV7 215/50 R17, per stuk € 101,70

Prijzen gelden voor een Rover 75 2.5 V6 van 2003 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt € 200,–
Grote onderhoudsbeurt € 350,–

Het onderhoudsinterval is 1 jaar/25.000 km.

Beschikbaarheid op de markt: slecht-redelijk
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: goed

Denk ook eens aan een…

Jaguar X-Type (2001-2010)
Met zijn voor- of vierwielaandrijving en ‘mini-XJ’ vormgeving is de Jaguar X-Type even wennen. Rijdt goed, mede door zijn Ford-genen, maar lokt weinig klanten uit een A4, 3 Serie of C-Klasse. 800-12.000 euro

Saab 9-3 (2003-2014)
De Saab 9-3 NG is anders dan anders, maar wat minder eigenwijs dan voorheen. Dynamisch-comfortabel onderstel, fijne turbomotoren en een rustgevend interieur met goed meubilair. 1000-60.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.