Covermodel: Ford Orion, de echte opvolger van de Taunus
Wie Ford al langer volgt, ziet wellicht een terugkerend patroon in de ontwerptaal. Periodes vol ongeïnspireerde modellen wisselen periodes met polariserende designstatements af.
Begin jaren 80 beleeft Ford zo’n designpiek, die resulteert in de Escort MkIII, de Sierra en de Scorpio. Goed nieuws voor liefhebbers, maar niet voor het conservatieve, Escort MkII-, Taunus– en Granada-rijdende deel van de achterban. Net voordat deze groep kopers het merk de rug toe dreigt te keren, komt Ford met een noodoplossing: de Orion.
De Ford Orion
Niets meer of minder dan een Escort met rugzak, waarbij de ontwerpers duidelijk hun best hebben gedaan op een zo min mogelijk controversieel ontwerp, het tegenovergestelde van de Sierra. Tot zover missie geslaagd. Tot en met de achterportieren is de Ford Orion krek eender aan de eind 1980 voorgestelde Escort MkIII. Daarachter zit vooral veel kofferbak, met een geïntegreerd spoilertje en een enigszins panoramische achterruit.
De derde zijruit is komen te vervallen, een ander grilletje zorgt voor onderscheid aan de voorkant. Het geheel oogt keurig, maar leunt wat zwaar op de achterwielen.
Vooral Escort
Ook onderhuids is het vooral Escort wat de klok slaat, alleen de meest basale motor- en uitrustingsvarianten zijn niet beschikbaar. Leuk is de Ford Orion 1.6i met dezelfde aandrijflijn als de sportieve Escort XR3i, maar zonder het uiterlijk vertoon. Dat de Orion ook vrijwel hetzelfde rijdt, mag dus geen verrassing heten, al lijkt onze testredactie iets te merken van de zwaardere bilpartij.
Daarin wel veel bagageruimte, mét neerklapbare achterbankleuning. Opmerkelijk genoeg is er meer ruimte op de achterbank dan in de grotere Sierra. De trouwe Ford-klanten waarderen de moeite en de Ford Orion verkoopt prima. Zo goed, dat ook van de Sierra en Scorpio sedanversies worden nageschoven. Met een facelift in 1986 worden motoren en uitrustingniveaus gelijk getrokken met de Escort.
Daarna gaat het helaas bergafwaarts met de succesformule. Niet alleen brokkelt de populariteit af van sedans in het algemeen, maar ook krijgt de tweede generatie Ford Orion van 1990 (net als de Escort) stevige kritiek op zijn saaie uiterlijk en rijeigenschappen. Drie facelifts en een naamswijziging in ‘Escort sedan’ mogen niet baten. Er is grover geschut nodig, en dat komt in de vorm van de revolutionaire Focus, die de start van Fords volgende designpiek markeert.
Aanbod en prijzen Ford Orion
Als je per sé een Orion wilt, zul je er moeite voor moeten doen. In Nederland zijn ze vrijwel uit het straatbeeld en de zoekmachines verdwenen (net als de gewone uitvoeringen van de Escort MkIII). We vinden er slechts één. Meer kans is er via buitenlandse zoekmachines.
1 op de 5 importauto’s heeft een teruggedraaide kilometerstand
Duur zijn ze niet; voor een goede betaal je hooguit een paar duizend euro. In Duitsland vinden we een in de DDR geleverd faceliftmodel voor maar liefst 8.900 euro. Ook in Zuid-Europa zijn nog enkele, meestal roestvrije stuks te vinden. In de UK ook, maar een rechtsgestuurde Orion is voor ons niet interessant. De 1.6i is nagenoeg onvindbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Grote onderhoudsbeurt auto op komst? Dit gaat het kosten
-
Kleine onderhoudsbeurt aan je auto nodig? Dit moet je weten!
-
Covermodel: Panther Kallista – geen neo-klassieker meer
-
Goedkoop tankstation op de route gezocht? Zo vind je ze het snelst
-
Dashcam kopen? Dit moet je weten over en camera op je dashboard
-
Levensgevaarlijk! Monteer deze budget-banden niet onder je auto
-
Tenaamstellingscode kwijt? Geen paniek, dit moet je doen
-
Kunnen e-fuels de verbrandingsmotor redden?
-
PVV, KKK en NSB: deze kentekens zijn verboden in Nederland
-
Covermodel: Ford Shelby GR-1 met 6,0-liter V10
-
Dit betekenen de letters en cijfers op een Duits kenteken
-
Covermodel: Ford Cortina Mk1 – beter dan zijn Duitse neef