Autovisie
Autovisie Archief 20 sep 2020

Covermodel: de leukste Opel is eigenlijk geen Opel

Sinds mensenheugenis bevat de Opel-familie wel een of meerdere stief kinderen. Kent u de Agila nog? Dat was natuurlijk gewoon een Suzuki. Of de stoere Frontera, Monterey en Campo, die bij Isuzu van de band rolden. En de volstrekt vergeten MPV Sintra, in de States onder meer als Chevrolet verkocht.

Opel Speedster de leukste

Veruit de leukste van al die buitenbeentjes is de Opel Speedster. Ontwikkeld en gebouwd bij Lotus, zodat veel techniek gedeeld wordt met de Elise, hoewel Opel claimt dat slechts 10% van de onderdelen uitwisselbaar is. Opel en Lotus hebben al eerder samengewerkt aan smakelijke auto’s als de Lotus-Omega. En in Hethel kan men het geld van GM goed gebruiken om de eigen Elise door te ontwikkelen. Het nieuw ontworpen koetswerk van de Speedster wordt gedrapeerd over een aangepast Elise-chassis en voorzien van eigen GM-motoren. Maar om nou te zeggen dat het een echte Opel is…

Speedster see through
Onderhuids grotendeels Lotus

Opel-logo’s verwijderen

De identiteitscrisis van de Opel Speedster wordt ook door veel eigenaren in stand gehouden die de Opel-logo’s verwijderen of de hele grille vervangen door de V-vorm van Vauxhall. Alles om maar te ontkennen dat ze een Opel rijden. Waarom dan toch de Speedster verkiezen boven een Elise? Een tikje meer comfort, een fractie meer ruimte en zaken als rembekrachtiging en ABS maken de Opel net iets minder rauw en geschikter voor de minder geoefende bestuurder. Of je valt gewoon voor het hoekige, agressieve uiterlijk.

covermodel Speedster
Speedster als covermodel van Autovisie 18 in 2000

Compromisloos

Maar maak niet de fout de Opel Speedster aan te zien voor een comfortabele cruiser; de verschillen met de Lotus zijn verwaarloosbaar. Voor wie de prestaties nog niet genoeg zijn, schuift Opel er ook nog een 2.0 Turbo-versie achteraan, met 200 pk. Helaas wordt de Speedster met 7207 exemplaren geen succes. Niet echt een verrassing, wel onterecht. Te compromisloos voor een Opel, of toch het verkeerde logo gekozen?

Speedster interieur
Het interieur is sportief Spartaans

Oldskool roadster

Opvolger GT komt in elk geval uit een hele andere koker. Ditmaal een oldskool roadster met de motor voorin, achterwielaandrijving en bakken vol vermogen. Tevens verkrijgbaar als Pontiac, Daewoo en Saturn, een typisch staaltje badge-engineering van GM. En wederom een interessant buitenbeentje in huize Opel.

Aanbod en prijzen Opel Speedster

Als je je dan eindelijk over het merk heen hebt gezet en gewoon wilt genieten van zo’n fantastische Opel Speedster, dan is er wel enig aanbod in Nederland te vinden. De prijzen zijn niet eens idioot hoog en bewegen zich tussen de 15 en 25 mille voor een 2.2. De enige Turbo die we online tegenkomen, moet 30.000 euro opleveren. Voor wie ermee leven kan: een rechtsgestuurde Vauxhall uit Engeland kan uiteraard ook. En zet alsjeblieft de originele logo’s terug als je dan toch je droom-Speedster hebt gevonden. Respecteer de moed van Opel om zo’n model uit te brengen. Die lege grille is geen gezicht…

Reageer op artikel:
Covermodel: de leukste Opel is eigenlijk geen Opel
Sluiten