Das Boot: de Mazda 929 Stationwagon – Uw Garage

Stefan Neuteboom kwam nog niet zo lang geleden bij toeval bij het merk Mazda terecht. Nu heeft hij er zes én een schuur vol onderdelen. Maak kennis met de Maza 929 Stationwagen, ook wel bekend als Das Boot.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2018. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Eigenlijk wilde ik als 16-jarig joch een Kever hebben als eerste auto, maar toen ik bij de lokale Mazda-dealer eens moest helpen met wat werk aan oude auto’s zag ik een Mazda 818 staan en wist ik het gelijk: dát wordt hem. Daarna kwam er een MX-5 voor de zomervakantie, bij terugkomst zou ik hem weer verkopen.

Das Boot: Mazda 929 Stationwagon

Maar die roadster is er nu nog steeds en zo is het verder gegaan en nu heb ik zes Mazda’s. Naast de 818 en de MX-5 nog een Mazda 1800, een 323 automaat, een eerste serie RX-7 en deze 929 Stationwagon. De auto’s bestrijken de tijd van midden jaren zestig tot begin jaren negentig én alle mogelijk carrosserievarianten. En al mijn auto’s rijden goed en zijn verzekerd.

Van alle auto’s heb ik aan deze 929 het meeste werk gehad. Ik kocht er eerst eentje uit ’86, die zou ik aanpakken en dan klaar, rijden. Maar er had een imperiaal op gezeten die was vastgeschroefd. De plaatwerker vertelde me dat gaatjes op zo’n groot oppervlak heel lastig dicht te lassen zijn, dat zou je na verloop van tijd altijd weer gaan zien.

Uw Garage: Das Boot: Mazda 929 Stationwagon Uw Garage: Das Boot: Mazda 929 Stationwagon Uw Garage: Das Boot: Mazda 929 Stationwagon

Maar ik had al wat mooie accessoires gekocht en de motor en versnellingsbak waren ook al helemaal nagekeken en stonden klaar om weer ingebouwd te worden. Toen heb ik deze auto erbij gekocht. Er zat geen kenteken meer op, maar de basis was goed. Vooraf heb ik bij de RDW gevraagd of het mogelijk was het originele Nederlandse kenteken terug te krijgen en dat bleek geen probleem.

Uniek in Nederland

Deze auto is uit 1984. De eerste eigenaar was directeur van een ijzerfabriek in Velp. In 1989 heeft hij de auto ingeruild op een Ford Scorpio. De receptionist van de Ford-garage is in de Mazda gaan rijden tot de auto in 2002 schade aan de voorkant in een schuur is gezet. Ik ben dus de derde eigenaar. Leuk detail: die receptionist heeft destijds weer een 929 station gekocht en rijdt daar nu nog steeds mee. Dit zijn nu de enige rijdende 929’s Stationwagon in Nederland.

Deze auto had 240.000 kilometer gelopen en de eerste die ik kocht maar 75.000. Daar heb ik dus de techniek en het interieur van gebruikt. De rest van die auto is tot de laatste schroef uit elkaar gehaald, echt alles wat nog bruikbaar was is opgeslagen en zal ooit worden gebruikt. Die onderdelen horen bij de hobby.

Als je een onderdeel zoekt en je belt een dealer, dan krijg je te horen ‘dat spatbord kan je komen halen, maar dan alleen als je alle andere oude spullen ook meeneemt’. Het kopen van oude voorraad is vaak alles of niets. Dit heb ik bij een paar dealers gedaan en zo heb ik voor mijn eigen auto’s voldoende onderdelen en de rest gaat naar leden van de Mazda-club waar ik lid van ben.

Uw Garage: Das Boot: Mazda 929 Stationwagon Uw Garage: Das Boot: Mazda 929 Stationwagon Uw Garage: Das Boot: Mazda 929 Stationwagon Uw Garage: Das Boot: Mazda 929 Stationwagon

Toekomstplannen

In Nederland werd zo’n stationwagon vrij sober uitgevoerd. Behalve elektrische spiegels en centrale vergrendeling zit er weinig op. In Japan werden zaken als airco, cruise control en automatische verlichting geleverd. Ik vond de auto wat kaal en heb een toerenteller en een mooi analoog klokje ingebouwd en er komt ook nog een originele radio/cassetterecorder in.

In de toekomst wil ik nog airco gaan inbouwen, het systeem van de eerste serie RX-7 is grotendeels hetzelfde en daar is nog wel aan te komen. Normaal heb je grijze velgen met een naafkapje, maar deze rvs-wieldoppen en de witte rand op de banden maken het uiterlijk in combinatie met de chroomstrips voor mij net iets specialer, het is nu toch een opvallende auto. Er zit geen stuurbekrachtiging op en toch rijdt zo’n stationwagon prima.

Uw Garage: Das Boot: Mazda 929 Stationwagon Uw Garage: Das Boot: Mazda 929 Stationwagon Uw Garage: Das Boot: Mazda 929 Stationwagon Uw Garage: Das Boot: Mazda 929 Stationwagon

Das Boot

Deze auto heeft nog bladveren achter, hij is gemaakt om lading te vervoeren en rijdt dus eigenlijk het lekkerst met een paar zakken zand achterin. De motor heeft redelijk wat kracht onderin en maakt op de snelweg niet te veel toeren. Wel is de auto wat rumoeriger dan de sedanversie, door de grotere klankkast achter.

Binnen de Mazda-club wordt de 929 ‘Das Boot’ genoemd; het is het grootste dat Mazda leverde in die tijd. Ze zeggen allemaal ‘ik ben blij dat ik er geen heb’, maar stiekem vinden ze het toch leuk dat ik zo’n auto in stand houd. Het wordt gewaardeerd. Ik zou er qua stalling nog één auto bij kunnen hebben, maar het is goed zo. Er eentje wegdoen? Nee, ik kan van geen van mijn auto’s afstand doen…

Weetjes

De 929 is vanaf 1973 de exportnaam voor de Mazda die in Japan als ‘Luce’ rondrijdt. De auto op deze pagina’s is van 1984, maar is gebaseerd op het model dat liep van 1977 tot 1981. De stationwagon werd in 1979 gepresenteerd en bleef na de modelwissel in 1981 doorlopen tot 1988 en is zodoende gedurende drie modelgeneraties leverbaar geweest. In 1992 ging Mazda een samenwerking aan met de overheid van de provincie Hainan in China. Er werd een nieuw automerk opgericht en als Haima HMC6470L is de 929 stationwagon nog tot 2002 in productie gebleven.