Mazda 929 Hardtop Coupé: Een blijvende herinnering
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FAV-Mazda-3-e1441352545616.jpg)
Ben Kanters (58) kocht het model terug dat hij zo’n veertig jaar geleden had. De Mazda 929 Hardtop Coupé deed toen dienst als zijn trouwauto en daarom heeft hij voor Kanters nu veel emotionele waarde.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FAV-Mazda-2-e1441352536489.jpg)
“Mijn vrouw werkte in de jaren zeventig bij een Mazda-dealer, dus is het bijna vanzelfsprekend dat ik diverse modellen van het merk heb gehad, waaronder een 929 Hardtop Coupé. Ik kwam ruim drie jaar geleden een aantal foto’s van de auto tegen, toen ik na het overlijden van mijn vrouw ons trouwalbum aan het bekijken was. Ik wist gelijk dat ik zo’n Mazda weer wilde hebben, als een soort blijvende herinnering aan haar. De 929 heeft voor mij dan ook een grote emotionele waarde.
Ik heb hem in september 2014 gekocht in België en hem daarna grondig laten restaureren, want zelf heb ik daar totaal geen verstand van. Momenteel is de Mazda nagenoeg in nieuwstaat. De motor is gereviseerd, de carrosserie is gestript en opnieuw gespoten en de interieurbekleding is in zijn geheel vervangen. Er moeten nog een paar kleine dingetjes aan de 929 gebeuren en dan is hij echt helemaal af.
“De Mazda 929 heeft voor mij een grote emotionele waarde”
Er dagelijks mee rijden, doe ik niet. Ik ben lid van de Hadi-Mazda Club Nederland en vind het leuk om aan toertochten mee te doen en om af en toe een weekendje weg te gaan. Het verschil tussen mijn 929 en mijn moderne Volvo V60 is groot. Toen ik voor eerst vanuit de een in de ander stapte, dacht ik: waar ben ik aan begonnen? Als je in de Mazda rijdt, doe je een stap terug in de tijd. Zo heeft hij geen stuurbekrachtiging en moet je er vooral rustig in rijden. Scheuren kan echt niet.
Bij jongere mensen is de Mazda overigens totaal onbekend, al weten ook veel ouderen niet wat voor type het is. De auto is zeldzaam; op dit moment zijn er slechts twee geregistreerd bij de RDW. In 2016 komt daar nog een exemplaar bij. Een clublid is bezig om een originele 929 om te bouwen naar een RX4. Die is qua uiterlijk gelijk, maar heeft geen viercilinder-in-lijn aan boord. Onder de motorkap ligt een Wankel-motor, waar Mazda als enige fabrikant nog lang gebruik van heeft gemaakt.”
Eigenaar: Ben Kanters (58)
Beroep: eigenaar handelsfirma in stalinrichting
Auto: Mazda 929 Hardtop Coupé
Bouwjaar: 1976
Geschatte waarde: € 14.000
Gemaakt: 1974 – 1976
Motor: 1,8 liter viercilinder-in-lijn benzinemotor, 83 pk
Topsnelheid: >140 km/h
Toekomstplannen: “Er moet heel wat gebeuren voordat ik de Mazda verkoop, want hij betekent veel voor mij.“
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FAV-Mazda-1-e1441352554227.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Ferrari SF90 met minder pk toch sterker is dan de Lamborghini Revuelto
-
Legendarische Subaru Impreza rally-auto kan van jou zijn
-
Autovisie Kennisquiz: het dak eraf!
-
Zo kijk je de Formule 1 in Australië op tijd en gratis in Nederland
-
Stel nu je eigen Lamborghini Revuelto samen in de configurator
-
Waarom Tesla ineens ‘stuurloos’ is
-
Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
-
Wordt dit de elektrische auto van het volk?
-
Woningtekort? Deze Skoda Enyaq iV camper is de oplossing!
-
Hoe sommige Nederlanders hun elektrische auto spotgoedkoop opladen
-
Nieuwe EU-regels maken het leven bezitters van elektrische auto’s makkelijker
-
Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!