Audi E-Tron test: eindelijk een Tesla-killer of kleine stap?

Audi is het merk van de slogan ‘Voorsprong door techniek’. Met de E-Tron start het niet als eerste met een elektrische auto, maar weet het wel een voorsprong te pakken?

Audi E-Tron test

Om de prangende vraag maar gelijk te stellen. Komen er dit jaar nog Audi’s E-Tron op Nederlands kenteken, zodat de leaserijder kan profiteren van slechts 4% bijtelling over de volledige catalogusprijs?

Misschien een zeer beperkt aantal, maar lang niet voldoende om aan de vraag te kunnen voldoen. Da’s pech voor de Nederlandse Audi-importeur, want de elektrische SUV was hoogstwaarschijnlijk niet aan te slepen geweest.


Dit artikel komt uit het Autovisie archief van oktober 2018. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn.

  • Tekst: Peter Hilhorst
  • Fotografie: Audi

Kijk naar het succes van de Tesla Model S en de Jaguar I-Pace. Van die laatste worden dit jaar zo’n 3800 stuks op kenteken gezet. Met dank aan die gunstige belastingregeling die in 2019 op de schop gaat.

Dan is er tot 50.000 nog 4% bijtelling en over het bedrag daarboven moet gewoon 22% bijgeteld worden. Het gaat daardoor in het hogere segment van de elektrische auto’s gewoon weer om wie de beste auto heeft.

Audi E-Tron Audi E-Tron

Flinke SUV

De Audi E-Tron is een flinke SUV die met een lengte van 4,90 meter groter is dan de Q5, maar op ruime afstand blijft van de Q7. Aangezien SUV’s populair zijn, is een crossoverachtig model de logische keuze.

In de bodem is immers het accupakket van 95 kWh ondergebracht en om voldoende binnenruimte te creëren is er voor dit hogere concept gekozen. Met een dergelijk groot accupakket verwacht Audi dat hij volgens de WLTP-meetmethode ruim 400 kilometer ver moet komen, maar de daadwerkelijke homologatie moet nog plaatsvinden.

De elektrische Audi’s zijn visueel eenvoudig te onderscheiden van hun traditioneel gemotoriseerde concerngenoten. Met een lichtgrijze grille-omlijsting en vier horizontale led-stripjes per koplamp om het e-label een eigen gezicht te geven. Aan de zijkant wordt het accupakket geaccentueerd met een donkere strip over de onderzijde.

Audi E-Tron

Maar het is een goed geproportioneerde SUV die niet te koop loopt met zijn elektrische ruggengraat. Vanbinnen is het niet anders. Het dashboard met standaard drie grote schermen is afkomstig van de A6, A7 en A8. Alleen de transmissiehendel heeft een andere vormgeving, maar functioneert hier ook secundair als comfortabele polssteun om de schermen te kunnen bedienen.

Voorin en achterin is meer dan genoeg binnenruimte op fijn meubilair. Het ruimteaanbod doet denken aan een A6 Avant. In de kofferbak kan 600 liter mee en met de bank plat ruim 1700 liter. In de neus is ook nog 60 liter opbergruimte.

Begin van een nieuw tijdperk

Deze E-Tron probeert met andere woorden vooral een heel normale auto te zijn. Dat is hij voor Audi niet, want hij is het begin van een nieuw tijdperk waarin veel meer elektrische varianten gaan verschijnen.

Tot zover de theoretische kant van het verhaal, want hoe houdt de E-Tron zich in de praktijk? Voor de introductie van de productieklare E-Tron werd Abu Dhabi uitgekozen. Met als belangrijkste reden het gunstige klimaat in deze tijd van het jaar.

Audi E-Tron Audi E-Tron Audi E-Tron

Bij een temperatuur van 25 graden Celsius is de accu in optimale conditie en de steenrijke golfstaat heeft vlakke wegen. Ideale omstandigheden om tot een gunstige praktijkrange te komen. De 95 kWh accu wordt geleegd door een duo asynchrone elektromotoren.

Comfortabel en vloeiend

Voorin ligt een exemplaar met 170 pk en achterin een 190 pk sterke variant. Tijdens een acht seconden durende boost kan het totale vermogen oplopen tot 408 pk en levert de aandrijving 664 Nm koppel. Genoeg om de 2490 kilogram zware SUV in 5,7 seconden naar 100 km/h te brengen. De manier waarop is comfortabel en zonder de explosiviteit van een Tesla. Onder zacht gezoem van de motoren komt de Audi vloeiend in beweging.

In het kader van de efficiëntie wordt in de meeste gevallen de achteras aangedreven en zodra er meer kracht nodig is, of tractie wordt verloren, komt de voorste motor erbij. Het elektrische quattro-systeem werkt veel sneller dan de normale vierwielaandrijving door het ontbreken van mechanische koppelingen.

Het kan vlotter bijremmen en verdelen. Interessant zijn ook de elektro-hydraulische brake-by-wire-remmen, die sneller druk opbouwen om de remweg te verkorten. Maar tot remacties van 0,3 g (dat zou 90% van de remacties zijn) worden de mechanische remmen niet eens gebruikt.

Audi E-Tron Audi E-Tron

Hij vertraagt dan enkel op de elektromotoren om de accu bij te laden. Met flippers aan het stuur is de mate van regenereren te beïnvloeden en wie dat consequent doet, kan zijn actieradius flink vergroten. Het rempedaal voelt hard aan en laat zich voldoende goed doseren.

Op het asfalt gedraagt de E-Tron zich als een vierwielaangedreven auto met de krachten keurig verdeeld. In krappe bochten is torque vectoring voelbaar als de buitenste wielen meer kracht krijgen om de auto te laten roteren.

Door het lage zwaartepunt is de rol beperkt en het hoge gewicht drukt de auto uiteindelijk over vier wielen naar buiten. Met abrupt gas liften is een rustige reactie van de kont te ontlokken als bewijs dat de E-Tron door de goede gewichtsverdeling mooi in balans is. Veilig en rotsvast.

Actieradius en besturing

De besturing is herkenbaar licht, accuraat en zonder al te veel gevoel. Dat draagt bij aan de relaxte rijervaring in het interieur. Het is er zeer stil door de gelaagde zijruiten en het veercomfort is van hoog niveau. Standaard zijn luchtvering en adaptieve dempers om het forse gewicht te controleren en de carrosserie op hogere snelheid te laten zakken ten gunste van de aerodynamica.

Tijdens een zuinig gereden route van 150 kilometer wisten we een score van 26,2 kWh per 100 kilometer te halen. Omgerekend een actieradius van 362 kilometer. Daar dient een aantal opmerkingen bij geplaatst worden.

De ecoroute bevatte vrijwel uitsluitend kaarsrechte snelwegen, waarop met 100 km/h werd gereden, terwijl de ideale snelheid voor de E-Tron 75 km/h is. Met veel B-wegen of bij gebruik binnen de bebouwde kom is het niet ondenkbaar dat 400 kilometer haalbaar is op een volle accu.

Veel minder kan echter ook. Bijvoorbeeld onder winterse omstandigheden met uitsluitend snelweggebruik of met een paardentrailer aan de haak. Deze E-Tron mag in tegenstelling tot zijn concurrenten wel flink trekken, tot een gewicht van 1800 kilogram.

Laadfunctionaliteit

Een praktisch bruikbare SUV dus die over een goede laadfunctionaliteit beschikt, waarmee hij op het niveau van Tesla zit en boven die van de Jaguar I-Pace uitstijgt. De E-Tron kan standaard 3-fasen AC-laden en dat betekent dat er bij een (openbare) laadpaal 11 kW ‘getankt’ kan worden.

Daarmee neemt de range met zo’n 50 kilometer per uur toe. Ofwel, ’s avonds aan de paal en de volgende ochtend weer gevuld op pad. Optioneel is het mogelijk om 22 kW te laden. Uiteraard kan hij ook gewoon thuis aan het stopcontact voeding krijgen, maar dan duurt het wel even voordat er 95 kWh in zit.

Audi E-Tron Audi E-Tron

Handiger is de snellaadfunctie, waarmee tot 150 kW geladen kan worden. In Nederland zijn nu enkele snellaadstations waar in een halfuur 80% van het pakket gevuld is. Voor mensen met minder geduld.

Een kwartiertje betekent een toename van de actieradius met ongeveer 150 kilometer. Uitgaande van de ruim 400 kilometer grote actieradius volgens de WLTP-meetmethode. Het opgegeven verbruik is nog niet vastgesteld, maar Audi verwacht tussen de 22 en 25 kWh per 100 kilometer. Daar kwamen we dus redelijk bij in de buurt.

Geen gamechanger à la Tesla

De Audi E-Tron is geen gamechanger zoals de Tesla Model S dat ooit was. Het is wel een auto die een breed scala aan kwaliteiten heeft. De argumenten tegen de elektrische auto worden steeds minder steekhoudend, dat maakt deze 84.100 euro kostende E-Tron duidelijk.

Voor dat bedrag is de basisuitrusting overigens goed voor elkaar met de digitale cockpit, Audi’s meest uitgebreide navigatiesysteem, 6 jaar gratis onderhoud, parkeerhulpjes en optioneel alle rijassistentiesystemen die we kennen van de duurdere Audi’s.

Daarmee is deze E-Tron scherp geprijsd in het segment van de elektrische luxemodellen. Nieuw zijn de optionele camera’s in plaats van buitenspiegels. Met een beeldschermpje in het portier is de ruimte naast en achter de auto in de gaten te houden.

Dat is even wennen, zeker in onverwachte situaties waarin binnen een split second snel gehandeld moet worden, omdat de ogen dan in eerste instantie naar de vertrouwde plek gaan.

Kwestie van wennen, want reken erop dat deze camera’s op andere modellen en bij andere merken gaan terugkomen. Verder ziet de E-Tron eruit als een normale auto, rijdt hij als een normale auto en heeft hij bijna de actieradius van een normale auto. Dat zorgt ervoor dat de overstap van het traditionele brandstofmodel naar een elektrische auto steeds kleiner wordt. De sprong wordt een stap.

Eindoordeel

Zeer goede ambassadeur van de elektrische auto. Maakt keuze voor verbrandingsmotor steeds moeilijker te rechtvaardigen.

★★★★☆