Waarom je de nieuwe Citroën C3 Aircross niet als zevenzitter wilt
In de persinformatie over de nieuwe C3 Aircross rept Citroën regelmatig over het feit dat het model een van de weinige zevenzitters in zijn klasse is. Waarom waren er dan geen zevenzitters aanwezig tijdens de persintroductie?
Wacht, dat is niet helemaal waar. Er was er één. Hij stond verstopt in een hoekje en was niet bedoeld om mee te rijden. Hij was gelukkig wel open, zodat we konden zien hoe weinig ruimte er overblijft achter de derde zitrij: niets.
Citroën C3 Aircross als vijfzitter
Klap je de twee zitjes – die alleen geschikt zijn voor kinderen – om, dan ontstaat een redelijk vlakke laadvloer, al is de vijfzitter altijd ruimer, ook voor de inzittenden. In de Citroën C3 Aircross met vijf zitplaatsen staat de achterbank namelijk 6 centimeter naar achteren, wat voor meer beenruimte zorgt.
Comfortabel dankzij hydraulische bumpstops
Welke variant van de C3 Aircross je ook kiest, hij biedt altijd een bovengemiddeld gebruiksgemak en een bovengemiddeld comfort, dankzij de hydraulisch bumpstops. Het zustermodel van de C3 Aircross, de Opel Frontera, heeft die niet en is duidelijk harder.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FNEW_C3AIRCROSS_HYRBID_INT_EXT5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FNEW_C3AIRCROSS_HYRBID_INT_EXT1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FNEW_C3AIRCROSS_HYRBID_INT_EXT37.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FNEW_C3AIRCROSS_HYRBID_INT_INTERIOR2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FNEW_C3AIRCROSS_REVEAL26.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FNEW_C3AIRCROSS_HYRBID_INT_EXT5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FNEW_C3AIRCROSS_HYRBID_INT_EXT1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FNEW_C3AIRCROSS_HYRBID_INT_EXT37.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FNEW_C3AIRCROSS_HYRBID_INT_INTERIOR2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FNEW_C3AIRCROSS_REVEAL26.jpg)
De Citroën C3 Aircross stuurt licht en strijkt oneffenheden mooi glad. Er komen nauwelijks klappen door in de cabine. Stil is-ie ook, althans op constante snelheid. Wij reden de mild-hybride met 136 pk, die zijn driepitter duidelijk laat horen als er veel van hem wordt gevraagd.
Bijna niemand neemt de benzineversie
Er is ook nog een benzineversie zonder elektrische ondersteuning, met 100 pk, maar volgens Citroën Nederland zal bijna niemand daarvoor gaan. Het wordt vijftig procent mild-hybride, vijftig procent EV, zo is de verwachting.
Citroën C3 Aircross als elektrische SUV
De elektrische versie is 113 pk sterk en heeft een 44 kWh-batterij, waarop hij een range van maximaal 307 kilometer haalt. Later dit jaar komt er ook een Extended Range-variant met 400 kilometer rijbereik. Allebei kunnen ze met maximaal 100 kW laden.
Smartphone als infotainmentscherm
Het interieur van de C3 Aircross is keurig, met een basaal infotainmentsysteem. Het instapmodel krijgt geen display, maar een houder voor de smartphone, die dan als multimediascherm fungeert. Wat de toegevoegde waarde van de Advanced Comfort Seats is, begrijpen we niet zo. Ze zijn zacht, maar niet comfortabeler dan andere autostoelen.
Elektrische Citroën C3 Aircross prijs
De elektrische Citroën ë-C3 Aircross is er vanaf 27.400 euro. Het prijsverschil met de mild-hybride lijkt hoog, maar voor 31.730 euro krijgt die gelijk het tweede uitrustingsniveau, terwijl de EV voor ruim 27 mille de instapper is. Sinds kort levert Citroën acht jaar garantie.
C3 Aircross
Citroën
Pluspunten
- Als EV aangenaam betaalbaar
- Ruim, gebruiksvriendelijk interieur
- Mild-hybride is zuinig en vlot
- Buitengewoon comfortabel onderstel
Minpunten
- Derde zitrij alleen voor kinderen
- Geen infotainmentscherm in instapper
Uitstekende aanbieding van Citroën. Meer dan 30.000 euro voor een compacte mild-hybride SUV blijft veel geld, maar in zo'n wereld leven we nou eenmaal. De C3 Aircross is ruim, gebruiksvriendelijk en comfortabel. Meer heb je eigenlijk niet nodig. Al zou de EV best een grotere actieradius kunnen gebruiken. Maar die komt er.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Citroën-, Opel- en Peugeot-rijders hebben massaal laadproblemen
-
Dit ‘kleine’ Stellantis-merk verkoopt meer auto’s dan Opel en Peugeot
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
Nog een nieuwe spotgoedkope EV naar Nederland
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Conclusie na 16.500 km: de BMW i5 is een goede EV én 5-serie
-
Test: is een budget-autoradio met Apple Carplay goed?
-
Is deze Ferrari vernoemd naar topless fotomodel of juist niet? | Sjoerds Weetjes 443