Volvo XC90 B5 Mild Hybrid AWD R-Design – Test
Volvo voegt de B toe aan zijn XC90-alfabet en die staat voor milde hybride. Ook krijgt de grote SUV een paar andere updates.
Deze test is gepubliceerd in Autovisie Magazine nummer 18 uit 2019. Het in deze test beschreven aanbod kan in de tussentijd zijn gewijzigd. Prijzen en modeljaren zijn daarom mogelijk niet meer actueel.
Wat is er nieuw?
De vijf jaar oude XC90 krijgt voor modeljaar 2020 een dieper liggende grille met een dikkere chroomomranding. Voorts zijn er hippere kleuren, waaronder dit fraaie Thunder Grey metallic. Bij nieuwe kleren horen ook andere schoenen. Het aanbod van lichtmetalen wielen is uitgebreid met onder meer deze 22-inch Diamond Cut Black-wielen. Ze hebben wel een meerprijs van 2650 euro. Vanbinnen is er niets veranderd. Het multimediasysteem mist nog steeds de nodige sneltoetsen en de graphics lopen achter bij de concurrentie. Ook het materiaalgebruik op de middenconsole valt onverminderd tegen.
Milde hybride?
De XC90 D5 verdwijnt uit de prijslijst en wordt opgevolgd door de B5. Deze Volvo XC90 B5 heeft naast een 2,0-liter twin-turbo dieselmotor met 235 pk en 480 Nm nog een aantal zaken onder de kap. Zo is hij voorzien van een 48V-boordnet, een lithium-ion accu en een krachtige startmotor annex generator. Deze levert 14 pk en 40 Nm om de diesel te ondersteunen tijdens accelereren. Bovendien wordt er bij het afremmen kinetische energie opgeslagen in de accu, zodat de motor vaker uitgeschakeld kan worden en de boordelektronica blijft functioneren op de herwonnen elektriciteit. Kortom, de motor kan vaker uit én hoeft minder hard te werken. Het zou vijftien procent aan dieselbrandstof moeten besparen.
Hoe functioneert het?
Het start- en stopsysteem zet de motor vaak uit bij stilstand en slingert hem bliksemsnel weer aan als de voet van de rem gaat. Je merkt dat de aandrijflijn vanaf stationair toerental direct oppakt en verder onophoudelijk blijft doortrekken in de versnellingen. De souplesse wordt lichtjes verstoord door de wat traag schakelende automaat, die overigens wel vloeiend wisselt. Het zijn kritiekpuntjes op een verder fijn rijdende SUV van Volvo. Het hoge koetswerk beweegt soepel op het onderstel. Dat was in het onderhavige geval luchtgeveerd en die optie kost 2610 euro.
Als u overweegt om de 22-inch wielen te nemen, dan is luchtvering een noodzaak. De banden met lage wangen zorgen voor extra stuurprecisie, maar op korte oneffenheden wordt het doorgaans hoge veercomfort een beetje doorbroken. Dan volgt er een bonk uit de ophanging die voelbaar is tot in de comfortabele stoelen. Maar dat lijkt minder dan voorheen in deze Volvo. Een maatje kleinere wielen is desondanks niet onverstandig. Tot slot waar het allemaal om te doen is: een praktijkverbruik van 1 op 11,4 voor een ruim twee ton wegende, vierkante en vijf meter lange SUV is best netjes. Maar in eerdere tests hebben we dat ook eenvoudig gehaald met zijn voorganger, de XC90 D5 …
Eindoordeel Volvo XC90
Milde hybridetechniek als oplossing om de verbruikscijfers vooral in theorie te drukken. Verpakt in een mooie en comfortabele SUV. Automaat en multimediasysteem raken achter bij de concurrentie.
PLUS
soepele aandrijflijn, tijdloos koetswerk, hoog zitcomfort
MIN
pas op voor te grote wielen, trage automaat, omslachtig multimediasysteem
Specificaties
- PRIJS (TESTAUTO): € 87.795,– ( € 113.797,–)
- TOPSNELHEID: 220 km/h
- ACCELERATIE: 0-1007,6 s
- GEM. VERBRUIK: 1 op 16,7
- CO2-EMISSIE: 154 g/km
- MOTOR: vier-in-lijn, 1969 cm3, twin turbo + starter/generator
- GEC. MAX. VERMOGEN: (Starter)235 pk (173 kW)/4000 min-1 (+14 pk)
- MAX. KOPPEL: (Starter)480 Nm/1750-2205 min-1 (+40 Nm)
- TRANSMISSIE: achtbak, automatisch
- MASSA LEEG: 2072 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Autobahn-EV heeft hogesnelheidsvrees
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
De nieuwe Ford Capri verzet nergens de bakens
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
De Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet blijft een AMG-light
-
De nieuwe BMW M5 is een kind van zijn tijd
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Cupra Tavascan
-
Nieuwe heup voor de Volvo XC90: kan hij er nu weer tegenaan?
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03