Is dit de productieversie van de elektrische BMW iX3?

Op Instagram circuleren foto’s van de mogelijke productieversie van de BMW iX3. De kans is zelfs groot dat het om officiële persfoto’s gaat.

De komende jaren gaat BMW een flinke inhaalslag maken als het gaat om elektrische auto’s. In Beieren trapt men dit jaar af met de iX3, een volledig elektrische variant van de populaire BMW X3. Het model is al meermaals met camouflage op de weg gezien, maar het is wachten op de ‘naakte’ foto’s van BMW’s eerste elektro-SUV. Die zijn mogelijk nu al het internet op gelekt. Op Instagram om precies te zijn, door gebruiker cochespias.

View this post on Instagram

@scott26.unofficial ha compartido las primeras fotos del BMW iX3 en su cuenta. ¿Qué opinas? ¿Te gusta? #carleaks #filtracion #carnews #bmwix3 #bmw #bimmernews #instabmw #ix3 #evsuv #bmwix3leaked #cochespias

A post shared by CocheSpias (@cochespias) on

Op de foto’s zien we dat de iX3 weinig verschilt van zijn verbrandingsbroer, de reguliere X3. De nieren zijn nog steeds op het front aanwezig, maar zijn uiteraard gesloten omdat die geen koelfunctie meer hebben. De bumperbartij heeft ook minder luchtinlaten dan op de reguliere X3. Wel zijn er nog openingen om het accupakket en de remmen te koelen. In de nieren, op de achterzijde en op de dorpellijsten zien we blauwe details, die het elektrische karakter van deze BMW aantonen.

Conceptversie iX3

Verder zien we dus een auto die sterk overeenkomt met de X3, op de bijzondere aerodynamische wielen na. Die zaten ook op de conceptversie van de iX3, die BMW in 2018 en 2019 al toonde. Ook met dat model toont de auto op deze foto’s veel overeenkomsten, maar met name de grille op de hier afgebeelde auto lijkt productierijp.

BMW iX3

De BMW iX3 maakt gebruik van de vijfde generatie e-Drive-technologie van het merk. Toen de autofabrikant de conceptversie van de SUV toonde, sprak het over een accupakket van 70 kWh, goed voor een bereik van ongeveer 400 kilometer volgens de WLTP-cyclus.

Achterwielaandrijving

BMW sprak vooralsnog over een achterwielaangedreven variant, met de elektromotor dus op de achteras. Die zou goed zijn voor 286 pk (210 kW) en 400 Nm. De kans is uiteraard groot dat daar later ook een vierwielaangedreven versie bij komt, met dus een tweede elektromotor.

Verwacht wordt dat de BMW iX3 dit jaar nog op de markt verschijnt, ondanks de vertraging die door het coronavirus wordt veroorzaakt.