Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma | LinkedIn Test 17 jun 2021

Vijf redenen om de nieuwe Opel Astra (niet) te gaan rijden

Dit is nog geen volledige test van de nagelnieuwe Opel Astra maar wel de eerste testnotities na testritten met een gecamoufleerd prototype van de Astra 2021 die zo goed als af is.

1-Fris gezicht voor Astra 2021

Extreem design zul je tevergeefs zoeken in deze Golf-klasse en daar hoef je bij de Astra 2021 dan ook niet op te rekenen. Maarrrr, dat wil niet zeggen dat de nieuwe Astra er saai uitziet. Sterker nog als we de generaties daarvoor op een rijtje zetten, kun je stellen dat deze Astra het voor het eerst weer over een duidelijk andere boeg gooit. Letterlijk, want die boeg, pardon het front, is in lijn met de nieuwste designstijl die we ook kennen van de Mokka. Dus heeft de nieuwe Astra datzelfde opvallende, hoekige vizor-front met smalle LED-verlichting. In de rest van auto zie je vooral de vertrouwde proporties van een C-segment hatchback waarvan vooral de achterzijde dan weer wat scherper en iets stoerder werd.

Astra 2021 front
Hoekig design met smalle LED-verlichting kenmerkt het nieuwe Vizor-front

2-Mooie digitale cockpit

Opel kan met de Astra 2021 niet achterblijven bij de concurrentie want een digitale cockpit het middel om klanten te lokken. Die willen grote glossy diplays met zo weinig mogelijk echte knoppen. Gelukkig weet Opel wat goed is voor de gewone man en is niet alles digitaal en zijn er ook nog voldoende fysieke knoppen die gevaarlijk zoekwerk tijdens de rit voorkomen. En toch zit er alle connectiviteit en rijassistentie in verpakt die je nu mag verwachten van een auto uit de C-klasse.

Astra 2021
De mooie glossy cockpit is een groot verschil met de vorige generatie

3-Vlot en iets ruimer en beter

Net als de Peugeot 308 groeide de nieuwe Astra iets, de ruimte voor mens en bagage nam iets toe. Maar het verschil met de vorige Astra is niet heel groot. Het is geen wereld van verschil hoewel die volledig digitaal cockpit het interieur wel domineert en een totaal andere uitstraling weet te geven. De bouwkwaliteit is weer net iets beter en de gebruikte materialen weer net iets mooier. Rijden doet de Astra voorspelbaar, voldoende vlot en scherp zonder het comfort te schaden. Of er sportievere varianten komen is nog niet bekend. Ook een volledig elektrische variant is nog bevestigd maar technisch ook niet uitgesloten omdat Peugeot al wel heeft aangekondigd dat ze waarschijnlijk toch met een EV komen. De Astra werd nauwelijks langer ten opzichte van het huidige model: 4 mm. Hij meet nu 437,4 cm, maar is wel flink breder: 5,1 cm. Ook werd hij 1,5 mm lager en nam de wielbasis met 13 mm toe: die is nu 267,5 cm. De inhoud van de bagageruimte bedraagt nu 422 liter.

4-Naam en imago

Onbekend maakt onbemind maar andersom kan een bekende auto altijd op een grote schare fans rekenen. Simpelweg omdat heel veel mensen zo’n auto hebben gehad of iemand kennen met een Astra. De Opel uit de C-klasse is niet voor niets na de Volkswagen Golf een van de bekendste volksauto’s. Een reden om geen Opel Astra 2021 te gaan rijden is dat je keus als spannend zal kwalificeren eerder als een vertrouwd, verstandig en voorspelbaar type.

Astra 2021
Een Opel Astra klinkt eerder vertrouwd dan spannend.

5-Minder eigen karakter

Als PSA-kind moet de Astra bijna alles delen met de Peugeot 308. Hij staat niet alleen op hetzelfde EMP-2 platform maar deelt ook dezelfde motoren en hybride-aandrijflijnen. Die kennen we ook al van veel andere PSA-producten, dus op dat vlak is weinig nieuws te melden. Twee plug-in hybrides met 180 of 225 pk systeemvermogen, de PSA-driecilinder, de 1.2 turbo benzinemotor in 110 en 130 pk varianten en een dieselmotor. Ook de afstelling van die techniek is nauwelijks anders dan zijn concernzussen want dit soort auto’s hoeven zich qua rijervaring niet echt te onderscheiden van elkaar. De Astra moet een goede allrounder zijn net als de Golf, 308 of C4 en andere auto’s in dit C-segment.

308 2021 front
De Peugeot 308 is de technische tweeling van de nieuwe Astra.