Peter Hilhorst
Peter Hilhorst Test 18 okt 2025
Leestijd: 2 minuten

Deze supercar smaakt puurder dan Ferrari, Lambo en Mclaren

Doe maar een MCPura. En nee, dat is geen bestelling aan de desk van die keten met de gele M. Dat is bovendien een belediging voor Maserati, want daarvoor is de exotische opvolger van de MC20 veel te lekker.

Maserati zit in een donkere periode en geld voor een grondige opfrisbeurt is er niet. De MCPura neemt de drietand over van de MC20 (die er ook in deze extreme vorm is) en het grootste nieuws is dan ook zijn naam. Dat is geen nadeel en de nieuwe aanduiding is zelfs treffend gekozen.

Maserati MCPura is veel goedkoper

Heeft Maserati zich er makkelijk vanaf gemaakt met de MCPura? In zekere zin wel. Op andere bumpers na, een grotendeels met alcantara bekleed interieur, een nieuw stuur en een uitgebreider multimediasysteem is er niets gewijzigd. Geen doorontwikkeld onderstel, geen vermogenswinst en geen nieuwe uitlaat om die Nettuno V6 beter te laten klinken. Met een prijs van 305.617 euro is hij wel 20 mille goedkoper geworden. De open Cielo-versie kost minimaal 341.070 euro.

Maserati MCPura supercar
(Afbeelding: Maserati)

De 3,0-liter twinturbo zescilinder van de Maserati MCPura doet precies hetzelfde als in 2020 toen de MC20 werd geïntroduceerd. Met 630 pk en 730 Nm was er overigens vermogen genoeg en het ontbreken van een hybridecomponent kun je als een tekortkoming zien. Maar ook als pure winst, want Ferrari, Lamborghini en McLaren hebben die stap wel gezet. Het levert monsterlijke vermogens op, maar niet automatisch meer beleving. Wel meer gewicht.

Niet te veel poespas

Het prachtige composiet plaatwerk van de Maserati MCPura bedekt een koolstofvezel monocoque die door raceautofabrikant Dallara is ontwikkeld. Hij moet het doen zonder moderne zaken als vierwielsturing en actieve stabi’s. Er zijn een aantal rijstanden, drie dempersettings en een paar niveaus voor de rijhulpjes. Lekker basic en zo voelt de MCPura op een goede manier ook.

Maserati MCPura supercar
(Afbeelding: Maserati)

Met zijn 4,67 meter lengte en bijna twee meter breedte is de Maserati MCPura fors, terwijl zijn wielbasis van 2,70 meter ook aan de lange kant is. Combineer dat met een gewichtsverdeling van zestig procent op de achteras en het zal duidelijk zijn dat er gewerkt moet worden. Door een besturing die vanuit het midden kalm reageert en zeker niet het felle fanatisme van een Ferrari heeft, moeten de handelingen wel kloppen.

Genadeloos

Anders legt de Maserati MCPura genadeloos bloot dat de bestuurder er niets van bakt en met onderstuur elke bocht induikt. Hard gaan is een kunst en die beheerst niet iedereen, zo maakt de Mcpura duidelijk. Er is druk nodig op de lichte neus om hem goed te laten luisteren en de massa achterin moet zorgvuldig gecontroleerd worden.

Lamborghini Gallardo vs. Nissan GT-R: bereikbare tweedehands supercars

Onderstuur en overstuur liggen op de loer, want deze drietand kan uithalen. Maar op een eerlijke manier, want hij communiceert glashelder. Dit is een echte sportauto, waarin het potentieel benutten een flinke opgave is. Dat is een puurheid die veel van zijn concurrenten met hun moderne ondersteltrucage niet meer hebben.

MCPura

Maserati

8 Score

Pluspunten

  • Sensationeel uiterlijk
  • Uitdagend weggedrag
  • Veel comfort

Minpunten

  • Matig geluid
  • Piepkleine bagageruimte
  • Rempedaal mist bite

Stilstand is vaak achteruitgang, maar in een snel veranderende wereld is dat bij de Maserati MCPura niet het geval. Dat pure karakter maakt het een voortreffelijke sportmachine. Opwindend, uitdagend, bloedmooi en meer dan snel genoeg.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.